اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

«بیشکک» در مسیر انصراف همکاری نظامی با واشنگتن

گام جدید پارلمان قرقیزستان برای خروج پایگاه آمریکایی «ماناس»

عضو کمیته دفاع مجلس قرقیزستان تأکید کرد پیش‌نویس قانون در مورد فسخ توافق‌نامه همکاری با آمریکا در خصوص استفاده از پایگاه «ماناس» پس از بررسی در کمیته مذکور تصویب شد.

گام جدید پارلمان قرقیزستان برای خروج پایگاه آمریکایی «ماناس»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، پایگاه خبری «آکی‌پرس» به نقل از «ایراینا کاراموشکینا» یک عضو کمیته دفاع مجلس قرقیزستان، اعلام کرد که پیش‌نویس قانون در مورد فسخ توافق با آمریکا در رابطه با استفاده از پایگاه «ماناس» بررسی و لایحه ارائه‌ شده توسط کابینه دولت تصویب شد.

به گفته این منبع، توافق‌نامه همکاری ذکر شده بین دولت قرقیزستان و ایالات متحده در تاریخ 22 ژوئن سال 2009 به امضا رسیده بود که زمینه قانونی حضور نظامی آمریکا در این کشور را تأمین می‌کرد.

کاراموشکینا که همزمان معاونت فراکسیون حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان را در مجلس بر عهده دارد تصریح کرد که اعضای کمیته ضمن بررسی مفاد این پیش‌نویس، آن را تصویب کردند.

به گفته وی، در پی تصویب کمیته، پیش‌نویس این قانون به کمیته امور خارجه مجلس تحویل داده شده و پس از تکمیل و تأیید لایحه، این قانون برای بررسی و تصویب در دستور کار جلسه پارلمان وارد خواهد شد.

این عضو فراکسیون جناح حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان تصریح کرد که کمیته دفاع این موضوع را در چارچوب قانون پارلمان مورد بحث قرار داد که از سوی نمایندگان به اتفاق آراء به تصویب رسید.

قرقیزستان و ایالات متحده از سال 2001 همزمان با ورود نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به افغانستان همکاری نظامی خود را آغاز کرده و بیشکک بر پایه توافقات دوجانبه بخشی از فرودگاه اصلی این کشور موسوم به «ماناس» را برای انجام عملیات حمل‌ونقل محموله‌ها و پرسنل نظامی در اختیار واشنگتن قرار داد.

تصویب پیش‌نویس قانون در مورد لغو توافقات قبلی در زمینه همکاری با آمریکا و بسته شدن پایگاه نظامی ماناس در حالی است که حضور نظامی طولانی ایالات متحده در جامعه قرقیزستان اعتراضاتی را به بار آورده‌ است.

مخالفان ادامه همکاری نظامی بیشکک با واشنگتن با راه‌اندازی چندین تظاهرات اعتراضی در مقابل ساختمان سفارت آمریکا در بیشکک خواستار لغو توافق‌نامه‌های همکاری نظامی و بسته شدن پایگاه نظامی ماناس همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از این کشور شده‌اند.

این مخالفان، حضور پایگاه نظامی آمریکا و فعالیت آن را عامل ناامنی و تهدیدی برای استقلال و ثبات قرقیزستان و همچنین تمامی منطقه آسیای مرکزی عنوان می‌کنند.

براساس توافقات قبلی بیشکک و واشنگتن، موافقت‌نامه همکاری در زمینه حضور پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه ماناس تابستان سال آینده به پایان می‌رسد.

براساس قوانین قرقیزستان، دولت این کشور باید شش ماه قبل از پایان زمان این قرارداد مدارک لازم در مورد بسته شدن این پایگاه و انصراف از توافق‌نامه همکاری با آمریکا را تصویب و جهت اجرا به آمریکایی‌ها ارائه کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول