اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قطعی شدن حضور بهگل عزیزووا

قهرمان جهان در مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در مازندران شرکت می‌کند

بهگل عزیزووا قهرمان جهان در مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در مازندران شرکت می‌کند.

قهرمان جهان در مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا در مازندران شرکت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، دختر دانش‌آموز شطرنج‌باز ترکمنستانی بهگل عزیزووا که در مسابقات جهانی شطرنج دانش‌آموزان زیر 17 سال که در شهر هالکیدکی یونان برگزار شد، عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد در مسابقات قهرمانی رده‌های سنی آسیا که از 29 خردادماه تا شش تیرماه در ساری برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

موفقیت این دختر شش ساله دانش‌آموز مدرسه شطرنج عشق‌آباد، در رده سنی زیر هفت سال بین 25 شطرنج‌باز از 17 کشور جهان به دست آمد.

مسابقات به روش سوئیسی در 9 دور برگزار شده بود و در راه قهرمانی بهگل شاگرد استاد سردار آننابردی‌اف، با نتیجه 100 درصد و امتیاز 9 از 9 رقبای کشورهای قزاقستان، آذربایجان، سریلانکا، آلبانی رومانی، منگولیا و پرو را از پیش رو برداشت.

این نخستین موفقیت نمایندگان مدرسه شطرنج ترکمنستان در این گروه سنی است که هر ساله با موفقیت بیشتر به رده‌بندی بالاتر در سطح جهانی نائل می‌شوند که قهرمانی ورزشکاران ترکمنستانی در سطوح بالای بین‌المللی از جمله قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و المپیاد جهانی گواه این مسئله است.

برای مثال در المپیاد جهانی شطرنج که با حضور خبره‌ترین استادان جهان در پاییز سال گذشته در استانبول برگزار شد، شهروند 13 ساله ترکمنستانی ساپارمرالد آتابای‌اف در رده سنی 16 سال برنده مدال طلا شد و در حال حاضر یک قهرمانی دیگر در بالاترین سطح استاندارد به موفقیت‌های ورزشی ترکمنستان افزوده شد و بهگل که دو بار قهرمان ملی زیر هشت سال کشور شده است اکنون قهرمان زیر 10 سال کشور است.

مسابقات جهانی شطرنج که با نظارت فدراسیون بین‌المللی شطرنج (FIDE) و مدرسه بین‌المللی فدراسیون شطرنج (ISCU) در یونان برگزار شد، نخستین مسابقات بین‌المللی بهگل عزیزووا بود.

این پیروزی قاطع زمینه‌ساز آینده بزرگ ورزشی برای او خواهد بود.

علاوه بر کسب مدال طلا و جام قهرمانی، این بار شطرنج‌باز جوان ترکمن از سوی فدراسیون بین‌المللی شطرنج نامزد استاد ورزش فدراسیون بین‌المللی شطرنج شد و این دیپلمی بود که در مراسم اعطای جوایز مسابقات جهانی به بهگل داده شد.

موفقیت این شطرنج‌باز جوان در سطوح ملی نیز قابل توجه است؛ بهگل طی شش سال در مسابقات زیر هشت سال دو بار قهرمان کشور شد و قهرمان شطرنج زیر 10 سال کشور بوده و مطمئناً این گامی به سوی پیروزی‌های مهم وی در آینده خواهد بود.

این موفقیت در مسابقات جهانی بهگل عزیزووا را به طور خودکار در لیست شرکت کنندگان در تورنمنت سال آینده قرار می دهد؛ در صورتی که به گفته کارشناسان او در آن تورنمنت‌ها خواهد توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

در حال حاضر این شطرنج‌باز نابغه خود را برای مسابقات بزرگ قهرمانی آسیا که در تاریخ 19 تا 27 جوئن سال 2013 میلادی برابر با 29 خردادماه تا شش تیرماه سال 1392 به میزبانی ایران در شهرستان ساری برگزار  می‌شود، آماده می‌کند.

انتهای پیام/2296/ز40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول