اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

منافع 200 هزار هکتار مراتع گیلان به 11 هزار دامدار واگذار شده است

مدیرکل منابع طبیعی گیلان گفت: منافع 200 هزار هکتار مراتع گیلان به بالغ بر 11 هزار و 500 نفر از دامداران واجد صلاحیت و دارای کارت پروانه چرای دام واگذار شده است و با هرگونه سهم‌بری بیشتر برخورد می‌شود.

منافع 200 هزار هکتار مراتع گیلان به 11 هزار دامدار واگذار شده است

رحمت‌الله رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت منابع طبیعی را از مواهب خدادادی و سرمایه‌ ملی در گیلان عنوان کرد.

وی، حفاظت، توسعه، احیا، اصلاح و بهره‌برداری از منابع طبیعی را از وظایف سازمان جنگل‌ها دانست و گفت: جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی از مواهب بی‌بدیل و بسیار ارزشمندی است که خداوند جهان هستی برای بهره‌مندی موجودات به‌ویژه انسان در زمین قرار داده است بنابراین حفظ این انفال الهی جزو وظایف مهم همگان است.

وی منابع طبیعی را در توسعه پایدار استان و ارزش‌های جنگل‌ها و مراتع در بهره‌برداری از چوب جنگل‌های تولیدی گیلان را مهم دانست و از ظرفیت‌های منابع طبیعی برشمرد.

این مسئول ظرفیت منابع طبیعی گیلان را در بهره‌برداری از باغ‌های اشخاص و مزارع زراعت چوب، بهره‌برداری محصولات غیر چوبی جنگل‌های استان، جذب و توسعه صنعت گردشگری بسیار زیاد عنوان کرد.

وی جنگل‌ها و مراتع استان را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به رفع تصرف اراضی مراتع در تالش اذعان کرد: هشت نفر از دامداران خاطی که با تجاوز به اراضی مرتعی و محصور کردن بیش از 230 هزار متر مربع قصد داشتند برای استفاده بیشتر از مرتع و ایجاد علف‌چر خصوصی برای خود سهم بیشتری از منابع طبیعی داشته باشند با اقدام به موقع و برخورد قانونی مأموران منابع طبیعی و آبخیزداری تالش مواجه شدند و به هدف خود نرسیدند. 

رحمانی با بیان اینکه 200 هزار هکتار از مراتع گیلان در قالب طرح‌های مرتع‌داری قرار گرفته‌اند، افزود: منافع این نعمات خداوندی به بالغ بر 11 هزار و 500 نفر از دامداران واجد صلاحیت و دارای کارت پروانه چرای دام واگذار شده است بنابراین با هر گونه سهم‌بری بیشتر برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: با این واگذاری ضمن ایجاد اشتغال و تأمین معیشت افراد مذکور و خانواده‌های آنها، با تولید محصولات لبنی و دامی که ماحصل تلاش و دسترنج مرتع‌داران است تمام جامعه استان از این برکت الهی و ثروت ملی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تلاش و همت مدیران و مسئولان ارشد سازمانی را بر تقویت هر چه بیشتر یگان حفاظت از منابع طبیعی استان ذکر کرد.

وی جذب نیروی کارآمد و متخصص و آموزش دیده مناسب با شرح وظایف محوله، تجهیز و توسعه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موردنیاز را از جمله نیازهای یگان حفاظت از منابع طبیعی بیان کرد.

رحمانی افزایش اعتبارات و تخصیص بودجه مناسب برای تداوم فعالیت‌های این حافظان انفال الهی را در تقویت یگان مذکور مهم دانست.

وی با اشاره به حضور تأثیرگذار یگان در عرصه منابع طبیعی و حفظ انفال الهی تصریح کرد: طبق آمار و مستندات موجود از زمان تشکیل یگان و حضور این نیروها در مجموعه تخریب، تجاوز و قاچاق در عرصه‌های جنگلی و منابع ملی کاهش چشمگیری داشته است.

این مسئول اضافه کرد: امیدواریم با حمایت‌های همه جانبه دست‌اندرکاران از یگان همچنان شاهد کاهش تجاوزات به عرصه منابع طبیعی باشیم.

وی درباره اهمیت منابع طبیعی در بحث کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: ذخیره‌سازی آب‌های سطحی و زیرزمینی و جلوگیری از کاهش تبخیر و رطوبت سطح خاک، یک پشتوانه مهم برای کشاورزی استان است.

رحمانی تکمیل مواد غذایی خاک، افزایش رطوبت نسبی هوا، افزایش ضریب نگهداری رطوبت در خاک و تعدیل کننده آب و هوا و قرارگیری در بالادست اراضی کشاورزی را از جمله مزایای مهم منابع طبیعی در بحث کشاورزی ذکر کرد.

به گفته وی، گیلان دارای 560 هزار هکتار جنگل، 224 هزار هکتار مرتع و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی و بقیه نیز در بردارنده بخش جلگه‌ای و دوپاره کوهستانی دیلمان و تالش است.

انتهای پیام/2300/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول