اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/ عشرت شایق

عوامل موثر در موفقیت شوراها

موفقیت شوراهای اسلامی در هریک از شهرهای کشور می‌تواند آثار مثبت و تاثیرگذاری در زندگی مردم آن شهر داشته و زمینه بهبود محیط اجتماعی را فراهم سازد.

عوامل موثر در موفقیت شوراها

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عوامل متعددی در کسب موفقیت شوراها دخیل هستند که در این مجال به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

نخستین شرط موفقیت برای شورای اسلامی یک شهر، تفاهم و همدلى اعضای آن با داشتن تجربه کافی و تخصص‌های متنوع است که اگر این حس همکاری برای رسیدن به هدف مشترک در عمل وجود نداشته باشد، موفقیت شورا تقریبا ناممکن خواهد بود از همین رو، مناقشات سیاسى و جناحى و تعلقات گروهی نباید در شوراهای اسلامی ظهور و بروز داشته باشد.

دومین گام برای موفقیت شوراهای اسلامی، داشتن ارتباط دائمی و تنگاتنگ با مردم است. شوراهای اسلامی از مظاهر مشارکت مردمى بوده و براى تسهیل امور مردم به وجود آمده‌اند و طبیعی است که هرچه ارتباط اعضای شوراها با مردم بیشتر باشد اطلاع از مشکلات آنان سریع‌تر و ملموس‌تر بوده و تصمیم‌گیری در مورد آنها نیز در حداقل زمان ممکن امکانپذیر خواهد شد.

گام بعدی رعایت حدود و وظایف شوراهاى اسلامى از سوی اعضاست. اعضاء شوراها وظیفه دارند حدود و اختیارات قانونی خود را به درستى بشناسند و بر تحقق آن همت گمارند.

چشم پوشی از حدود اختیارات قانونی موجب تضییع حقوق مردم و خروج از این حدود، هرج و مرج و فساد مالی و اداری را به دنبال خواهد داشت.

توجه به واقعیت‌های موجود و آگاهی از امکانات، محدودیت‌ها و اولویت‌ها، از شروط یک برنامه‌ریزی مفید است. طبیعی است که با چنین نگرشی، توزیع اعتبارات و امکانات با دقت و حساسیت بیشتری مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد.

اجتناب از دادن وعده‌های غیر ممکن و دخالت نکردن در امور اجرایی از دیگر دستاوردهای این نوع نگاه به مسائل خواهد بود و می‌تواند به تصمیم‌گیری صحیح شورا بیانجامد.

انتخاب شهرداری مدیر و مدبر و نظارت مستمر بر حسن انجام امور از سوی او و سایر مسئولان و دست‌اندرکاران شهرداری، از مهم‌ترین وظایف شوراهای اسلامی و در واقع نمود عینی موفقیت شورای اسلامی شهر تلقی می‌شود.

بدیهی است در انتخاب شهردار و دیگر مسئولان ارشد شهرداری باید صلاحیت‌هایی مانند امانتدارى، تدین و توانایى اجرایى مورد توجه جدی قرار گیرد تا انتخابی صحیح صورت گیرد.

شوراهاى اسلامی باید به مختصات "شهر اسلامى" به خصوص از جنبه معمارى و شهرسازى توجه کنند و خدمات شهرى نیز در راستای تحقق این امر ریل‌گذاری شوند.

در شهر اسلامى، عدالت در تقسیم خدمات شهرى، تأمین آرامش روحى و امنیت معنوى، ظهور و اعتلاى مظاهر اسلامى و انقلابى، عمران و آبادى و زیبایى، حفظ طبیعت و صفاى طبیعى، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از پیش نیازهای موفقیت شوراهای اسلامی، حمایت مسئولان دولتى از آنان است. دستگاه‌های اجرایی کشور باید شوراها را مشاور و امین خود بدانند و تا سر حد امکان به آنها کمک کنند تا این نهاد مردمی بتواند به وظایف خطیر خود عمل کند، البته نباید از نقش اساسی حمایت‌های مردمی از شوراها نیز غفلت شود.

انتهای پیام/60001/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول