اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

کاستن از نمره تجوید به نفع صوت و لحن به هنر تلاوت قرآن آسیب می‌زند

داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه رعایت تجوید اصل اساسی در تلاوت قرآن کریم است، گفت: کاستن از نمره تجوید به نفع صوت و لحن به هنر تلاوت قرآن آسیب می‌زند.

کاستن از نمره تجوید به نفع صوت و لحن به هنر تلاوت قرآن آسیب می‌زند

«محمدرضا ستوده‌نیا» داور رشته تجوید سی‌امین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، با اشاره به استقبال پرشور مردم از این دوره رقابت‌ها گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته، مسابقات منظم و با حضور پرشور مردم برگزار شد، همچنین کیفیت فنی مسابقات هم نسبتاً خوب بود، البته به علت زیاد بودن تعداد متسابقان، برخی از آنها از کیفیت پایینی برخوردار بودند، اما این نکته امری طبیعی است.

نماینده ایران در مسابقات خوب ظاهر شد

وی در خصوص نمایندگان ایران در این مسابقات گفت: نماینده ایران در رشته تلاوت بسیار خوب و قوی ظاهر شد و همه نکات آیین‌نامه را به خوبی اجرا کرد.

ستوده‌نیا در خصوص داوری رشته تجوید در مسابقات بین‌المللی گفت: بر اساس آیین‌نامه، شرکت‌کنندگان باید ادای صحیح کلمات با لهجه فصیح عربی و رعایت احکام تجوید مانند مخارج و صفات حروف را به خوبی رعایت کنند، همچنین داوران نیز این نکات را بررسی و به شرکت‌کنندگان نمره می‌دهند.

رعایت تجوید یک اصل اساسی در تلاوت است

این استاد قرآن کریم، تجوید را یک اصل اساسی در تلاوت دانست و گفت: ادای صحیح حروف، یک اصل اساسی برای تلاوت است، زیرا اگر تلاوت صوت زیبا داشته باشد، اما تجوید آن قوی نباشد ارزش چندانی ندارد، همچنین این نظری است که در جهان اسلام تأیید شده، اما در ایران برخی اعتقاد دارند که باید نمره تجوید کمتر و نمره صوت و لحن بیشتر شود، در حالی که این امر سبب آسیب هنر تلاوت می‌شود.

کاهش نمره تجوید سبب افول تجوید در تلاوت شده است

ستوده‌نیا در خصوص نمره تجوید گفت: پیش از این نمره تجوید 40 بود که در سال‌های اخیر این نمره به 35 کاهش یافته، به نظر من نیاز است نمره تجوید مانند گذشته 40 شود، زیرا این امر سبب افول تجوید در قرائت شده است.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول