اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نگاه امیدوار خانه به‌دوشان به چاره‌اندیشی رئیس جمهور آینده

در حالی که کمتر از چهار روز به تعیین رئیس جمهور آینده توسط مردم و تعیین تکلیف کشور باقی مانده است انتظارات مردم همچنان حول محور اقتصادی می‌گردد که حل مساله مسکن و علی‌الخصوص افزایش اجاره خانه‌ها در صدر این خواسته‌ها است.

نگاه امیدوار خانه به‌دوشان به چاره‌اندیشی رئیس جمهور آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، جویا شدن نظر مردم در مورد انتظاراتشان از رئیس جمهور آینده این روزها به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل شده زیرا هم رسانه‌ها، هم مردم و هم کاندیداها می‌دانند که رسانه‌، پلی ارتباطی میان مردم و کاندیداها و البته رئیس جمهور آینده است.

شاید این امکان برای همه مردم فراهم نباشد که انتظارات خود از رئیس جمهورشان را به طور مستقیم با کاندیداها مطرح کنند اما به طور قطع کاندیداها و اطرافیان آنها با رصد رسانه‌ها می‌توانند تا حد زیادی از انتظارات مردم مطلع شوند.

مردم یزد نیز همچون مردم سایر نقاط کشورمان انتظاراتی از رئیس جمهور آینده دارند که این انتظارات به حق است و تحقق آنها در قبال تلاشی که آنها برای حمایت از نظام، دولت و انقلاب می‌کنند، کار بزرگی نیست.

* بیش از یک سوم درآمدم صرف اجاره بها می‌شود

یکی از کارگران شرکت فولاد یزد در مورد انتظارات خود از رئیس جمهور آینده گفت: من کارگری ساده هستم که بیش از 12 ساعت از شبانه روز خود را به کار مشغولم، سه فرزند دارم و در یک خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنم.

عباس دهقانی عنوان کرد: خانه‌ای که اجاره کرده‌ام، در حاشیه شهر است و مکان جالبی برای زندگی دو دختر جوان و پسر نوجوانم نیست اما برای همین خانه اجاره‌ای نیز مبلغ قابل توجهی کرایه پرداخت می‌کنم.

وی بیان کرد: بیش از یک سوم حقوق ماهانه من صرف کرایه خانه و قبوض آب و برق و گاز می‌شود و با باقیمانده حقوق نمی‌توانم از عهده مخارج یک خانواده پنج نفره بر بیایم.

دهقانی خاطرنشان کرد: جابجایی‌های هرساله نیز هزینه‌های بسیاری را به ما تحمیل می‌کند و از کرایه حمل و نقل گرفته تا هزینه‌های بنگاه، مبلغی مساوی با کرایه سه تا چهار ماه یک خانه می‌شود.

* از خیر مسکن مهر گذشتیم/ مسکن مهر تناسبی با درآمد قشر کم‌درآمد ندارد

وی یادآور شد: برای مسکن مهر نیز ثبت‌نام کردم اما میزان آورده‌ای که تعاونی تقاضا کرد، هر روز افزایش می‌یافت تا اینکه این اواخر رقم به ناگاه دو تا 2.5 برابر شد و چون می‌دانستم از عهده پرداخت آن بر نمی‌آیم، به ناچار انصراف دادم و کور سوی امیدی که برای خانه‌دار شدن داشتیم را نیز از دست دادیم.

دهقانی عنوان کرد: از رئیس جمهور آینده انتظار داریم فکری اساسی به حال مستاجران بکند و تیمی نظارتی و کارشناس برای تعیین قیمت اجاره‌ها مشخص کند تا هر کس به هر مقدار که تیغش می‌برد، خانه خود را به مردم اجاره ندهد.

مشکل خانه به دوشی و کرایه‌های سنگینی که مستاجران را به ستوه آورده است، درد اغلب افرادی است که درآمدهای آن کلان نیست و کارگران، افراد بیکار، خانواده‌های بی‌سرپرست، برخی از اقشار کارمندان و ... از آن رنج می‌برند.

بیشتر این افراد ناچار شده‌اند برای برآمدن از پس کرایه‌های سنگین به سمت حاشیه شهر بروند که این امر شلوغی حاشیه شهر را به دنبال داشته و البته مشکلات فرهنگی ناشی از این امر را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

یکی از این افراد که در حاشیه شهر خانه‌ای 80 متری اجاره کرده و با خانواده شش نفره خود در آن زندگی می‌کند، به خبرنگار فارس گفت: دیگر از پس اجاره بها در مرکز شهر یا اطراف شهر بر نمی‌آیم و ناچارم با کمترین امکانات،‌ خانه‌ای تقریبا مخروبه در حاشیه شهر اجاره کنم و بابت آن نیز اجاره نسبتا سنگینی بپردازم.

* وقتی امید مردم برای خانه‌دار شدن ناامید شد

وی بیان کرد: مسکن مهر نقطه امیدی برای ما بود اما با وجود اینکه تاکنون طلای همسر و فرزندانم را فروخته و به عنوان آورده به تعاونی داده‌ام، هنوز هم باید 10 میلیون تومان دیگر پرداخت کنم که این از عهده من خارج است.

محمد فضل‌اللهی خاطرنشان کرد: از خیر مسکن مهر گذشته‌ایم چون همه افرادی که این خانه‌ها را تحویل گرفته‌اند، می‌گویند به جز آورده‌ای که پرداخته‌ایم کلی باید قسط بدهیم و کلی هم خرج خانه کنیم تا قابل سکونت شود.

وی گفت: درست است که مسکن مهر را برای اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته‌اند نه افراد بی‌درآمد، اما سهم آورده‌ای که می‌خواهند و اقساطی که باید بعدا به بانک مسکن بپردازیم، از عهده قشر کم‌درآمد خارج است.

فضل‌اللهی تاکید کرد: از رئیس جمهور آینده می‌خواهیم فکری اساسی برای خانه‌دار شدن قشر کم‌درآمد کند یا حداقل اقدامی انجام دهند تا ما هم بتوانیم در شهر و در مناطق نسبتا بهتری خانه اجاره کنیم.

گفت‌وگوی فارس به طور 100 درصد با همه افرادی که اجاره‌نشین هستند، حال در هر شغل و منصبی که باشند، به اجاره‌های سنگین، بی‌ سر و سامانی بازار مسکن و ... ختم شد و انتظار همه از رئیس جمهور آینده، ساماندهی این وضعیت بود.

* اجاره دادن منازل به هر قیمت، خلاف عدالت اجتماعی است

یکی از کارگران فصلی نیز در این زمینه اظهار داشت: این عدالت اجتماعی نیست که فردی که از پدرش ملکی به ارث برده، حالا در این بی سر و سامانی اوضاع مسکن، ملکش را به هر قیمتی که می‌خواهد اجاره دهد تا حدی که اجاره ملک، جوابگوی مخارج زندگیش باشد، اما نظیر من که پدران کم درآمد و فقیری داشتیم و هم پدران و هم خودمان از صبح تا شب مشغول کار هستیم، حتی سرپناهی مناسب برای خانواده‌های کم توقع‌مان نداشته باشیم.

اما بعد از مسائل اقتصادی که این روزها حول محور گرانی، تورم، مشکلات اجاره‌نشین‌ها و .... دور می‌زند، مردم انتظارات دیگری نیز از رئیس جمهور آینده خود دارند.

یکی از جوانان یزدی که به تازگی با همکاری ستاد دیه استان یزد از زندان آزاد شده نیز به خبرنگار فارس گفت: مجلس قوانینی را در مورد مهریه تصویب کرده ولی عملا اجرا نمی‌شود و اکنون بیش از 80 جوان یزدی برای ناتوانی در پرداخت مهریه در زندان به سر می‌برند.

وی افزود: رئیس جمهور آینده نخستین اقدامی که باید برای ترغیب و تشویق جوانان برای ازدواج انجام دهد، مصوب کردن طرح‌هایی برای جلوگیری از تعیین مهریه‌های بالاست.

وی عنوان کرد: اکنون شرایط به نحوی است که جوانان توانایی پرداخت همان 14 سکه مهریه را هم ندارند اما به خاطر رسم و رسوم نمی‌توان از آن سرپیچی کرد.

* دولت آینده توسط سازمان‌های مرتبط تعاریف دیگری از مهریه ارائه دهد

این جوان یزدی گفت: اصلا چه کسی حکم کرده که مهریه حتما باید سکه یا ملک و املاک باشد، کاش دولت بتواند توسط سازمان‌های مرتبط، تعاریف دیگری از مهریه ارائه دهد و همه مهریه را با سکه قیاس نکنند.

یکی از کارمندان ادارات یزد نیز در مورد انتظارات خود در مورد رئیس جمهور گفت: مردم بیش از همه به آرامش نیاز دارند اما متاسفانه طی چند سال اخیر، تب و تاب سیاسی و دعواها و نزاع‌ها میان طیف‌های مختلف، مردم را درگیر کرده و آرامش را تا حد زیادی از جامعه برده است تا حدی که مسئولان و مدیران میانی نیز درگیر این سیاسی‌بازی‌ها شده‌اند.

میرجلیلی عنوان کرد: بسیاری از مردم حتی برای انجام امور اقتصادی خود، نگران برنامه‌های سیاسی هستند و دائم باید گروه‌ها و احزاب و شعارها و برنامه‌های آنها را رصد کنند تا مثلا بتوانند ملک خود را بفروشند.

وی افزود: رئیس جمهور آینده باید بتواند حداقل در ادارات و در میان مدیران میانی و مدیران کل استان‌ها، فضایی آرام از نظر سیاسی ایجاد کند و به آنها اجازه ندهد، کار را فدای سیاسی کاری کنند.

میرجلیلی همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات در ادارات ما، عدم ثبات کاری است به نحوی که نیروهایی که مشغول به کار می‌شوند، وضعیت مشخصی ندارند و معلوم نیست با آنها قرارداد به چه نحوی بسته می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه قرارداد شرکتی‌ها ممنوع شده، اما هنوز هم در این قالب افرادی در ادارات مشغول به کار هستند و تکلیف آنها مشخص نیست.

میرجلیلی تصریح کرد: رئیس جمهور آینده باید بتواند در این زمینه در ادارات ثبات ایجاد کند تا کارمندان با انگیزه بیشتر و با خیال آسوده به کار مشغول شوند.

------------------

گزارش: مهدی جلیلیان

------------------

انتهای پیام/2464/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول