اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه عنوان کرد

ارائه خدمات فرهنگی به طلاب/ نیازمند نظریه‌پردازی در فقه خدمت هستیم

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه گفت: در طرح جدید این مرکز به دنبال توسعه خدمات فرهنگی به طلاب و خانواده‌های آنها هستیم.

ارائه خدمات فرهنگی به طلاب/ نیازمند نظریه‌پردازی در فقه خدمت هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام سید حسن ربانی در پانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان اینکه روحانیت در شرایط فعلی دارای سه ویژگی راهبردی است اظهار کرد: حوزه‌های علمیه خاستگاه انقلاب اسلامی هستند؛ عقبه اسلامیت نظام هم به روحانیت و حوزه‌های علمیه بستگی دارد و سومین ویژگی هم ارتقای فرهنگ دینی مردم به دست روحانیت است.

وی افزود: ضروری بود که از ابتدای پیروزی انقلاب سرمایه‌گذاری‌های علمی و معنوی بر روی حوزه‌های علمیه متناسب با جایگاه این مراکز بزرگ صورت گیرد اما در بعد خدماتی آن طور که شایسته روحانیت بود اقدامی صورت نگرفت.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اگر حوزه‌ها بخواهند وظایف خود را به درستی ایفا کنند نیازمند رشد همزمان ابعاد نرم افزاری و سخت افزاری هستند گفت: در زمینه نرم افزاری شورای عالی و مدیریت حوزه نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند اما اگر در زمینه سخت افزاری توجه کافی صورت نگیرد در بخش نخست هم شاهد کاستی‌هایی خواهیم بود.

وی ادامه داد: از 20 سال گذشته تاکنون و با عنایت رهبر معظم انقلاب گام‌های بسیار بلندی در راستای خدمت‌رسانی به طلاب برداشته شده است.

ربانی با اشاره به 20 سال فعالیت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بیان داشت: در این دوره رویکردهای جدیدی در این مرکز ایجاد شده است.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هدفمند ساختن اقدامات را نخستین رویکرد مدیریت جدید دانست و افزود: خدمات باید به نحوی ارائه شوند که متناسب با رسالت طلاب باشند و آنها را در تحصیل و زندگی یاری کنند.

وی ادامه داد: خدمات صورت گرفته باید در راستای کمک به توانمندسازی طلاب باشند؛ دومین رویکرد تغییر یافتن خدمات مادی به خدمات عاطفی است، در این میان بازدید و سر زدن از اساتید و روحانیون پیشکسوت گاهی از خدمات مادی ارزشمندتر هستند.

ربانی توسعه خدمات از مادی و عاطفی به فرهنگی را سومین رویکرد دانست و گفت: خانواده‌های روحانیون هم باید مورد توجه قرار گیرند وگرنه گاهی اوقات برخی مسائل از درون خانه مانع از موفقیت طلاب در امر تحصیل می‌شوند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با تاکید بر توسعه خدمات به فرزندان طلاب عنوان داشت: در سال 90 بیش از 12 هزار نفر از فرزندان روحانیون در قم در مقاطع مختلف تحصیلی رتبه ممتاز را کسب کرده‌اند و این موفقیت گویای وجود استعدادهایی در میان خانواده‌های روحانی است که می‌توان آنها را در مسیر خدمت‌رسانی به نظام ساماندهی کرد.

وی خواستار نگاه علمی به خدمات شد و افزود: نیازمند نظریات علمی در مورد فقه خدمت هستیم و اساتید برجسته حوزه می‌توانند در این حوزه گام‌های بلندی بردارند.

ربانی ادامه داد: در صدد هستیم خدمات بیشتری به روحانیون برسد و در این میان مرکز خدمات باید خود به سراغ طلاب برود؛ از سال 90 تاکنون چند جلسه با اساتید مختلف برگزار شده و این جلسات استمرار خواهند داشت و یک نفر از اساتید هم به عنوان مشاور انتخاب شده است.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با بیان اینکه خدمات مورد نظر باید همراه با حفظ کرامت روحانیون باشند عنوان داشت: مرکز خدمات در واقع خانه طلاب بوده و درصدد رفع نیازهای اساسی روحانیون است.

وی خواستار ارائه پیشنهادات و انتقادات از سوی اساتید به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه شد و گفت: معتقدیم طلاب مستعد باید خدماتی متفاوت با سایر روحانیون دریافت کنند و جایگاه اساتید هم حفظ شود به همین دلیل طبقه‌بندی خدمات در دستور کار قرار دارد.

ربانی از برگزاری جلسات متعدد در قم و استان‌ها میان مرکز خدمات و مدیریت حوزه‌ها خبر داد و افزود: مرکز خدمات به دنبال ارتباط وسیع با اساتید است؛ مدیران مدارس و اساتید می‌توانند طلاب مستعد یا نیازمند را معرفی کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: حرکتی که به فضل پروردگار شروع شده نیازمند کمک اساتید بوده و مرکز خدمات آماده همکاری گسترده‌تر با این افراد است.

انتهای پیام/78004/ح40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول