اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه رودسر:

قیام 15 خرداد موضع‌گیری آگاهانه در برابر استبداد رضاخان بود

امام جمعه رودسر گفت: قیام 15 خرداد موضع‌گیری آگاهانه در برابر استبداد رضاخان و افشای نقشه‌های ابرقدرت‌ها بود.

قیام 15 خرداد موضع‌گیری آگاهانه در برابر استبداد رضاخان بود

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، حجت‌الاسلام احمد عبدالله‌زاده پاشاکی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت 15 خرداد با اشاره به زمینه‌ها و ریشه‌های این قیام، اظهار کرد: ریشه‌های نهضت مقدس 15 خرداد سال 1342 را باید در این نقشه دشمنان جستجو کرد که می‌خواستند با انواع و اقسام حیله‌ها، سیل تهمت‌ها و مخدوش کردن سنت‌های مذهبی مردم را از اسلام اصیل و ارزش‌های الهی جدا کنند.

وی ادامه داد: آنها در خیزش‌های امت مسلمان به رهبری علما، قیام تنباکو و واقعه رژی، مبارزات شیخ فضل‌الله نوری در دفاع از موازین شرعی و قیام مردم به رهبری آیت‌‌الله کاشانی در برابر توطئه‌های استعماری به این واقعیت رسیدند که تا مردم به دیانت و صیانت از مقدسات پای‌بند باشند این حماسه‌ها با شدت تمام به رهبری عالمان فرزانه ادامه و استمرار می‌یابد.

امام جمعه رودسر با بیان اینکه رضا‌خان برای مقابله با این حقیقت هر گونه جلسه مذهبی، حتی عزاداری را ممنوع می‌کرد، افزود: رضاخان پوشیدن عبا و عمامه را جرم قانونی و کیفرش را زندان قرار می‌داد.

وی اضافه کرد: او به عنوان ترقی‌خواه و مخالف با کهنه‌پرستی و ارتجاع سعی می‌کرد مردم را از معنویت دور کند و آنها را از محتوای اسلامی که رشد دهنده و تحول‌آفرین است، تهی کند.

عبدالله‌زاده پاشاکی، اذعان کرد: این جرثومه فساد و عامل استعمار برای تداوم بخشیدن به تسلط شوم خود دو محور اصلی یعنی «شعائر و سنت‌های دینی» و «حوزه و روحانیت» را مورد یورش بی‌امان خود قرار داده بود.

به گفته وی، رضا قلدر برای مقابله با اسلامی شدن جامعه و جلوگیری از رشد تفکر اصیل شیعی در بین اقشار مردم در دو جهت نقشه‌های پلید خود را پیاده کرد.

امام جمعه رودسر، تاسیس مراکز فرهنگی جدیدی برای مقابله با حوزه‌های علمیه و فراهم کردن زمینه‌های رشد روشنفکران غرب‌زده و خود باخته برای مقابله با روحانیت را از نقشه‌های پلید رضا خان ستمگر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: یک قرن قبل سید جمال‌الدین اسدآبادی نوشت «هر مسلمانی باید بداند که انگلیس قصد دارد دین اسلام را براندازد و مسلمانان را در هر جای کره زمین نابود سازد، اگر چه این کار شدنی نیست».

عبدالله‌زاده پاشاکی، با اشاره به اهمیت قیام 15 خرداد عنوان کرد: این تجربه سیاسی آگاهانه در بین علما و امت مسلمان هرگز به دست فراموشی سپرده نشد بلکه همواره آن را نسل به نسل به یکدیگر منتقل کردند و از این نظر موضع‌گیری آگاهانه خود را در برابر استبداد رضاخان و نقشه‌های ابر قدرت‌ها به خوبی بروز دادند.

وی افزود: در دوران حکومت منحوس پهلوی مسلمانان ایران در بین اشک و خون روزگار می‌گذرانیدند و مقدسات اسلام همواره هتک و حرمت اسلام فراموش شد، علمای اسلام زندانی، تبعید و یا شهید شدند، وعاظ و طلاب به زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌ها فرستاده شدند.

امام جمعه رودسر ادامه داد: در دوران رژیم منحوس پهلوی مجالس سوگواری برای خامس آل‌عبا ممنوع و مدارس اسلامی بسته شد، چادر از سر زنان مسلمان برداشتند و ستیز علیه ارزش‌های دینی و جلوه‌ها و مظاهر آن پی‌گرفته شد زیرا استکبار و نیز عوامل ستم و کارگزاران استعماری آنها به درستی متوجه بودند یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اجتماعی که موجب قوام و اتحاد ملت می‌شود، مذهب است.

وی افزود: پای‌بندی به اعتقادات در پهنه سرزمین‌های اسلامی ابر قدرت‌ها را مورد حمله و هجوم قرار داده است.

به گفته عبدالله‌زاده پاشاکی، ایمان و تمایلات مذهبی منشأ تحولات و دگرگونی‌های مهمی مانند اقتدار معنوی شد.

وی متذکر شد: ایمان سدی بزرگ و استوار به وجود آورد تا اجازه ندهد قدرت‌های زر و زور و تزویر به مقاصد پست و پلید خود دست یابند بنابراین دشمنان تصمیم گرفتند ارزش‌های اصیل را نشانه روند و مردم را از سلاح دین و ایمان خلع کنند.

انتهای پیام/2300/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول