اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجموعه پل‌های جمهوری گامی در راستای توسعه و عمران قم

پیشرفت طولانی‌ترین تقاطع غیرهمسطح قم در گرو همکاری مالکان

بی‌شک طولانی‌ترین پروژه تقاطع غیرهمسطح شهر قم که در حال حاضر در این شهر در حال احداث است، مجموعه پل‌های جمهوری اسلامی که در ابتدای بلوار جمهوری اسلامی واقع شده است.

پیشرفت طولانی‌ترین تقاطع غیرهمسطح قم در گرو همکاری مالکان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در طرح تفصیلی شهر قم احداث پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح متعددی پیش‌بینی شده است که شهرداری قم تاکنون نسبت به احداث برخی از آنها اقدام کرده است و برخی دیگر در دستور کار قرار دارند. از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح احداث شده می‌توان به تقاطع آیت‌الله کاشانی‌ ـ توحید و یا پل بسیج اشاره کرد. بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز از پروژه‌های در دست اقدام شهرداری است که نیازمند شش تقاطع غیرهمسطح است.

اما بی‌شک طولانی‌ترین پروژه تقاطع غیرهمسطح شهر قم که در حال حاضر در این شهر در حال احداث است، مجموعه پل‌های جمهوری اسلامی که در ابتدای بلوار جمهوری اسلامی واقع شده است. این پل به طول هزار و 94 متر از میدان سپاه در بلوار جمهوری اسلامی آغاز می‌شود و پس از عبور از بلوار امین، خیابان ساحلی، بلوار زائر، خیابان اراک (امام موسی صدر) وارد منطقه دو شهری می‌شود و در نزدیکی خیابان جوادالائمه(ع) به زمین می‌نشیند.

با توجه به اینکه پروژه پل‌های جمهوری در مرکز شهر به اجرا درمی‌آید، می‌تواند تاثیر فراوانی بر هدایت ترافیک و کاهش زمان سفر شهروندان داشته باشد.

محسن بهشتی معاون فنی و عمرانی شهردار قم می‌گوید: اجرای این طرح موجب کاهش ترافیک و تسهیل عبور و مرور در منطقه دو و چهار، ایجاد دسترسی به مناطق دیگر شامل مناطق یک، هفت و پنج از منطقه چهار شهری و کاهش بار ترافیکی میدان جانبازان و خیابان شهید فاطمی(دورشهر) می‌شود.

البته آثار اجرای پل‌های جمهوری اسلامی محدود به موارد ترافیکی نمی‌شود. پیوند خوردن منطقه نسبتا محروم نیروگاه باعث ایجاد تعادل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در شهر قم می‌شود و به ویژه تفاوت‌های فرهنگی در میان مناطق مختلف شهری قم را کاهش می‌دهد.

اما با وجود اینکه به گفته معاون شهردار قم تملک اراضی واقع در مسیر این طرح از پنج تا شش سال قبل آغاز شده است و قرار است که این پروژه طی 18 ماه به بهره‌برداری برسد، هنوز تملک قسمت‌هایی از آن باقی مانده است. بهشتی می‌گوید: اعتبار اختصاص یافته برای تملک املاک واقع در مسیر پروژه بیش از اجرای پروژه بوده است.

وی می‌افزاید: 80 میلیارد تومان هزینه اجرا و حدود 105 میلیارد تومان هزینه تملک پروژه بوده است و آن گونه که پیداست هزینه تملک بیش از هزینه اجرا است.

اکنون و در شرایطی که اجرای پروژه پل‌های جمهوری اسلامی 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، معاون فنی و عمرانی شهردار قم از عدم توافق میان مالکان املاک باقی‌مانده با شهرداری نگران است. او از مردم می‌خواهد که برای پیشبرد این پروژه با شهرداری وارد توافق شوند و می‌افزاید: شهرداری تمام حقوق قانونی مردم اعم از اعیان، عرصه و حق کسب و پیشه صاحبان املاک را پرداخت می‌کند و به مساعدت مردم نیاز دارد، اما اگر روند تملک به درازا بکشد، در زمان مقرر نمی‌توانیم آن را تحویل دهیم.

منظور بهشتی از زمان مقرر پایان شهریور ماه سال جاری است؛ با این حساب و با در نظر گرفتن این نکته که زمان آغاز احداث پروژه پل‌های جمهوری پاییز 90 بوده است، این طرح دو ساله به اتمام خواهد رسید.

به گفته مهندس محمد دلبری شهردار قم مساحت عرشه این پل 25 هزار و 650 مترمربع است و دارای پنج رمپ دسترسی و چهار لوپ است که دسترسی و خروج از مجموعه پل‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. کل شمع‌های مورد استفاده در این مجموعه پل‌ها 620 شمع است و باید 56 سرشمع نیز در آن ایجاد شود. در این پروژه ایجاد 68 ستون در محورهای اصلی و 13 ستون در رمپ و لوپ‌ها پیش‌بینی شده است.

اگر به پل‌های جمهوری اسلامی از نگاهی بالاتر بنگریم باید آن را به عنوان قسمتی از رینگ دوم ترافیکی شهر قم به حساب آوریم که در طرح تفصیلی احصا شده است. تا پیش از این طرح تفصیلی شهر قم بیان می‌داشت که خیابان جمهوری اسلامی تا میدان امام حسین(ع) نیروگاه کشیده شود، اما اکنون با توجه به نقش محوری بلوار جمهوری اسلامی در طرح تفصیلی مصوب شده است که این پروژه بعد از میدان امام حسین(ع) نیز تا کمربندی ادامه یابد. در این صورت به قابلیت‌های بلوار جمهوری اسلامی بیش از پیش افزوده خواهد شد و شاهد توسعه حول محور بلوار جمهوری اسلامی خواهیم بود.

سوی دیگر بلوار جمهوری اسلامی نیز پیش از این باید به جمکران متصل می‌شد اما با اصلاح طرح تفصیلی شهر قم اکنون این بلوار بعد از سه‌راهی انسجام تا شهرک پردیسان ادامه خواهد یافت. به گفته بهشتی با توجه به وسعت و جمعیت در نظر گرفته شده برای منطقه پردیسان باید دسترسی‌های متعددی برای آن در نظر گرفته شود و از این رو تصمیم بر آن گرفته شد که بلوار جمهوری اسلامی نیز تا شهرک پردیسان ادامه یابد.

البته اجرای این قسمت‌ها از بلوار جمهوری اسلامی در حال حاضر در دستور کار شهرداری قم قرار ندارد.

انتهای پیام/2258/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول