اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از انتظارات جامعه دانشگاهی از رئیس جمهور آینده

افزایش بودجه تحقیقاتی و کاهش تعدد دانشگاه‌ها در دولت آینده توجه شود

افزایش بودجه‌های تحقیقاتی، استفاده از فکر دانشگاهیان، کاهش موازی‌کاری دانشگاه‌ها و ارتقای پژوهش و آموزش از مهم‌ترین خواسته‌های اساتید دانشگاه از رئیس جمهور آینده است.

افزایش بودجه تحقیقاتی و کاهش تعدد دانشگاه‌ها در دولت آینده توجه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، یکی از مهم‌ترین مراکز در هر کشوری دانشگاه‌ها هستند که سهم تولید علم و تربیت نیروی انسانی برای صنعت، کشاورزی، پزشکی و... را برای پیشرفت و توسعه کشور برعهده دارند.

اساتید دانشگاه نیز به عنوان خط مقدم تربیت نیروی انسانی برای توسعه کشورها قرار دارند و از آن جایی که آینده کشورها را نسل‌های جوان با تجربه نسل‌های قدیمی می‌سازند، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

توجه به حوزه دانشگاه یکی از دغدغه‌های اصلی هر دولتی است چرا که افزایش روند علمی در کشور و همچنین مطرح شدن در منطقه و حتی دنیا به بازدهی و فعالیت‌ دانشگاه‌ها بستگی دارد.

بی‌شک لازمه افزایش پیشرفت علمی و صنعتی در هر کشوری توجه به مسئله پژوهش و تحقیقات است چرا که بسیاری از طرح‌های صنعتی از داخل مقالات و پژوهش‌های اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان بیرون می‌آید که می‌تواند علاوه بر ارتقای رتبه علمی در دنیا به‌عنوان یک منبع مالی مهم نیز که مورد غفلت واقع می‌شود، نگاه کرد.

قطعا یکی از کسانی که در مسائل علمی و جامعه دانشگاهی کشور صاحب نظر است را می‌توان مقام معظم رهبری دانست.

ایشان در دیدارهای مختلف خود با دانشجویان، اساتید دانشگاه و پژوهشگران بر ضرورت توجه ویژه به بخش‌های دانشگاهی و تحقیقاتی اشاره کردند.

رهبر معظم انقلاب در بیستم و دوم مرداد ماه سال گذشته و در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها به نکات مهم و بکری اشاره کردند که گاهی مورد غفلت واقع می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار به مسئله برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بر روى پژوهش، بر روى کارهاى اساسى و بنیانى چه در علوم انسانى و چه در علوم تجربى تاکید و اظهار کردند: این موارد از دغدغه‌های ما است و حتما باید انجام بگیرد.

*صنعت و دانشگاه ارتباط مهمی دارند

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت مسئله ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره و تصریح کرد: مسئله مقاله‌هاى علمى بسیار باید جدی گرفته شود چرا که از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور است.

رهبر معظم انقلاب در ادامه به مدیران و برنامه‌ریزان و طراحان اصلی مسائل علمی کشور توصیه می‌کنند که حتما باید روى این مسئله فکر و راه‌هاى درست را که بعضى از آن‌ها توسط اساتید گفته شد، پیدا کنند.

* به دنبال نخبه‌ها و اساتید دانشگاه‌های ما هستند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وجود استعدادهای علمی را از ثروت‌های کشور عنوان و خاطرنشان کرد: دنبال جوان‌هاى با استعداد و نخبه‌هاى ما هستند؛ دانه دانه استادهای ما را، دانشجوهای ما را، نخبه‌هاى ما را شناسایى می‌کنند و ما دچار ضعف‌هایى هستیم که دشمنان از همین ضعف‌هاى ما هم استفاده می‌کنند و موفق می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه شاهد نقاط منفى هستیم به ویژه در زمینه مدیریت‌هاى علمى، برنامه‌ریزی‌های گوناگون بر اساس دانشى که در دانشگاه تولید می‌شود، تصریح کردند: باید توسط خود دانشگاه‌ها که مرجع تولید علم هستند این مشکلات برطرف شود.

بی‌شک سخنان رهبری در خصوص نقاط قوت و ضعف عرصه علمی در کشور را می‌توان یکی از نکات مهم برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی کشور برشمرد که متاسفانه مورد غفلت واقع می‌شود.      

همچنین با توجه به اینکه در نزدیکی ایام انتخابات ریاست جمهوری هستیم و قاعدتا باید شاهد تغییر مدیریت علمی دولتی در کشور باشیم، به همین دلیل برای بررسی نقاط ضعف عرصه علمی کشور به سراغ چندتن از اساتید دانشگاه‌ها رفتیم که بی‌شک نقش بی‌بدیلی را در عرصه تولید علم کشور دارند و نظرات آنها را در خصوص لزوم توجه ویژه دولت جدید به دانشگاه‌ها و محققان جویا شدیم.

دکتر حسین نجابت عضو هیئت علمی دانشگاه و نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص انتظارات دانشگاهیان از رئیس جمهور آینده معتقد است باید عقلانیت در تدبیر و کار کارشناسی در اداره کشور حاکم شود.

*بودجه پژوهش باید افزایش معقول داشته باشد

وی با تاکید بر اینکه نباید بودجه‌های حوزه آموزش و پژوهش و فناوری‌های نوین کاهش داشته باشد، تصریح کرد: برای تحقق پیش قراولی بودن دانشگاه در جامعه و منطقه باید بودجه‌های دارای افزایش معقولی باشد که این از مهم‌ترین خواسته‌های جدی دانشگاهیان است.

وی یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف دولت نهم و دهم را تنگ شدن دایره مشاوران دانست و اضافه کرد: متاسفانه دولت از ظرفیت عظیم کشور استفاده نکرد و کار جمعی و عقلانیت را زیر سوال برد.

*توسعه دانشگاه مبتنی بر اقتضائات از نقاط ضعف است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف امروز عرصه علمی کشور را توسعه دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: این جریان روند منطقی و معقولی ندارد چرا که توسعه در حوزه دولتی، آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی بیش از آنکه منطبق بر نقشه راه باشد، تابع اقتضاعات است.   

دکتر محمد یزدیان یکی از دیگر اعضای هیئت علمی دانشگاه معتقد است رئیس جمهور آینده باید به تاثیر نیروی مردمی اعتقاد داشته باشد.

*دولت آینده اتاق فکر در دانشگاه ها تشکیل دهد

وی تشکیل اتاق فکر در دانشگاه را یکی از ضروری‌ترین مسائل علمی کشور دانست و اضافه کرد: از توان دانشجویان به صورت تئوری و عملی باید استفاده شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است باید از فکر دانشگاهیان حداکثر استفاده شود. وی تصریح کرد: همچنین رئیس جمهور جدید باید از توان بقیه کاندیداهای راه نیافته به پاستور استفاده حداکثری کند.

یزدیان همچنین خواستار توجه دولت جدید به مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها و کشور است و اظهار می‌کند: از ظرفیت مساجد برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی به خوبی می‌توان استفاده کرد. 

*افزایش دانشجو به معنای افزایش سطح علمی کشور نیست

همچنین محمد خوش‌رو عضو هیئت علمی دانشگاه‌ علوم پزشکی یکی از مهم‌ترین انتظارات از رئیس جمهور و دولت آینده را افزایش بودجه تحقیقاتی مراکز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها دانست و تصریح کرد: افزایش تعداد دانشجو به معنای بالارفتن سطح علمی کشور نیست و به همین دلیل باید رویکردهایی برای کاهش دانشجو با توان علمی بالا در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: افزایش فیلتر کردن دانشجویان در دوره‌های پیش از دانشگاه باید بیشتر شود تا سطح علمی دانشگاه‌ها کاهش نداشته باشد.

*با موازی کاری دانشگاه‌ها شاهد کیفیت علمی دانشگاه‌ها هستیم

این عضو هیئت علمی با تاکید بر اینکه تعدد دانشگاه‌ها اصلا به نفع کشور نیست اظهار کرد: اگر موازی کاری دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی نباشد بهتر می‌توانیم بودجه‌های دانشگاه‌ها را متمرکز کنیم.

محسن زرگر معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم نیز با اشاره به اینکه به آموزش و پژوهش توجه ویژه‌ای باید شود، اظهار کرد: دولت آینده باید آموزش و پژوهش را ارتقای ویژه‌ای دهد چرا که موجب مطرح شدن کشور در منطقه و دنیا می‌شود.

*ارتقای پژوهش و آموزش هدف مهم در دولت آینده باشد

وی با تاکید بر اینکه در کشورهای اسلامی به پژوهش اهمیت بسیاری می‌دهند، تصریح کرد: در این کشورها از پژوهش‌های کاربردی که برای کشور موثر باشد و قابلیت صنعتی شدن را داشته باشد حمایت می‌کنند و درآمدهای اقتصادی خوبی نیز از این راه کسب می‌کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: با صنعتی شدن پژوهش‌های کاربردی می‌توان درآمدهای اقتصاد غیرنفتی را افزایش داد و موجب رونق تولید کشور شد.

زرگر یکی از مهم‌ترین مشکلات محققان و پژوهشگران کشور را مشکلات اقتصادی دانست و افزود: محققان بسیاری در کشور داریم که فکرهای خوبی دارند اما از این سرمایه به دلیل کمبود بودجه مالی به خوبی استفاده نمی‌شود و خروجی آن به تبع کم است.

وی تصریح کرد: نظارت بر تحقیقات باید جدی‌تر باشد و حمایت بهتری از تحقیقاتی که کشور را رو به صنعتی شدن هدایت می‌کنند، صورت گیرد.

=====================

گزارش: محمد مهدی عنایت پور

=====================

انتهای پیام/78008/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول