اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آژانس اطلاعاتی آمریکا خواستار تحقیقات جنایی درباره افشای اسناد جاسوسی شد

مدیر اطلاعات ملی آمریکا خواستار اجرای تحقیقات جنایی درباره افشاگری های اخیری شد که اسناد فوق محرمانه آژانس امنیت ملی این کشور در رابطه با جاسوسی از شهروندان آمریکایی را برملا کرده است.

آژانس اطلاعاتی آمریکا خواستار تحقیقات جنایی درباره افشای اسناد جاسوسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، «جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز گذشته (شنبه) به طور رسمی خواستار تحقیقات جنایی درباره افشای اطلاعات به شدت طبقه بندی شده مربوط به برنامه محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا این کشور شد.

انتشار گزارش وقوع جرم توسط آژانس امنیت ملی آمریکا بعد از آن تائید شد که کلاپر از برنامه محرمانه جمع آوری اطلاعات دولت واشنگتن به شیوه ای تهاجمی حمایت و از آنچه افشاگری های بی پروا خواند، انتقاد شدید کرد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که اخیرا گزارش هایی منتشر شده است که نشان می دهند سازمان امنیت ملی آمریکا و «اف بی آی» به چندین سرور مرکزی 9 شرکت برجسته اینترنتی آمریکا از جمله «گوگل»، «اپل»، «یاهو» و «فیس‌بوک» دسترسی پیدا کرده است که به این سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا به اسناد صوتی، ویدئویی، تصاویر، ایمیل‌ها و اطلاعات اتصال به اینترنت و دیگر اسناد کاربران دسترسی داشته باشند؛ این برنامه جاسوسی « PRISM» نام دارد که این اجازه را به اف بی آی و دیگر سازمانهای امنیتی آمریکا می‌دهد تا طی زمان، حرکات و تماس‌های شهروندان آمریکایی را تحت تعقیب قرار داده و از آنها آْگاه شوند.

گفته می شود که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا بر اساس حکم فوق محرمانه دادگاهی در این کشور، به صورت مخفیانه برنامه ای را با نام «قانون میهن پرستی»، برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات مربوط به مکالمات و ارتباطات تجاری شهروندان آمریکایی را اجرایی کرده است.

درخواست رسیدگی جنایی طرح شده از سوی آژانس اطلاعات ملی آمریکا برای رسیدگی به افشای اسناد جاسوسی محرمانه آژانس امنیت ملی این کشور در وزارت دادگستری آمریکا بررسی خواهد شد. این وزارت نیز پروسه هایی را برای تعیین اینکه آیا انجام تحقیقات جنایی درباره این افشاگری ها موجه است یا خیر، اجرایی کرده است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که انتشار اسناد محرمانه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا به قدری شگفت آور است که انتظار دارند وزارت دادگستری آمریکا رسیدگی به این پرونده را بر عهده بگیرد.

مقامات آگاه اعلام کرده اند که هدف از این تحقیقات، تشخیص کسی است که حکم محرمانه دادگاه آمریکا برای جاسوسی از شهروندان این کشور و همچنین روش های جاسوسی را برای روزنامه های «واشنگتن پست» و «گاردین» افشا کرده است.

کلاپر با صدور بیانیه روز گذشته خود، برای اولین بار به وجود برنامه جاسوسی PRISM با بردن نام آن اشاره کرد و گفت این برنامه جاسوسی از طریق رسانه ها به شیوه ای نادرست ترسیم و توصیف شده است.

کلاپر گفت که این پروژه قانونی است و هدف از آن شهروندان آمریکایی نبوده اند. مدیر اطلاعات ملی آمریکا همچنین مدعی شد که اجرای این برنامه جاسوسی تهدیدات علیه آمریکا را خنثی کرده است.

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا با تاکید بر اینکه اجرای برنامه جاسوسی PRISM جان آمریکایی ها را نجات داده است، گفت که فعالیت های جاسوسی گزارش شده از طریق روزنامه های واشنگتن پست و گاردین قانونی بوده و تحت مجوزهای مصوب کنگره صورت گرفته اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول