به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیتالله هاشم هاشمزادههریسی عصر امروز به دنبال پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در گفتوگو با خبرنگاران با بیان اینکه اکنون به لطف پروردگار فرصت آن فرا رسیده است صدای مهر و محبت و تعادل و اعتدال را که سالهاست نهیب آن را میزنیم طنین افکند و بستر آن در جامعه گسترده شود، افزود: امیدوارم با آمدن دولت جدید، دو حلقه مبارک محبت و اعتدال که متاسفانه از زنجیره جامعه اسلامی ما مفقود شده و مشکلات اخلاقی و سیاسی فراوان به بار آورده و انسجام ملی را به هم زده در سرجای خود قرار گیرد.
وی افزود: امیدوارم با دولت یازدهم، این زنجیره به هم متصل شده و به جای تندروی، افراطگرایی، کینهتوزی، خصومت، نفرت، تهمت و افتراء که متاسفانه به غلط ارزشگرایی و انقلابیگری تلقی شده است جایگزین شود.
آیتالله هاشمزاده هریسی با بیان اینکه اینک پس از گذشت چند دهه از تلاش دلسوزان انقلاب و حامیان گسترش محبت و اعتدال در نظام اسلامی، این شعار با رای مردم بر کرسی نشسته است، افزود: باید تاکید کنم که اگر شریعت اسلامی از اعتدال خارج شود پایههایش به هم میریزد.
وی افزود: خلقت، حکمت و آفرینش پروردگار عالم براساس اعتدال و توازن است و خداوند در قرآن میفرماید: «من کل شی موزون» یعنی «همه چیز را براساس توازن خلق کردم»، در ساختار بدن انسان نیز اینگونه است که وقتی عناصر موجود در بدن از اعتدال خارج میشود و افراط و تفریط صورت میگیرد، انسان دچار بیماری میگردد؛ چرا که سلامتی همان اعتدال عناصر بدن و بیماری به معنای خارج شدن عناصر بدن از اعتدال است.
عضو هیئت علمی دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه در مسائل اخلاقی نیز اینگونه است که فضائل اخلاقی همان اعتدال یا حد وسط و رذائل اخلاقی افراط و تفریط است افزود: مثلا اگر انسان در مساله شجاعت آنقدر تند عمل کند که سبب مشکل شود، در واقع تهور محسوب میشود و تهور نیز از نظر اخلاقی زشت و جزو رذائل است و از سوی دیگر اگر ترسو باشد که آن را جبن میگویند، این نیز رذیلت است، بنابراین حد وسط این دو را شجاعت مینامند که آن فضیلت است. اگر همه چیز به اندازه باشد فضیلت است، در مسائل عبادی نیز اگر اعتدال رعایت نشود و عبادت را بر روح خود تحمیل کنیم و بر جسم خود اثر بگذاریم، این عبادت از نظر اسلام صحیح نیست بلکه عبادت باید در حد خود و با اقبال، روحیه و عشق باشد.
این فقیه و صاحبنظر مسائل دینی با بیان اینکه در کتاب اصول کافی بحثی با عنوان اقتصاد در عبادت یعنی اعتدال در عبادت آمده است و در 10 بار سوره حمدی که در نماز میخوانیم هم واجب است که دعای «اهدنا الصراط المستقیم» را بخوانیم، چراکه در این دعا راهمستقیم همان راه اعتدال و حد وسط است ادامه داد: هر وقت جامعه از اعتدال خارج شود رذیلت و بیماری به دنبال دارد، به طوری که اگر جسم انسان از اعتدال خارج شد انسان مریض میشود و اگر اخلاق انسان از اعتدال خارج شد، تبدیل به رذیلت میشود و اگر جهان خلقت و سیاست از اعتدال خارج شود، دردسر و مشکل درست میکند.
وی با بیان اینکه اعتدال و محبت در جامعه ما دو حلقه مفقوده هستند و اکثریت مشکلات داخلی، بینالمللی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناشی از این دو حلقه مفقوده است افزود: متأسفانه عدهای تندرو در جامعه فعالیت میکنند، غافل از اینکه تندروی مشکلاتی بر سر جامعه میآورد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری، کمبود محبت و گذشت را دومین حلقه مفقوده جامعه دانست و ادامه داد: متاسفانه برخی شعارها و حرفها در جامعه زده میشود، در صورتی که اگر محبت حاکم باشد؛ اشخاص نیز حتی از گفتن این الفاظ متنفر هستند، هر چند در اموراتی که اسلام و قوانین مشخص کرده، باید حکم اجرا شود و هیچکس نباید چنین حرفهایی را به کار ببرد و از نابودی، رنج و زندانی شدن انسانها خرسند باشد.
وی با بیان اینکه در جامعه ما اعتدال و محبت کمرنگ شده است گفت: اعتدال و محبت دو مقوله اسلامی هستند، خداوند در قرآن از رحمت و محبت بسیار سخن گفته است و دین اسلام، آیین اعتدال و محبت است؛ اما امروز این دو مقوله که پایههای اسلام هستند در جامعه در حد انتظار نیستند. اگر دو مقوله اعتدال و محبت در تمامی امور جامعه توجه شود بسیاری از مشکلات حل میشود و دیگر نیازی به برخورد تند نیست، چراکه مشکل ما ریشهای و بنیادی نیست و آنهایی که با اصالت ما، نظام و بنیاد ما مخالف هستند، بسیار ضعیفاند و حتی قدرت نفس کشیدن ندارند و قابل ذکر نیستند. مشکل ما همان مسائل روبنایی است که میتوانیم همه آنها را با مقداری تدبیر و نوازش، عطوفت، محبت و حرکت در مسیر اعتدال حل و فصل کنیم.
آیتالله هاشمزاده هریسی با تاکید بر اینکه تندروی در جامعه زیاد است که باید آنرا کنترل کرده و فرهنگ اعتدال را پیاده کنیم افزود: اعتدال از عدالت نشات میگیرد و باید بگویم در جامعه عدالت را هم بسیار شعار میدهند امام معصوم میگوید وای بر جامعهای که شعار عدالت سر میدهد اما به عدالت رفتار نمیکند.
این فقیه و مفسر قرآن با اشاره به اینکه عدالت احتیاج به تعریف فلسفی ندارد و با تعریف کاربردی نمی شود گفت: امام صادق (ع) در این باره می فرمایند:« العدل احلی من الشهد و الین من الزبد و اطیب ریحاً من المسک ابرد من الماء یصیبه الظمئان( اصول کافی جلد 146 ) یعنی عدالت شیرین تر از عسل نرمتر از روغن خوشبوتر از مشک و گواراتر از آبی است که تشنه به آن رسد » لذا اگر عدالت در جامعه احصا شود دوست و دشمن شیرینی آن را لمس می کنند عدالت عملی، کاربردی و احساسی است و قابل تعریف نیست.
این صاحبنظر مسائل فقهی با تاکید بر اینکه در مواضع و سخنانمان باید اندازه را نگه داریم چراکه گفته اند اندازه نگه دار که اندازه نکوست افزود: در دشمنی و دوستی بایستی اعتدال داشته باشیم و نباید افراط و تفریط داشته و چنان باشد که زمانی در تعریف و تمجید از شخصی گوی سبقت را از یکدیگر برباییم و بعد از مدتی به جایی برسیم که در نفی و طرد آن شخص مجدداً از اعتدال خارج شده و از مسیر عدالت خارج شویم.
انتهای پیام/60002/ش40/پ3003