اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

با تغییر موضع قبلی

استاندار استانبول سرکوب معترضان میدان «تقسیم» را توجیه کرد

استاندار استانبول که پیش از این از جوانان معترض در میدان «تقسیم» حمایت کرده بود،در توجیه سرکوب امروز جوانان این شهر اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان وجهه داخلی و خارجی ترکیه را تخریب کرده‌اند.

استاندار استانبول سرکوب معترضان میدان «تقسیم» را توجیه کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «فرانسه»، در پی یورش امروز صبح پلیس ضد شورش ترکیه به معترضان در میدان «تقسیم»، «حسین آونی موتلو» استاندار «استانبول» که پیش از این از جوانان معترض ترکیه حمایت کرده بود، گفت: آنچه که ما انجام دادیم در دفاع از وجهه ترکیه در داخل و خارج از کشور بوده است. ما از گفت‌وگو میان دولت و معترضانی که باید تماس خود را با آنها ادامه دهیم، حمایت می‌کنیم. لذا در مرحله بعد اجازه نمی‌دهیم که این جریان در میدان تقسیم تکرار شود.

استاندار استانبول پیش از این برای آرام کردن اوضاع در میدان تقسیم گفته بود:« جوانان ترکیه، من صدای اعتراض مسالمت آمیز شما در پارک گزی را همراه با نوای زیبای پرندگان و بوی خوشایند درختان شنیدم. تظاهرات‌کنندگان شهروندان مستقل و آزاد هستند. حتی اگر با سایرین و نظرات شان موافق نیز نباشیم این وظیفه ماست که با دیدگاهی انسانی و حق طلبانه به خواسته های آنان توجه کنیم.»

اما وی امروز با چرخش در این ادبیات ملایمش گفت: تظاهرات‌کنندگانی که 12 روز است، میدان تقسیم را اشغال کرده‌اند، به وجهه ترکیه آسیب زده‌اند و اعتراض این تظاهرات‌کنندگان موجب نارضایتی ساکنان استانبول شده است.

وی پیش از حضور در کنفرانس خبری امروزش در صفحه توییتر خود درباره حمله امروز پلیس به میدان تقسیم نوشته بود: هدف از این اقدام به هیچ وجه بیرون کردن تظاهرات‌کنندگان از پارک گزی نبوده است. بلکه هدف ما برچیدن پلاکاردها و بنرها از میدان تقسیم بوده و هدف دیگری نداشته‌ایم.

پلیس ضد شورش ترکیه صبح امروز وارد میدان تقسیم استانبول شد و با حمله به تظاهرات‌کنندگان، تلاش کرد تا آنها را کنترل و متفرق کند.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت که ده‌ها نیروی پلیس ضد شورش با میدان تقسیم حمله کردند و با استفاده از گاز‌های اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش با فشار قوی تلاش کردند تا جمع معترضان را متفرق کنند. البته این نیروهای به طرف «گیزی پارک» که در آن صدها چادر نصب شده و معترضان شب‌ها را در آن به سر می‌برند، حمله نکردند.

از چند روز پیش تمامی نیروهای امنیتی ترکیه، از میدان تقسیم عقب‌نشینی کرده بودند اما امروز بار دیگر به جمع معترضان میدان تقسیم حمله کردند.

تظاهرات گسترده در سطح ترکیه که از جمعه دو هفته پیش آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد، در مرحله نخست در حمایت از تجمع کنندگان در پارک میدان «تقسیم» صورت گرفت و به تدریج این اعتراضات به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد. تظاهرات‌کنندگان هم‌اکنون خواستار استعفای «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه هستند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول