اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت مازندران خبر داد

84 میلیون دلار سهم صادرات مازندران در 2 ماهه سال‌جاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: در دو ماهه اول سال جاری بر اساس گزارش گمرکات 84 میلیون دلار سهم صادرات استان بوده است.

84 میلیون دلار سهم صادرات مازندران در 2 ماهه سال‌جاری

به گزارش خبرنگار فارس از شهرستان ساری، مرتضی هاشم‌پور صبح امروز در نخستین جلسه توسعه صادرات مازندران در اتاق بازرگانی اظهار داشت: امروز صادرات و تولید صادرات محور موتور محرکه اقتصاد کشور است.

هاشم‌پور بیان داشت: در سال 84 مجموع صادرات 42 میلیون دلار بوده که در سال 91 به 404 میلیون دلار رسیده که با توجه به تحریم‌ها صادرات استان رشد 10 درصدی داشته است.

وی افزود: در سال 90 مجموع صادرات 272 میلیون دلار و در سال 91 صادرات 404 میلیون دلار بوده که 49 درصد پیشرفت داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: به لحاظ وزنی در سال 90 میزان صادرات استان یک‌هزار و 544 هزار تن بود که در سال 91 به 2 هزار و 330 تن رسیده که رشد 51 درصدی داشته است.

هاشم‌پور با اشاره به اینکه صادرات پیش‌بینی شده با آنچه اتفاق افتاد جهش صادرات را نشان می‌دهد، بیان کرد: پیش‌بینی صادرات در سال گذشته 272 میلیون دلار بوده که به رشد 161 درصدی رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران عنوان کرد: محصولات لبنی، نوشابه، رب گوجه، آب میوه، کیوی، مرکبات، گل و گیاه، سیمان و مصنوعات چوبی از جمله محصولاتی هستند که به کشورهای حوزه دریای خزر، حوزه خلیج فارس و مالزی، چین، آلمان و چک، آنگولا و...صادر شدند.

وی عنوان کرد: بنادر استان مازندران دروازه ورود برای تامین کالای کشور هستند و صادرات در این بنادر از حجم بالایی برخوردار است.

هاشم‌پور به میزان واردات استان اشاره و بیان داشت: در سال 90 میزان واردات یک‌هزار و 387 میلیون دلار بود که در سال 91 به هزار و 382 میلیون دلار رسیده که دو درصد رشد منفی داشته اما از لحاظ حجمی 10 درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران یادآور شد: در سال 91، یک‌هزار و 947 دلار به ارزش یک‌هزار و 178 میلیون دلار  کالا و خدمات ثبت سفارش شده که از این میزان یک‌هزار و 299 فقره به ارزش یک‌هزار و 38 میلیون دلار از ارز مرجع استفاده کردند.

وی گرایش سفارش استان در زمینه واردات را تامین مواد اولی واحدهای تولیدی دانست و گفت: واردات کالاهای مصرفی ناچیز بوده و آهن‌آلات، فراورده‌های نفتی، تخته، کاغذ، گندم و جو از جمله واردات استان بوده است.

هاشم پور اظهار داشت: 798 فقر کارت بازرگانی در 12 ماه گذشته صادر و تمدید و در بانک اطلاعات صادرکنندگان 19 عضو جدید و 23 عضو بروزرسانی شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران همچنین افزود: 18 نمایشگاه تخصصی داخلی برپا شده است و نمایشگاه اختصاصی در اقلیم کردستان برنامه‌ریزی شده و به‌زودی برپا می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: در سه ماهه دوم سال اعزام به کشورهای عراق، تاجیکستان، عمان و قرقیزستان و در سه ماه سوم سال به قزاقستان و قطر و سه ماه چهارم سال نیز به روسیه، سودان و اتیوپی از جمله برنامه‌های اعزام هیئت‌های تجاری دانست.

وی ایجاد توسعه زیر ساخت‌های صادراتی، پرداخت سرمایه در گردش به صادرکنندگان، هیئت واحدها به تولید صادرات محور، توسعه برند و برندسازی، برگزاری دوره آموزش تخصصی برای نیاز صادرکنندگان را از برنامه‌های صادرات استان عنوان کرد.

هاشم‌پور اذعان داشت: در دو ماهه اول سال جاری بر اساس گزارش گمرکات 84 میلیون دلار سهم صادرات استان بوده که پیش‌بینی 47 میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/86016/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول