اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی هرمزگان خبر داد

کسب رتبه نخست تولید محصول سالم توسط هرمزگان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از کسب رتبه نخست کشوری در تولید محصول سالم کشوری توسط تولیدکنندگان هرمزگان خبر داد.

کسب رتبه نخست تولید محصول سالم توسط هرمزگان

طهماسب غلامپور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: در اجرای سیاست‌های کلان نظام در افق 1404 مبنی بر تامین امنیت غذایی و دستیابی به محصول سالم که مقرر شده است در برنامه پنج ساله حداقل 25 درصد محصولات از سطوح تولیدی را به خود اختصاص دهد، استان هرمزگان در عملکردی فراتر از انتظار با کسب 580 گواهی تولید محصول سالم به رتبه اول کشور دست یافت.

وی روند تولد محصول سالم در استان هرمزگان تا رسیدن به سطح تکلیف برنامه را رو به رشد و فراتر از زمانبندی اعلام کرد و بیان داشت: فقط در سال زارعی سال گذشته هشت هزار هکتار زیر کشت محصول سالم رفت که ره آورد آن نیز کسب 517 گواهی در یک سال زارعی بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: امسال نیز هدفگذاری 16 هزار هکتاری را در برنامه داریم که تاکنون شش هزار هکتار آن محقق شده است.

غلام‌پور با اشاره به مزایای تولید محصول سالم خاطرنشان کرد: محصول سالم به محصولی اطلاق می‌شود که از نظر باقیمانده سموم شیمیایی و میزان مصرف آفت‌کش‌ها و سموم در حد مجاز باشد که این مهم دارای استاندارد ملی است.

به گفته وی، برای رسیدن به این نوع محصول می‌توان از چند راهکار از جمله استفاده از ضایعات بخش کشاورزی در چرخه غذایی مزارع به عنوان کود سبز، استفاده از کودهای حیوانی، بقایای گیاهی، تناوب زارعی و استفاده بهینه از سموم و کودهای شیمیایی بهره برد.

این مسئول همچنین گفت: سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان به منظور گسترش سطح زیر کشت محصولات سالم هدفگذاری با برنامه‌ای را داشته است که از اهم آن می‌توان به فرهنگسازی مزایای طرح، برگزاری کلاس‌های ترویجی، اطلاع رسانی، استفاده از ظرفیت ناظرین تشکیل تعاونی‌های تولید کنندگان محصول سالم اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره سیاست راهبردی الگوی کشت نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان، ایجاد اشتغال، جلوگیری از تک کشتی، ارتقای تولید و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای به عنوان بخشی از مزایای الگوی کشت است، این مهم به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی هرمزگان از سال گذشته آغاز شده است.

وی ادامه داد: در این راستا سال گذشته 56 هزار هکتار از اراضی زارعی استان با اولویت محصولات صیفی و سبزی در این طرح قرار گرفت و هدفگذاری امسال نیز 60 هزار هکتار است.

غلامپور در پایان گفت: بدون شک پیروی از اجرای الگوی کشت مناسب، امنیت غذایی و پایداری تولید را تضمین می‌کند و برای حفاظت منابع پایه و افزایش بهره‌وری عوامل تولید امری ضروری است.

انتهای پیام/88007/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول