اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت کرمان:

وابستگی ذهنی مصرف سیگار شدیدتر از دیگر مواد ‌مخدر است‌

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان گفت: وابستگی ذهنی و روانی‌ مصرف سیگار شدیدتر از دیگر مواد مخدر است.

وابستگی ذهنی مصرف سیگار شدیدتر از دیگر مواد ‌مخدر است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سعید صحبتی ظهر امروز در جمع نمازگزاران شهر کرمان با اشاره به هفته مبارزه با دخانیات اظهار داشت: آمار موجود در کشور ما حاکی از افزایش مصرف دخانیات است و در حال حاضر 10 میلیون ایرانی سیگار استعمال می‌کنند. 

وی بیان داشت: مضرات و عوارض ناشی از استعمال سیگار علاوه بر اینکه فرد را در حد شدیدی درگیر می‌کند، بلکه دود سیگار برای اطرافیان نیز از جمله خانواده، همکاران و افراد جامعه خطرساز است.

صحبتی با اشاره به ابعاد مختلف مضرات سیگار عنوان کرد: هر روز حدود 55 میلیون نخ سیگار در کشور ما مصرف می‌شود که هزینه‌ای معادل ساختن 300 مدرسه و 4 هزار متر آسفالت‌ریزی را دارد.

وی خاطر نشان کرد: به لحاظ پزشکی و بهداشتی مصرف سیگار انواع آسیب‌ها شامل سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و ... را به دنبال دارد.

صحبتی با بیان اینکه مصرف هر نخ سیگار شش دقیقه از عمر انسان را کاهش می‌دهد، گفت: احتمال ابتلای افراد سیگاری به سرطان ریه 20 برابر، رخم معده شش برابر و سکته‌های قلبی سه برابر بیشتر است.

وی افزود: آسیب‌ها و ضررهایی که سیگار ناخواسته به اطرافیان وارد می‌کند، بسیار بالا است به طوری که کودکان خانواده‌های سیگاری دو برابر بیشتر از دیگران احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی را دارند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان با اشاره به تصورات اشتباه بعضی‌ها در مورد اینکه مصرف سیگار اعتیادآور نیست، گفت: سیگار از اعتیادآورترین مواد مخدر است و ترک آن به راحتی مقدور نیست و باید با برنامه‌های مشاوره‌ای انجام گیرد.

صحبتی ابراز داشت: وابستگی ذهنی و روانی که مصرف سیگار در افراد ایجاد می‌کند، شدیدتر از دیگر مواد مخدر است.

وی افزود: هیچ منع قانونی نیز برای مصرف سیگار وجود ندارد و مانند استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی خلاف تلقی نمی‌شود که این امر مشکلاتی را به وجود آورده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان با بیان اینکه تعداد زیادی از افراد گمان می‌کنند ترک مصرف سیگار در سن بالا امکان ندارد، اذعان داشت: اگر فرد تصمیم به ترک سیگار داشته باشد و این کار را زیر نظر پزشک و مشاوره انجام دهد، می‌تواند ترک کند.

وی عنوان کرد: 250 نوع سم در سیگار وجود دارد، لذا هیچ کدام از سیگارها و یا استعمال کم آن دلیلی بر خطرناک‌ نبودن نیست.

صحبتی با اشاره به باورهای غلط در مورد غیرمضر بودن مصرف قلیان تصریح کرد: قبح استفاده از قلیان از میان رفته و نوجوانان، جوانان و زنان نیز علنی از قلیان استفاده می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: ‌مصرف هر بار قلیان 20 بار مضرتر از سیگار است، علاوه بر اینکه عوارض جدیدتری نیز به همراه دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کرمان ابراز داشت: مراکز بهداشتی درمانی آمادگی کامل دارند تا برای تمام افراد خدمات اولیه پیشگیری از بیماری‌ها واگیردار را انجام دهند.

صحبتی با اشاره به اجرای طرح سنجش سلامت ایرانیان گفت: این طرح تا پایان مرداد ماه ادامه دارد و افراد بالای 30 سال می‌توانند به صورت رایگان از خدمات این طرح استفاده ببرند.

به گزارش فارس، 10 خرداد ماه به عنوان روز جهانی ترک سیگار نامگذاری شده است.

انتهای پیام/80017/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول