اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی:

هشدارهای مصرف سیگار باید از سن خردسالی و ریشه‌ای پیگیری شود

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: هشدارهای مصرف سیگار باید از سن خردسالی و نوجوانی به صورت ریشه‌ای پیگیری شود.

هشدارهای مصرف سیگار باید از سن خردسالی و ریشه‌ای پیگیری شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک غلامرضا فتح‌آبادی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته بدون دخانیات اظهار داشت: از چهارم تا دهم خرداد ماه به عنوان هفته بدون دخانیات نامگذاری شده که تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع شعار امسال هفته بدون دخانیات است.

وی تصریح کرد: استعمال مواد دخانی مهم‌ترین عامل اصلی بروز بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی و همچنین ابتلا به سرطان و شایع‌ترین عامل قابل پیشگیری و مرگ و میر است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به اینکه براساس آخرین مطالعات میدانی انجام شده میانگین مصرف مواد دخانی در کشور 12 درصد بوده و این در حالی است که این میزان در استان 15 درصد کل جمعیت می‌باشد، افزود: شیوع مصرف مواد دخانی در بین مردان استان 24 درصد و در بین زنان شش درصد است.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از 30 درصد علت سکته‌های قلبی مصرف سیگار است که این مهم زنگ خطری جدی است و می‌طلبد حلقه‌های پیشگیری و هشدارهای مصرف سیگار از سن خردسالی و نوجوانی به صورت ریشه‌ای پیگیری شود.

فتح‌آبادی افزود: هفته بدون دخانیات با هدف حساس ‌سازی و آموزش عمومی و آشنایی با قوانین و مقررات ملی و ممنوعیت استعمال مواد دخانی در نظر گرفته شده است و خوشبختانه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که در پانزدهم شهریور سال 85 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در پنج مهر ماه همان سال به تایید شورای نگهبان رسیده است و عمل کردن به آن می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون فروش و یا عرضه دخانیات به افراد زیر 18 سال یا به واسطه این افراد، علاوه بر ضبط فرآورده‌های دخائی کشف شده نزد متخلف، وی به جزای نقدی محکوم می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان کرد: همچنین بر اساس این قانون استعمال دخانیات در نهادها و دستگاه‌های دولتی مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری ممنوع و به شرح، چنانچه مرتکب از کارکنان نهادهای مذکور باشد، به حکم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری به یکی از تنبیه‌های مقرر محکوم می‌شوند، مصرف دخانیات در اماکن عمومی و وسایل نقلیه عمومی موجب حکم جزای نقدی است و... که متولیان امر مندرج در قانون فوق‌الذکر از جمله دانشگاه علوم پزشکی استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و صدا و سیما با در نظر گرفتن برنامه‌های مختلف می‌توانند نقش مهمی در کاهش مصرف دخانیات در جامعه هدف خود داشته باشند.

وی با اشاره به  روزشمار و عناوین برنامه‌های این هفته گفت: چهارم خرداد ماه به نام مهارت نه گفتن کودکان و نوجوانان سدی در برابر ترویج دخانیات، پنجم خرداد ماه به نام رسالت رسانه‌ها و هنرمندان در منع تبلیغ دخانیات، ششم خرداد به نام ترویج قلیان تهدید جدی برای سلامت همگان، هفتم خرداد ترفند صنایع دخانی، ترویج مصرف دخانیات در خانواده، هشتم خرداد ماه تبلیغ و ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع، نهم خرداد رسالت قوای سه‌گانه در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات، دهم خرداد ارزش‌های دینی سدی در برابر تبلیغ و ترویج دخانیات نامگذاری شده است.

انتهای پیام/87002/ش40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول