اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

کارتر اروپا را تهدید کرد

جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا کشورهای اروپایی را که تلاش دارند زمینه تجدید نظر در قطعنامه 742 شورای امنیت و موافقت نامه کمپ دیوید را فراهم آورند تهدید کرد که هر گونه تلاشی در این راستا را وتو خواهد کرد.

کارتر اروپا را تهدید کرد

رخدادهای 13 خرداد  1359

چکیده

  • اتهامات فرمانده اسبق نیروی دریایی در دادگاه انقلاب اسلامی ارتش : تماس غیرمجاز با مستشاران نظامی خارجی و رابطه با وابسته نظامی آمریکا ، در اختیار قراردادن مدارک مستشاری به آمریکا ....
  • درگیری های شدید زمینی میان ایران و عراق در مناطق مرزی مهران و قصر شیرین با حمله مجدد سربازان بعثی به نیروهای ایرانی گسترش بیشتری یافت .
  • تیمسار سرلشکر امیر بهمن باقری صبح امروز طی نامه ای خطاب به بنی صدر رئیس جمهور از سمت های خود در نیروی هوایی استعفا کرد .
  • سخنگوی هیئت اعزامی از مکزیک به سمینار بررسی مداخلات آمریکا گفت : دولت مکزیک از انقلاب ایران می ترسد زیرا مشاهده می کند که انگیزه مذهبی می تواند موتور انقلاب باشد .
  • شورای جدید مدیریت دانشگاه تهران طی جلسه ویژه ای توسط شورای سرپرستان دانشکده های این دانشگاه انتخاب شد .
  • شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز سیامک فرزاد فراماسونر برجسته ایران را به حبس ابد محکوم کرد .
  • رئیس دادگاه راسل که جنایات آمریکا در ویتنام را به محاکمه کشیده بود در گفت و گویی اعلام کرد که این دادگاه بار دیگر کار خود را برای بررسی جنایات آمریکا و شوروی در ایران و افغانستان آغاز می کند .
  • حجت الاسلام عمید زنجانی: دادگاه ویژه ای برای بررسی تخلفات و سهل انگاری و مسامحه کاری هایی که در امور بنیاد مستضعفان صورت گرفته است تشکیل شده است .
  • رادیوی ترکیه اعلام کرد 6 هلیکوپتر عراقی بر روی 18 دهقان ترک که وارد مرز عراق شده بودند آتش گشودند .در این حمله هوایی ده تن از دهقانان کشته و سه تن دیگر زخمی شدند .
  • کارتر از کشورهای اروپایی خواست از هر گونه تلاشی برای تغییر دادن موافقت نامه کمپ دیوید خودداری کنند و از خودمختاری فلسطینی ها سخن نگویند .

افشای چگونگی رابطه دریادار علوی با آمریکا

اولین جلسه محاکمه تیمسار دریادار محمود علوی فرمانده اسبق نیروی دریایی در دادگاه انقلاب اسلامی ارتش آغاز شد . وی به دنبال افشاکری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به اتهام همکاری با آمریکا در تاریخ 5 اسفند سال گذشته دستگیر و زندانی شد .

تماس غیرمجاز با اتباع خارجی از جمله مستشاران نظامی و رابطه با وابسته نظامی آمریکا ، در اختیار قراردادن مدارک مستشاری به آمریکا و زمینه سازی برای دسترسی مجدد آنان به مدارک طبقه بندی شده که منتهی به از بین رفتن مدارک شده است ، عدم رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی در دیدار با مستشاران آمریکایی ، اقدام متقلبانه برای خروج غیرقانونی ارز از کشور ، نگهداری مواد مخدر و مشروبات الکلی ، انتصاب افراد ناصالح و سرسپرده به رژیم سابق در پست های مهم از جمله اتهاماتی است که متوجه تیمسار علوی است . (1)

درگیری های شدید زمینی در مرزهای ایران و عراق

درگیری های شدید زمینی میان ایران و عراق در مناطق مرزی مهران و قصر شیرین با حمله مجدد سربازان بعثی به نیروهای ایرانی گسترش بیشتری یافت . گزارش های رسیده حاکیست نیروهای بعثی عراق به مدت 6 ساعت پاسگاه های نی خزر ، هلاله ، انجیرک از توابع مرزی مهران و پاسگاه های مرزی دارخور و برار عزیز و باباهادی از توابع قصر شیرین را با  توپ و خمپاره انداز مورد حمله قرار دادند که حملات آنان با پشتیبانی هلی کوپترهای نظامی انجام گرفت.

حجت الاسلام پرتوی مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غرب کشور : طبق اعتراف صریح یک مهاجم دستگیر شده در منطقه باینگان 600 نفر مهاجم در محاصره باینگان که از روز 10 خرداد آغاز و تا عصر دیروز ادامه داشت شرکت داشتند که در بین این مهاجمین عناصر رژیم بعث عراق هم دیده می شدند.

از قصر شیرین نیز خبر می رسد حملات نیروهای بعث عراق به قصر شیرین ابعاد تازه ای یافته است و با آغاز عملیات توپخانه دشمن از ساعت 9 شب گذشته تا صبح امروز صدای شلیک توپ لحظه ای قطع نمی شود و تا این ساعت درگیری ها به 3 کیلومتری قصر شیرین یعنی پاسگاه پرویز رسیده است . (2)

فرمانده نیروی هوایی استعفا کرد

تیمسار سرلشکر امیر بهمن باقری صبح امروز طی نامه ای خطاب به بنی صدر رئیس جمهور از سمت های خود در نیروی هوایی استعفا کرد . تیمسار باقری سه ماه پیش به سمت فرماندهی نیروی هوایی منصوب شده بود . (3)

دو ویژگی اساسی انقلاب ایران

نمایندگان شرکت کننده در کنفرانس بین المللی مداخلات آمریکا در ایران در گفت و گویی نظرات خود را نسبت به این کنفرانس و انقلاب اسلامی ایران تشریح کردند .

یکی از اعضای هیئت نمایندگی مکزیک که نماینده روزنامه روسه سو نیز هست ضمن ستایش عمیق از انقلاب اسلامی ایران گفت : انقلاب ایران دارای دو ویژگی اساسی است اول آنکه نشان داد یک کشور نفت خیز می تواند از زیر یوغ آمریکا خلاص شود و دیگر آنکه یک کشور می تواند در همسایگی شوروی انقلابی مستقل از گرایشات کمونیستی را به پیروزی برساند .

سخنگوی هیئت اعزامی از مکزیک نیز گفت : امپریالیسم آمریکا از سال 1810 به مکزیک مسلط شد و متجاوز از نیمی از خاک مکزیک را دزدید و پس از آن همواره مداخلات نظامی ، اقتصادی ، فرهنگی و تمامی انواع مداخلات خود را در این کشور ادامه داده است ، دولت مکزیک از انقلاب ایران می ترسد زیرا مشاهده می کند که انگیزه مذهبی می تواند موتور انقلاب باشد . (4)

آغاز جمع آوری مدارک برای تائید یا رد نمایندگان مجلس

با معرفی اعضای کمیسیون تحقیق مجلس در جلسه علنی دیروز این کمیسیون کار خود را از صبح امروز آغاز کرد . کمیسیون تحقیق که کار بررسی و تحقیق در مورد نمایندگان مجلس را به عهده دارد در روزهای آینده نقش پر اهمیت و حساسی را ایفا خواهد کرد . منابع آگاه اظهار نظر می کنند که با توجه به زمزمه هایی که از هم اکنون شنیده می شود انتظار می رود که اعتبارنامه های چند نماینده باطل شود . (5)

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز، سیامک فرزاد فراماسونر برجسته ایران را به حبس ابد محکوم کرد . شرکت در تحریکات و اقدامات ضد انقلابی در جهت تحکیم رژیم شاه ، اشاعه فحشا و فساد ، عضویت در فراماسونری در حد و رتبه شریف امامی و ... از جمله موارد اتهامی سیامک فرزاد می باشد .

هیئت مدیره جدید دانشگاه تهران انتخاب شد

شورای جدید مدیریت دانشگاه تهران طی جلسه ویژه ای توسط شورای سرپرستان دانشکده های این دانشگاه انتخاب شد . در این جلسه ابتدا شرایط ویژه مدیریت مستعفی دانشگاه تهران که برای کار مجدد توسط شورای سرپرستان دانشکده ها به کار دعوت شده بودند مورد رسیدگی و بررسی قرار گرفت .

با عدم پذیرش شرایط مدیریت مستعفی سابق دکتر حسن عارفی رئیس دانشکده پزشکی ، دکتر حسن فرسام رئیس دانشکده داروسازی ، دکتر عزیز خرازی رئیس دانشکده کشاورزی ، دکتر ابوالقاسم استاد حسین رئیس دانشکده فنی و دکتر علی وثوق رئیس دانشکده علوم اداری به عنوان هیئت اداره کننده دانشگاه تهران به مدت یک سال انتخاب شدند . (6)

فراماسونر برجسته ایران به حبس ابد محکوم شد

شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مرکز، سیامک فرزاد فراماسونر برجسته ایران را به حبس ابد محکوم کرد . شرکت در تحریکات و اقدامات ضد انقلابی در جهت تحکیم رژیم شاه ، اشاعه فحشا و فساد ، احتکار و توزیع مسکرات و مشروبات الکلی گران قیمت خارحی به مقداری که برای معدوم کردن آنها از بولدزر استفاده شده است و عضویت در فراماسونری در حد و رتبه شریف امامی و ... از جمله موارد اتهامی سیامک فرزاد می باشد . (7)

محاکمه آمریکا و شوروی در دادگاه راسل

رئیس دادگاه راسل که جنایات آمریکا در ویتنام را به محاکمه کشیده بود در گفت و گویی اعلام کرد که این دادگاه بار دیگر کار خود را برای بررسی جنایات آمریکا و شوروی در ایران و افغانستان آغاز می کند . پروفسور ددیا همچنین اعلام کرد که برای تشکیل دادگاه از دولت فرانسه خواسته شده بود که امکاناتی در اختیار این دادگاه قرار دهد ولی تاکنون دولت فرانسه با این تقاضا مخالفت کرده است . وی گفت : ممکن است دادگاه بر عرشه یک کشتی در دریاهای آزاد تشکیل شود . (8)

دادگاه ویژه بررسی تخلفات بنیاد مستضعفان تشکیل شد

حجت الاسلام عمید زنجانی عضو هیئت منتخب امام در زمینه بررسی حسابهای بنیاد مستضعفان گفت : دادگاه ویژه ای برای بررسی تخلفات و سهل انگاری و مسامحه کاری هایی که در امور بنیاد مستضعفان صورت گرفته است تشکیل شده است . وی ادامه داد : این دادگاه کسانی را که در نگهداشتن اموال مصادره شده سهل انگاری و یا اموال مردم را حیف و میل و غارت کرده اند خارج از نوبت  دادگاهی و مجازات خواهد کرد .  (9)

نماینده مکزیکی روزنامه روسه درکنفرانس بین المللی مداخلات آمریکا در ایران گفت: انقلاب ایران دارای دو ویژگی اساسی است اول آنکه نشان داد یک کشور نفت خیز می تواند از زیر یوغ آمریکا خلاص شود و دیگر آنکه یک کشور می تواند در همسایگی شوروی انقلابی مستقل از گرایشات کمونیستی را به پیروزی برساند .

حمله خونین عراق به ترکیه

رادیوی ترکیه اعلام کرد 6 هلیکوپتر عراقی بر روی 18 دهقان ترک که وارد مرز عراق شده بودند آتش گشودند . در این حمله هوایی ده تن از دهقانان کشته و سه تن دیگر زخمی شدند . رادیو ترکیه همچنین افزود : بعد از وقوع این حادثه مرزهای عراق و ترکیه بسته شدند .این حادثه زمانی رخ داد که روابط ترکیه با دولت عراق به خاطر اعدام 5 ترک در ناحیه کرکوک عراق رو به وخامت گذارده شده است . (10)

کارتر اروپا را تهدید کرد

جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا کشورهای اروپایی را که تلاش دارند زمینه تجدید نظر در قطعنامه 742 شورای امنیت را فراهم آورند تهدید کرد که هر گونه تلاشی در این راستا را وتو خواهد کرد . وی از کشورهای اروپایی خواست از هر گونه تلاشی برای تغییر دادن موافقت نامه کمپ دیوید خودداری کنند و از خودمختاری فلسطینی ها سخن نگویند و این اندیشه را کنار بگذارند . (11)

محاصره 48 ساعته باینگان شکسته شد

روابط عمومی لشکر 81 زرهی کرمانشاه اعلام کرد که محاصره مهاجمین در بخش باینگان شکسته شد و تلفات سنگینی به آنها وارد آمد . حجت الاسلام پرتوی مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غرب کشور نیز در این زمینه گفت : طبق اعتراف صریح یک مهاجم دستگیر شده در منطقه باینگان 600 نفر مهاجم در محاصره باینگان که از روز 10 خرداد آغاز و تا عصر دیروز ادامه داشت شرکت داشتند که در بین این مهاجمین عناصر رژیم بعث عراق هم دیده می شدند. (12)

پی نوشت :

1- کیهان ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 3

2- کیهان ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 2

3- کیهان ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 2

4- کیهان ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 16

5- کیهان ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 2

6- کیهان ، 13 خرداد 1359 ، صفحه1

7- کیهان ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 1

8- اطلاعات ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 11

9- اطلاعات ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 1

10- کیهان ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 13

11- اطلاعات ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 12

12- کیهان ، 13 خرداد 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول