اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ابراز بی‌اطلاعی چین درباره افشاگر برنامه جاسوسی آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری تأکید کرد که درباره مأمور سابق «سیا» که در خصوص برنامه جاسوسی آمریکا افشاگری کرده بود و هم‌اکنون در «هنگ کنگ» پناهندگی گرفته، هیچ اطلاعی ندارد.

ابراز بی‌اطلاعی چین درباره افشاگر برنامه جاسوسی آمریکا

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین، امروز، پنجشنبه، اعلام کرد که هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره «ادوارد اسنودن»، مأمور 29 ساله سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» که اطلاعات گسترده درباره برنامه جاسوسی دولت آمریکا از تماس‌های اینترنتی و تلفنی شهروندان آمریکایی فاش کرده است و در «هنگ کنگ» پناهندگی گرفته است، ندارد که در اختیار آمریکا قرار دهد.

«هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری در زمانی که درباره اسنودن سؤال پرسیده شد، گفت: من اطلاعاتی ندارم که در اختیار بگذارم.

وی همچنین بر موضع چین تأکید کرد که این کشور قربانی حملات سایبری است و به شدت از امنیت سایبر حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد که جامعه بین‌المللی باید درباره چگونگی حفظ صلح، امنیت، آزادی و همکاری در فضای سایبر گفت‌وگو برگزار کند.

«ادوارد اسنودن» که هم‌اکنون پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا است در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» اعلام کرد که دولت آمریکا شبکه نظارتی گسترده‌ای دارد که به مراتب کمتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، بر عملکرد آن نظارت می‌شود.

این برنامه نظارتی که تحت عنوان «PRISM»  شناخته می‌شود این قدرت را دارند که هر وقت بخواهند وارد ایمیل‌های هر کسی که بخواهند، شوند.

وی به گاردین گفت که می‌توان با دستکاری نرم‌افزار رایانه‌ها کاری کرد که وقتی شما با آن دستگاه، به شبکه اینترنت وصل می‌شوید، قابل شناسایی باشید. در چنین مواردی، شما هر چقدر هم حواستان به امنیت و ایمنی آنلاین خودتان باشد، باز در امان نیستید.

بی بی سی نیز در اینباره گزارش کرد که دولت آمریکا وجود برنامه‌ای برای چنین نظارت‌هایی را تأیید کرده است اما در چند روز گذشته، به شدت تحت فشار بوده است تا به اجرای این برنامه پایان دهد.

روز سه‌شنبه هفته جاری، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا با تشکیل پرونده‌ای حقوقی علیه این برنامه، قانونی بودن چنین نظارتی را به چالش کشید و ائتلافی از بیش از 80 شرکت اینترنتی و گروه فعال در زمینه آزادی‌های مدنی هم یک وب‌سایت راه‌اندازی کرده‌اند و از کنگره آمریکا خواسته‌اند تا در اینباره تحقیقات کاملی انجام دهد.

افشاگری درباره برنامه جاسوسی دولت آمریکا نگرانی‌هایی را در میان مقامات آمریکایی به وجود آورده است به طوریکه برخی از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار استرداد وی شدند.

اسنودن پس از مصاحبه با گاردین از ترس دستگیری و استرداد به آمریکا ناپدید شده است و به همین منظور گروههای حقوق مدنی در هنگ کنگ در صدد هستند تا شنبه هفته آینده راهپیمایی برگزار شوند و از واشنگتن بخواهند تا از استرداد اسنودن صرفنظر کند.

این گروههای حقوق مدنی از مقامات هنگ کنگ درخواست کردند تا نقض حقوق بشر و حریم خصوصی افراد دولت آمریکا را محکوم کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول