اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گردشگری روستاها را بپذیریم

«حبشی» روستای سنگ‌ها و خشت‌ها

روستاها همواره یکی از مهمترین عناصر گردشگری به شمار می‌روند که باید نسبت به ایجاد امکانات و به ویژه شناساندن آن به گردشگران تلاش کنیم.

«حبشی» روستای سنگ‌ها و خشت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، روستای حبشی از توابع بخش شهرستان اسدآباد است که از روستاهای تاریخی استان همدان به شمار می‌رود و مشابهت‌هایی با ساختار معماری سنتی سنگی و خشتی دارد.

بخش عمده‌ای از جاذبه‌های گردشگری روستای حبشی را چشم‌‌اندازهای طبیعی آن تشکیل می‌دهد.

باغ‌های وسیع، چمن‌زارها، چشمه‌‌ساران و دامنه‌ کوه‌های پیرامون، از تفرجگاه‌های زیبا و فرحزای روستا به شمار می‌آید.

کوه‌های اطراف روستا، ضمن برخورداری از جـاذبه‌های فراوان برای علاقمندان به ورزش‌های کوهستانی، در بهار و تابستان با گونه‌‌های متنوعی از گیاهان خودرو پوشیده می‌شود و سرسبزی مراتع، گـونه‌های گـیاهی کـنگر، شنگ، گـون هـمراه با دیـگر گـیاهان دارویی و گل‌های رنـگارنگ طـبیعی، چــشم‌ انداز‌های زیبا و دلپذیری پدید می‌آورند.

مراسم رایج روستا می‌توان به بـزرگداشت اعیاد ملی، مذهبی و دیـگر مراسم آیینی اشاره کرد. نغمه‌های رایج روستا عموماً محلی و برگرفته از مایه‌های موسیقی کردی است.

پوشاک ‌ مردم روستای حبشی از فرهنگ ایلات و عشایر کرد متأثر شـده اسـت که به همین خاطر پوشیدن انواع البسه کردی در میان مـردان و زنـان روستا رایج است که اسـتفاده از لباس‌های شهری در بین نوجوانان و جوانان روستا نیز مرسوم است.

غذاهای رایج در روستای حبشی شامل انواع کباب، انواع آش‌ و غذاهای محلی مانند ناس سواد، آش سماق و کاچی است که با استفاده از سبزیجات معطر پخته می‌شوند.

فاصله روستای حبشی تا شهر اسدآباد 26 کیلومتر است و جاده‌ای آسفالت دارد و غار حبشی نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا است.

در همین راستا رئیس میراث فرهنگی اسدآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با بیان اینکه طرح هادی روستای حبشی در این روستا در حال انجام است، افزود: اگر اعتبار لازم لازم برای اتمام این طرح باشد، ادامه آن نیز انجام می‌شود.

کامران شایگان با اشاره به اینکه روستای حبشی روستای هدف گردشگری است، بیان داشت: بر این اساس میراث فرهنگی اقلام تبلیغاتی معرفی این روستا را چاپ کرده و مطالعه و بررسی آن نیز توسط میراث فرهنگی در حال انجام است.

وی با اشاره به غاری که در حبشی وجود دارد، افزود: از غارنوردان برای مشخص کردن قدمت غار و توجیه گردشگری آن دعوت شد که به نتیجه نرسید و غارنوردان آن را برای گردشگری مناسب ندیدند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اسدآباد خاطرنشان کرد: پوسترهایی برای معرفی روستای گردشگری و معرفی به دفاتر خدمات مسافرتی کشور تهیه شد تا این روستاها به عنوان روستای هدف گردشگری مشخص شود.

 

===============

سیده فریده حسینی فرزام

===============

انتهای پیام/89003/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول