اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:

تنها یک درصد کاندیداهای شوراها احراز صلاحیت نشدند

نایب رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: در سراسر کشور تنها حدود یک درصد کاندیداهای شوراهای شهر و روستا احراز صلاحیت نشدند.

تنها یک درصد کاندیداهای شوراها احراز صلاحیت نشدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، احمد امیرآبادی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با موضوع چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی استان قم که در فرمانداری قم برگزار شد با اشاره به بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای شورای شهر و روستا اظهار کرد: حقوق کاندیداها برای هیئت عالی نظارت اهمیت زیادی دارد و در عین حال حقوق مردم و جامعه نیز مورد تاکید است؛ ملاک بررسی‌ها فقط قانون بوده است.

وی در ارتباط با همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری گفت: این اقدام هزینه‌های مادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد؛ پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب رسانه ملی هم در مورد انتخابات شوراها اقدامات مناسبی انجام داده است اما به طور کلی این واقعیت احساس می‌شود که انتخابات شوراها از انتخابات ریاست جمهوری تاثیر می‌پذیرد.

نایب رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ادامه داد: آماری که مراکز بهداشت در روستاها ارائه می‌دهند به عنوان سند محسوب می‌شود و افرادی که حداقل یک سال در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت و در روستاها ساکن باشند می‌توانند در انتخابات شوراها رای بدهند.

وی عملکرد شوراها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مدیران و افراد تحصیل‌کرده خوبی در سراسر کشور برای شوراهای اسلامی ثبت نام کرده‌اند؛ مشکل اینجاست که شوراها تنها به شوراهای شهرداری‌ها تبدیل شده‌اند و در این بین مجلس باید اختیاراتی به این نهادها بدهد و کارهایی به آنها واگذار شود.

امیرآبادی با بیان اینکه در کشوری مانند عراق شوراهای استانی وجود دارد و استانداران هم توسط اعضای شورا انتخاب می‌شوند عنوان داشت: مدیران اجرایی به شوراها پاسخگو نیستند و برای رسیدن به مدیریت واحد شهری باید اعطای اختیارات بیشتر به شوراها در دستور کار قرار گیرد اما برخی افراد وقتی به سمت‌های بالاتر می‌روند مشکلات شوراها را فراموش می‌کنند.

نایب رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به ظرفیت‌های گسترده قانون اساسی برای اعطای اختیارات بیشتر به شوراها گفت: دولت و مجلس می‌توانند نقش ناظر اصلی در اجرای صحیح قوانین را داشته باشند و شوراها باید تصدی‌گری در زمینه قوانین محلی را به خوبی انجام دهند و اولویت‌ها را تعیین کنند.

وی ادامه داد: برخی زد و بندها و تخلفات ممکن است سابقه شوراها را خراب کنند اما در میان هزاران نفر عضو شوراها تخلفاتی دیده می‌شود و نمی‌توان این نهادها را به دلیل وجود چنین افرادی تعطیل کرد بلکه باید نظارت بیشتری اعمال شود.

امیرآبادی اعطای وام و تسهیلات به منظور تبلیغات به کاندیداهای شوراها را رد کرد و افزود: در هیچ یک از انتخابات‌ که در جمهوری اسلامی برگزار شده‌اند این اتفاق نیفتاده است.

نایب رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها ادامه داد: اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت حق دخالت در انتخابات، اعلام حمایت رسمی و غیر رسمی از کاندیداها که نوعی دخالت محسوب می‌شود و نیز اعلام لیست را ندارند.

وی با بیان اینکه در هیئت مرکزی انتخابات کشور تاکنون چند نامزد در شهرهای مختلف سلب صلاحیت شده‌اند گفت: این افراد تخلفات شدید انتخاباتی داشتند و سلب صلاحیت آنها به استانداران مربوطه اعلام شده است.

امیرآبادی با اشاره به استفاده از ظرفیت رسانه ملی برای تبلیغ کاندیداهای ریاست جمهوری عنوان داشت: این کار موجب جلوگیری از بسیاری حیف و میل‌های تبلیغاتی می‌شود و درصدد هستیم روش‌های بهتری برای تبلیغ کاندیداهای شوراها نیز بیابیم.

نایب رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای شوراها توسط نمایندگان مجلس وقت نمایندگان را به ویژه در زمان تصویب بودجه می‌گیرد اظهار کرد: این کار در سال جاری موجب شد مجلس چند روز به تعطیلی کشیده شود بنابراین به دنبال این هستیم که نظارت بر انتخابات شوراها را از مجلس گرفته و به شورای نگهبان بدهیم و در این میان باید راهکارهای قانونی ارائه شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع چیزی حدود یک درصد افرادی که برای شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند احراز صلاحیت نشده‌اند و صلاحیت 99 درصد آنها احراز شده است.

انتهای پیام/78004/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول