اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

موسیقی مصرفی موجود در جامعه همسو با اهداف نظام سلطه است

سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد ، موسیقی مصرفی موجود در جامعه را همسو با اهداف نظام سلطه دانست و گفت: موسیقی که خاستگاه آن غرب نبوده و ریشه در اصالت‌های ایرانیان داشته باشد، یکی از ابزارهای مهم مبارزه با تهاجم فرهنگی است.

موسیقی مصرفی موجود در جامعه همسو با اهداف نظام سلطه است

علیرضا پاشایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در حاشیه سفر یک‌روزه به استان مرکزی اظهار داشت: متأسفانه همواره تلاش سازمان‌ یافته‌ای از طرف دشمنان نظام وجود دارد که ذائقه کشور ما را در حوزه‌های مختلف تغییر دهند که این تغییر ذائقه با نگرش توسعه بازارهای مصرف برای نظام سلطه و تغییر فرهنگ همسو است.

وی تصریح کرد: به طور مثال در بحث تغذیه تلاش دارند نظام سنتی تغذیه ما را که هم با نظام سلامت و هم با طول عمر ما ارتباط ارگانیک دارد، به فست فود تغییر ‌دهند، این در حالی است که خود جوامع غربی به این نتیجه رسیده‌اند که ساختار فست فود با سلامت انسان در تعارض است، در حوزه موسیقی هم همین اتفاق افتاده و دشمنان می‌کوشند موسیقی نواحی ایران که هم خاستگاه موسیقی سنتی بوده و هم یک رابطه فطری و مستقیم با نظام فرهنگی دارد را تغییر داده و موسیقی مصرفی را جایگزین آن کنند.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نظام سلطه در صدد است با جایگزین کردن موسیقی مصرفی که اثرات وضعی آن احصا نشده به جای موسیقی سنتی، ایرانیان را تبدیل به مصرف کنندگان موسیقی‌های مد نظر خودشان کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که موسیقی سنتی با سلامت و روح و روان ارتباط مستقیمی دارد، موسیقی ما کلام محور است که این محوریت کلام با ریتم آن به صورت انتزاعی تداعی کننده فرهنگ دیر پای ایرانیان است، اما موسیقی مصرفی اثرات وضعی مناسبی در شاخص رفتاری ما ندارد.

موسیقی از ابزارهای مهم مبارزه با تهاجم فرهنگی است

پاشایی با تاکید بر اینکه طبق فرموده مقام معظم رهبری موسیقی می‌تواند یکی از ابزارهای مهم مبارزه با تهاجم فرهنگی باشد، گفت: موسیقی که خاستگاه آن غرب نبوده و ریشه در اصالت‌های ایرانیان داشته باشد، یکی از ابزارهای مناسب برای مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان است، آنچه در موسیقی مصرفی موجود در جامعه می‌بینیم، همسو با نظام سلطه است.

وی بیان کرد: آنچه که می‌رود به ورطه فراموشی سپرده شود، اول موسیقی نواحی و دوم موسیقی سنتی ما است که باید به آن توجه شود و ما باید در این زمینه هوشیار باشیم و نگذاریم غرب از این طریق خودش را بر ما تحمیل کند.

در سریال‌ها به ندرت موسیقی سنتی یا نواحی استفاده می‌شود

پاشایی با بیان اینکه در سریال‌ها به ندرت موسیقی سنتی یا نواحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابراز داشت: متاسفانه امروز نه تنها در سریال‌ها بلکه در مصاحبه‌ها و حتی برنامه‌‌های زنده تولیدی ، خبری از موسیقی سنتی نیست و به ندرت از آن استفاده می‌شود و عموما موسیقی‌هایی که به جوانان القاء‌ شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه رسانه ملی ، فضای مجازی و اساتید حوزه موسیقی باید بکوشند موسیقی سنتی و مقامی را به جایگاه اصلی خودش برسانند، بیان داشت: در موسیقی سنتی آنچه در اولویت قرار دارد، کلام است که انحراف از معیارها را کاهش می‌دهد، اما در موسیقی غرب و سلطه فضای قالب ریتم است.

تنها خبرگزاری که جشنواره موسیقی نواحی و مقامی را پوشش و از آن حمایت کرد خبرگزاری فارس بود

پاشایی یکی از اقدامات ارزشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توجه به موسیقی نواحی و مقامی را برگزاری جشنواره در دو هفته گذشته پیرامون موسیقی نواحی و مقامی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: تنها خبرگزاری که اخبار مربوط به این جشنواره را به طور کامل پوشش داد و از آن حمایت کرد خبرگزاری فارس بود و متاسفانه سایر خبرگزاری‌ها عمدا و یا سهوا در این زمینه کم لطفی کردند.

وی با اشاره به اساتید فعال در حوزه موسیقی سنتی گفت: در حال حاضر اقتضای سنی اساتید فعال در این حوزه به گونه‌ای است که کم کم از دست می‌روند و محصول تجارب آنها که از قابلیت لازم برای انتقال به نسل بعدی برخوردار است، در حال اضمحلال است.

برای نخستین بار در کشور سرای موسیقی مقامی راه‌اندازی می‌شود

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی سرای موسیقی مقامی برای نخستین بار در کشور در اوایل تیر ماه امسال خبر داد و گفت: این سرا برای نخستین بار در کشور در استان خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود و پس از آن در سراسر کشور و به ویژه مناطقی که از استعداد خوبی در این زمینه برخوردارند، راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وی سرای موسیقی مقامی به عنوان پایگاهی خواهد بود که در آن اساتید موسیقی فرصت لازم برای انتقال تجارب خود به نسل جدید را خواهند داشت.

وی بیان داشت: متاسفانه امروز موسیقی نواحی مورد اقبال مردمی نیست و متروک و منزوی شده است.

در حوزه موسیقی پاپ سیاست وزارت ارشاد تنها پالایش است

پاشایی بیان داشت: سیاست وزارت ارشاد ابتدا موسیقی نواحی و سنتی است، در حوزه موسیقی پاپ سیاست وزارت ارشاد تنها پالایش است و به آن هیچ توجهی ندارد.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز به جایی رسیدیم که آنچه برای ما مهم شده، این است که در فلان جشنواره خارجی حضور داشته باشیم، در حالی که این جشنواره‌ها به گونه‌ای طراحی شده که افرادی می‌توانند در آن حضور یابند که با شکل و محتوای تفکراتی آنها انطباق داشته باشند.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: سرای موسیقی مقامی به عنوان پایگاهی خواهد بود که در آن اساتید موسیقی فرصت لازم برای انتقال تجارب خود به نسل جدید را خواهند داشت.

پیش شرط اولیه حضور در جشنواره‌های خارجی خودزنی فرهنگی است

پاشایی گفت: در بسیاری از جشنواره‌ها فیلم‌هایی که از جغرافیای فرهنگی ما دفاع می‌کنند جایگاهی ندارند، آنجا چیزهایی پذیرفته می‌شود که به نوعی به عداوت تعمدانه با نظام فرهنگی ما برخاسته باشند در مجموع باید گفت، پیش شرط اولیه حضور در چنین جشنواره‌هایی خودزنی فرهنگی است.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه موسیقی مقامی از جاذبه، تنوع ریتمیک و محتوای لازم برخوردار است، اظهار کرد: موسیقی مقامی در صورت پردازش می‌تواند به عنوان یک سپر تدافعی در برابر تهاجم سازمان‌ یافته قد علم کند و بدون شک هر کسی بخواهد که در این حوزه حرفی غیر از این بزند، در زمین خودی بازی دشمن را انجام می‌دهد.

موسیقی مقامی می‌تواند به عنوان یک سپر تدافعی در برابر تهاجم سازمان‌ یافته قد علم کند

پاشایی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه موسیقی ابراز داشت: اگر مبنای حوزه موسیقی را تنها توصیه‌ها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب قرار دهیم بدون شک هم موسیقی کشور در نظام فرهنگی جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند و هم بخش بزرگی از آن چه که به عنوان تهاجم به آن نگاه می‌کنیم از بین خواهد رفت و در مجموع باید گفت؛ اگر این سخنان را مبنا قرار دهیم مقوله موسیقی نجات پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه پیرامون سرانه گوش دادن به موسیقی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه گوش دادن به موسیقی در برخی از استان‌ها سرانه بسیار بالایی است که اگر این سرانه با تولیدات خوب تامین نشود، موسیقی‌هایی که برای ما طراحی شده جای تولیدات ما را پر می‌کند و ما حق اعتراض نداریم، این یک تهدید و فرصت توامان است و اگر با تولید خوب این نیاز را برطرف کنیم فرصت است و در غیر این صورت تهدید به شمار می‌آید.

اولویت اول وزارت فرهنگ حمایت از موسیقی مقامی، نواحی و سنتی است

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولویت اول وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه موسیقی را حمایت از موسیقی مقامی، نواحی و سنتی عنوان کرد و بیان داشت: برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت یکی از برنامه‌های وزارت ارشاد است که با ترغیب کردن هنرمندان به تولید در حوزه دفاع مقدس و مقاومت پیگیری می‌شود.

پاشایی ادامه داد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان در شهریور ماه، برگزاری جشنواره قطعات برتر از مجموعه شنیده‌ها و دیدار‌‌‌هایی که مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کرده‌اند، راه‌اندازی سرای موسیقی در استان‌های لرستان و گلستان، برگزاری جشنواره موسیقی فجر و راه‌اندازی بانک اطلاعاتی گروه‌های مختلف موسیقی بخشی از برنامه‌های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری است.

انتهای پیام/87002/صا40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول