اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا خبر داد

افزایش فروش نیشکرهای غیر ارگانیک در بازار گیلان

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا از افزایش فروش نیشکرهای غیرارگانیک در بازار گیلان خبر داد.

افزایش فروش نیشکرهای غیر ارگانیک در بازار گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، احمد پادیاب عصر امروز در جلسه کشاورزی این شهرستان با اشاره به کشت نیشکر در صومعه‌سرا، اظهار کرد: نیشکر از محصولات مغذی و دارویی بسیار ارزشمند و یکی از مهم‌ترین سوغات صومعه‌سرا است.

*آغاز کشت نیشکر در نیزارهای صومعه‌سرا

وی از آغاز کشت نیشکر در نیزارهای صومعه‌سرا خبر داد و افزود: کشت نیشکر از اوایل اردیبهشت جاری در 16.5 هکتار از نیزارهای صومعه‌سرا آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا با بیان اینکه کشت و تولید نیشکر «شکر سیاه» در 17 روستای این شهرستان انجام می‌شود، ادامه داد: شکرباغان، چمثقال، گاوکده، کلسر، میانده، قاضده، پوستین‌سرا، دوگور و ازگم، مهم‌ترین روستاهای زیرکشت نیشکر در صومعه‌سرا هستند.

به گفته وی، صومعه‌سرا تنها منطقه تولید نیشکر به صورت ارگانیک در گیلان است.

*افزایش فروش نیشکرهای غیر ارگانیک در بازار گیلان

پادیاب به نفوذ نیشکرهای کوبایی و شکرهای غیربومی در بازارهای گیلان اشاره کرد و متذکر شد: این نیشکرها از مرغوبیت خوب و مناسبی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه تولید نیشکر تنها در صومعه‌سرا به صورت ارگانیک انجام می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر فروش نیشکرهای غیر بومی با نام تقلبی «نیشکرهای ارگانیک صومعه‌سرا» در بازار های گیلان افزایش یافته است.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا بالغ بر 95 درصد از نیشکرهای این شهرستان به صورت سنتی انجام می‌شود.

وی از افزایش 10 درصدی تولید و کشت نیشکر در سال جاری در صومعه‌سرا خبر داد و یادآور شد: نیشکر یک محصول دارای فرایند تولید طولانی بیش از 9 ماهه است.

پادیاب، شکر سیاه را دارای خواص دارویی بسیار غنی دانست و خاطرنشان کرد: نیشکر در درمان بیماری‌هایی مانند یرقان، فاویسم، کم‌خونی و بیماری‌های داخلی تاثیرگذار است.

*اجرای نشای برنج در 70 درصد از شالیزارهای صومعه‌سرا

وی با اشاره به کشت برنج در صومعه‌سرا اذعان کرد: اکنون کار نشای برنج در 70 درصد از اراضی شالیکاری صومعه‌سرا انجام شده است.

این مسئول با تصریح براینکه استقبال کشاورزان در استفاده از ابزارآلات کشاورزی برای کشت برنج در صومعه‌سرا بسیار چشمگیر بوده است، تصریح کرد: امسال نشای مکانیزه برنج در اراضی صومعه‌سرا از یک‌هزار و 500 هکتار به سه هزار هکتار افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: امسال بالغ بر 174 دستگاه ماشین نشای برنج در اجرای سریع و کیفی‌تر این محصول کشاورزان صومعه‌سرایی را یاری می‌دهند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا از فعالیت چهار واحد بانک نشای برنج در صومعه‌سرا خبر داد و افزود: این بانک‌های نشا در راستای توسعه و احیای کار کشاورزی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

پادیاب، توزیع بالغ بر چهار هزار و 500 تن کود شیمیایی در بین کشاورزان شهرستان صومعه‌سرا در سال جاری را از جمله اقدام‌ها ذکر کرد و یادآور شد: توزیع کود شیمیایی از مهر ماه سال گذشته در صومعه‌سرا آغاز شده است که این روند توزیع همچنان ادامه دارد.

*تولید سالانه 135 هزار تن شلتوک در صومعه‌سرا

این مسئول، صومعه‌سرا را دارای 28 هزار هکتار اراضی شالیکاری عنوان کرد و متذکر شد: سالانه بالغ بر 135 هزار تن شلتوک و 65 هزار تن برنج سفید در شالیزارهای صومعه‌سرا تولید می‌شود.

انتهای پیام/84003/ت20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول