اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از وضعیت دو و میدانی کاشان گزارش می‌دهد

دو و میدانی کاشان و خطری به نام «نسل‌سوزی»

دو و میدانی‌کاران کاشان با وجود کسب مقام‌های متعدد کشوری و آسیایی همچنان از برخی بی‌توجهی‌ها رنج می‌برند به گونه‌ای که خطر نسل‌سوزی در کمین این رشته ورزشی قرار گرفته است.

دو و میدانی کاشان و خطری به نام «نسل‌سوزی»

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، نام این شهرستان در عرصه ورزش از دیرباز با رشته دو و میدانی عجین بوده است رشته‌ای که قهرمانان بزرگ و کوچکی را در مسابقات آسیایی، جهانی و کشوری تقدیم این مرز و بوم کرده است.

چه بسیار قهرمانان این رشته در کاشان به دلیل کم‌مهری و بی‌توجهی متولیان ورزش با کج‌سلیقگی اما به ناچار بعد از به ثمر نشستن زحمات مربیانشان به ناگاه قید ورزش قهرمانی را زده‌اند و برای تضمین آینده خود وارد بازار کار شده‌اند.

زمانی که در جمع دو و میدانی‌کاران کاشانی در ورزشگاه 15 هزار نفری امیرکبیر کاشان حضور می‌یابی با ورزشگاهی بلااستفاده مواجه می‌شوی که گویا تنها با دو و میدانی‌کاران خو گرفته و یگانه مؤنس تنهایی‌اش ورزشکاران این رشته هستند.

ورزشگاهی که با صرف هزینه‌های میلیاردی افتتاح شد و مسئولان و متولیان امر از زمان افتتاح این ورزشگاه تاکنون نه تنها نتوانستند از ظرفیت‌های آن بهره‌برداری کنند بلکه در امر نگهداری آن نیز ناتوان بوده‌اند و در برخی اوقات شاهد فرسایش و ورود صدماتی بر پیکره این ورزشگاه تازه تأسیس هستیم و بدون شک به کاربردن صفت مخروبه برای آینده آن حرفی گزاف نیست.

جواد مقامی‌نژاد که از سال 1350 به عنوان رئیس هیئت دو و میدانی کاشان انتخاب شده و می‌توان از وی با لقب پدر این رشته ورزشی در کاشان نام برد همان فردی است که به عنوان سرمربی‌ و مربی‌ تیم ملی دو و میدانی کشورمان در طی سال‌های 1375 تا 1387 فعالیت کرده اما هیچ‌گاه در کاشان آن‌گونه که شایسته شأن و جایگاه وی بوده است از وی استقبال نشده است.

از این رو ایشان با کوله‌باری از عناوین و القاب قهرمانی و موفقیت‌های ورزشی در مسابقات آسیایی و کشوری و ثبت عنوان حضور در المپیک آسیایی در کارنامه ورزشی خود برای زنده نگه‌داشتن کور سوی امید در دل ورزشکاران مستعد و دوستداران رشته دومیدانی در کاشان مجبور شده است به دلیل عدم سرویس‌دهی ناوگان حمل و نقل عمومی به ورزشکاران این رشته با وسیله شخصی زحمت رفت و آمد شاگردانش را به دوش بکشد.

برای اطلاع از وضعیت دو و میدانی در کاشان به دیدار این قهرمان دیروز و مسئول امروز که در بین اهالی ورزش به حاج جواد معروف است رفتیم. وعده محل دیدار همان جایی بود که به قول وی تمام افتخاراتش را مدیون آن است و این مکان جایی جز پیست تارتان دو و میدانی نبود.

جواد مقامی‌نژاد در مورد وضعیت دو و میدانی کاشان به وجود بیش از 10 رکورددار کشوری و چندین عنوان آسیایی کسب شده توسط شاگردانش اشاره کرد و گفت: کاشان مستعد رشته دو و میدانی است و ورزشکاران این رشته در طول تاریخ ورزشی خود با همه بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های مسئولان و متولیان ورزش این شهرستان توان و برتری خود را به اثبات رسانده‌اند.

وی افزود: در شهری که مسئولانش برای ورزشی جلوه دادن خود با صرف هزینه‌های گزاف اقدام به ساخت زورخانه می‌کنند از سرویس‌دهی ناوگان حمل و نقل عمومی برای حضور دومیدانی‌کاران به محل تمرینشان دریغ می‌ورزند.

سرمربی سال‌های گذشته تیم ملی دومیدانی ایران تصریح کرد: تا کنون نتوانسته‌ایم مسئولان شهری را برای گذاشتن یک سرویس به منظور انتقال ورزشکاران به ورزشگاه 15 هزار نفری کاشان متقاعد سازیم در حالی که سرویس ناوگان اتوبوسرانی کاشان تا سه کیلومتری این ورزشگاه سرویس‌دهی دارد.

به گفته وی برای تعامل با سازمان اتوبوسرانی حتی حاضر به فراهم کردن شرایط لازم برای ورزش همگانی پرسنل اتوبوسرانی در ورزشگاه 15 هزار نفری به صورت رایگان هستیم تا بدین طریق در امر سلامت و نشاط پرسنل این سازمان و علاقه‌مندی آنها به ورزش گامی هر چند کوچک برداریم.

رئیس هیئت دو و میدانی شهرستان کاشان از فراهم بودن امکانات سخت‌افزاری دو و میدانی کاشان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به وظیفه‌ای که عنوان رئیس هیئت دو و میدانی بر عهده داشتم امکانات سخت‌افزاری این رشته ورزشی را از طریق ارتباط با مسئولان کشوری فراهم کرده‌ام ولی تاکنون موفق به متقاعد کردن نظر مسئولان شهرستان برای سرویس‌دهی به این رشته نشده‌ام.

رکورددار 12ساله پرش با نیزه ایران بیان داشت: متأسفانه در استادیوم ورزشی امیرکبیر کاشان از امکانات ابتدایی مانند آب خوردن، سرویس بهداشتی و روشنایی محروم هستیم در حالی که متولیان ورزش کاشان در محل کار خود از تمام امکانات رفاهی بهره‌مند هستند و خبری از مشکلات ورزشکاران خود ندارند و هر چه تاکنون به آنها مراجعه کرده‌ایم بی‌نتیجه بوده است.

مقامی‌نژاد عنوان کرد: حتی مسئولان به خود زحمت حضور چند دقیقه‌ای در این ورزشگاه را در طول هفته به خود نمی‌دهند و گویا وظیفه‌ای در قبال این ورزشگاه ندارند در حالی که روز به روز شاهد آسیب دیدن قسمت‌هایی از این ورزشگاه هستیم و اصلا برایشان مهم نیست که بیت‌المال در حال نابودی است و باید جواب‌گوی ریال به ریال آن و حقوقی که بابت آن می‌گیرند، باشند.

وی تعداد ورزشکاران منسجم و فعال در این رشته را 40 نفر دانست و یادآور شد: به دلیل مشکلات حمل و نقل نمی‌توانیم بیش از این به جوانان و نوجوانان این شهر سرویس‌دهی کنیم در حالی که استعدادهای بی‌شماری در این شهر به دلیل سهل‌انگاری و عدم توجه مسئولان در حال محو شدن هستند و باید پذیرفت که در دوران نسل‌سوزی دو و میدانی کاشان قرار داریم.

مقامی‌نژاد تأکید کرد: مگر این ورزشگاه جزئی از این شهر نیست که بدین صورت به حال خود رها شده و از فضای سبز، نظافت عمومی و سرویس‌دهی ناوگان حمل و نقل عمومی محروم است؟

به گفته وی علی رغم اینکه رشته دو و میدانی کاشان در سال 91 یک ریال بودجه نداشت اما برای تمام مسابقات اعزامی داشته و امسال نیز با بودجه شخصی در دو دوره اعزام ورزشکار در این رشته داشته‌ایم.

در ادامه برای جویا شدن علت عدم سرویس‌دهی به دو و میدانی‌کاران کاشانی به سراغ سازمان اتوبوسرانی این شهرستان رفتیم.

مدیر روابط عمومی اتوبوسرانی کاشان در مورد دلایل عدم سرویس‌دهی به ورزشکاران جهت حضور در ورزشگاه امیرکبیر ابراز داشت: ناوگان حمل و نقل عمومی شهرستان دچار کمبود امکانات بوده و از این نظر در مضیقه قرار دارد.

علی زراعی خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود تعداد افراد تحت پوشش این مسیر توجیهی برای دایر کردن سرویس نداشتیم.

وی در عین حال تأکید کرد: با این وجود برطرف کردن مشکل ورزشگاه‌ها در اسرع وقت در دستور کار قرار گرفته است.

برای جویا شدن پاسخ اداره ورزش و جوانان شهرستان نیز به این اداره به صورت مکرر مراجعه شد اما به دلیل تغییرات مدیریتی، سرپرست فعلی پاسخ را منوط به تأیید رئیس مستعفی داد و در نهایت خبرنگار فارس در کاشان نیز موفق به دریافت پاسخ از متولی ورزش شهرستان نشد.

انتهای پیام/63010/ط40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول