اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

صورت یزد زیر نقاب شعارها و عکس‌های تبلیغاتی

این روزها همه شهرهای کشور رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته‌اند و آخرین تلاش‌های کاندیداهای شورای شهر و ریاست جمهوری در واپسین ساعات تبلیغات مجاز، به اوج رسیده به حدی که یزد پوشیده از پوستر و عکس شده است.

صورت یزد زیر نقاب شعارها و عکس‌های تبلیغاتی

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، در هفته جاری، هر روز صبح تب داغ انتخابات به طور ملموسی نه تنها در شهر بلکه در خانه‌ها نیز حس شده و امروز به اوج خود رسیده است.

درب اغلب خانه‌ها که باز می‌شود، انبوهی از کاغذ با عکس‌ها و نوشته‌ها و رنگ‌ها و سایزهای مختلف به زمین می‌ریزد.

کمی آن طرف‌تر دیوار خانه روبه‌رویی، درب همسایه کناری، ماشین رهگذران همه و همه مملو از عکس و تراکت و پوستر است.

درب و دیوار هیچ خانه و مغازه‌ای از این پوسترها در امان نمانده و حتی پله‌های تیر برق‌های سیمانی نیز به ترتیب، عکس نامزدهای شورای شهر چسبانده شده است.

برخی عکس‌‌ها پاره شده، برخی نقاشی شده‌اند و برخی دیگر سالم و دست‌نخورده باقی مانده و این روزها شعار این است؛ هرچه عکس بالاتر، امکان تخریب و پارگی کمتر و دقیقا به همین دلیل است که از سیم‌های برق، شاخه‌های درختان، پل‌های عابر پیاده، پشت‌بام‌ خانه‌ها و .... انواع و اقسام پوسترها آویزان است.

به سمت محل کار که حرکت کنی، بدون استثنا و ردخور، در همه  چهارراه‌ها اگر شیشه‌های خودرو پایین باشد که انبوهی از کاغذ و تبلیغات به درون ماشین سرازیر می‌شود و اگر شیشه‌ها پایین باشد، در حرکتی بی‌نظیر و ناباورانه، در کمتر از چند ثانیه، پوسترها و تراکت‌ها به شیشه‌های پشتی ماشین و درب‌ها می‌چسبد.

تا رسیدن به محل کار، هر نقطه از شهر از در و دیوار گرفته تا پل‌های عابر پیاده و نرده‌های پیاده‌روها و درختان و .... سراسر پوشیده از تبلیغات است و بنرهایی که دیگر غوغا کرده‌اند و در هر اندازه و مدلی بر در و دیوار شهر آویخته شده‌اند.

*پوسترهای تبلیغاتی بر شاخه‌های درختان/ سبز شدن پوستر به جای برگ

نمای برخی درختان شهر نیز تاثربرانگیز شده زیرا بیشتر از آنکه برگ‌های آنها چشم‌نوازی کند، عکس‌های کاندیداها با چهره‌های مختلف بر شاخه‌های آنها سبز شده و به ردیف که از کنار درختان عبور می‌کنی، همانند چراغ برق‌ها، باید تصاویر کاندیداهای مختلف را از نظر بگذرانی.

برخی در این میان از ماشین‌ نویسی هم دریغ نکرده‌اند و با رنگ به جان خودروهای خود افتاده‌اند و از جدیدترین ابزار تبلیغاتی نیز استفاده می‌کنند.

بازار پیامک و ایمیل هم داغ داغ است و کاربران اینترنتی در یزد شاید روزانه ده‌ها و صدها ایمیل و کاربران تلفن‌های همراه، پیامک دریافت می‌کنند.

این‌گونه است که بازار و تنور انتخابات در یزد گرم گرم است اما گرمای آن مردم شهر را دچار مشکل کرده است.

امروز نیز این گرما به اوج خود رسیده و کاندیداها و هواداران و ستادهای آنها، هرچه در توان دارند، بر سر در و دیوار شهر خالی می‌کنند.

*تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی نیز از تبلیغات کاندیداها بی‌بهره نمانده‌اند

در این میان حتی تابلوها و علائم راهنمایی رانندگی نیز در امان نمانده‌اند و به جای علائم هشداری، چهره‌های بشاش و ژست‌های تماشایی نامزدها بر روی تابلوها خودنمایی می‌کند.

تبلیغات سنتی به این شیوه، منحصر به نامزدهای شورای شهر نیست و ستادهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز از غافله عقب نمانده‌اند و با هزینه‌های بسیار، بنرهایی در ابعاد بسیار بزرگ چاپ و نصب کرده‌اند.

ابعاد برخی از این بنرها به اندازه‌ای است که یک ساختمان سه طبقه را به طور کامل پوشش داده است.

گرچه کاندیدا شدن به هر حال هزینه‌های خود را دارد اما متاسفانه این هزینه‌ها فقط از جیب نامزدها و هواداران آنها نمی‌رود و مردم نیز باید چوب این همه تبلیغات سنتی را بخورند.

جدا کردن پوسترها و عکس‌ها از درب و دیوار منازل، آن هم با چسب‌هایی که استحکام آنها بی‌نظیر است، وقت و انرژی بسیاری از مردم می‌گیرد.

یکی از اهالی خیابان‌های اصلی شهر یزد در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: روند تبلیغات کاندیداها این بار خوب و رضایت‌بخش بود اما از دیشب انگار به یک باره همه چیز به هم ریخت.

محمدرضا زرگری افزود: صبح که از درب منزل خارج شدم، اثری از رنگ قهوه‌ای در ندیدم و تمام آن با پوستر پوشیده شده بود و این بلا بر سر دیوارها نیز آمده است.

وی بیان کرد: نخستین نفر که پوستر خود را به در چسبانده، نفرات بعدی نیز با فرچه‌ای از چسب‌، پوستر خود را بر روی عکس نفر قبلی چسبانده‌اند و این کار اینقدر ادامه پیدا کرده که اکنون لایه‌ای ضخیم از کاغذ بر روی در و دیوار خانه ما نقش بسته است.

زرگری عنوان کرد: از آنجا که منزل ما در خیابان اصلی و پرتردد واقع شده، برای هر انتخاباتی، همین بلا بر سر درب و دیوار منزل ما می‌آید و هر بار باید کلی هزینه کارگر و مواد شوینده بدهیم تا آثار تبلیغات نامزدها را از بین ببریم.

وی تصریح کرد: حتی به چند نفر از نامزدهایی که می‌شناختم و عکس آنها درب و دیوار خانه ما را مزین کرده بود، زنگ زدم و خواستار تذکر دادن آنها به هوادارانشان شدم اما پاسخ‌های جالبی شنیدم و آنها این اقدامات را جزو اجتناب ناپذیر تبلیغات می‌دانند.

*مردم نباید تاوان تبلیغات کاندیداها را بپردازند/ حق‌الناس رعایت شود

زرگری عنوان کرد: حتی به درختان باغچه جلوی خانه نیز رحم نکرده‌اند و با کلی نخ و طناب و ربان، مقادیر قابل توجهی عکس و پوستر از این درختان آویزان شده به نحوی که دیگر خود درخت قابل تشخیص نیست.

وی افزود: این امر باید توسط مسئولان ستاد انتخابات استان یزد مورد پیگیری قرار گیرد زیرا از بس تاوان تبلیغات آقایان و خانم‌ها در سطح شهر را پرداخته‌ایم، خسته شده‌ایم.

رئیس ستاد انتخابات استان یزد نیز در این زمینه اظهار داشت: تبلیغات کاندیداها باید در محل‌های مورد نظر و تعیین شده از قبل نصب شود و چسباندن اقلام تبلیغاتی به درب و دیوار منازل مردم، تجاوز به حریم شخصی افراد است.

غلامحسین دشتی خاطرنشان کرد: مردم نباید تاوان تبلیغات کاندیداها را پرداخت کنند و کاندیداها باید در تبلیغات خود، حق‌الناس را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه مهلت تبلیغات تا 24 ساعت قبل از آغاز انتخابات به پایان می‌رسد، تاکید کرد: هرگونه اقدام تبلیغاتی خارج از زمان مقرر شده، خلاف مقررات است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

دشتی یادآور شد: گرچه تمهیداتی برای پاکسازی شهر در نظر گرفته شده اما کاندیداها نیز در این زمینه وظیفه دارند و تا حد امکان باید نسبت به جمع‌آوری اقلام تبلیغاتی خود اقدام کنند.

----------------------------

گزارش: مهدی جلیلیان

----------------------------

انتهای پیام/2464/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول