اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین رئیس ستاد انتخابات استان یزد تاکید کرد

الزام به داشتن کارت ملی برای انتخابات ریاست جمهوری

جانشین رئیس ستاد انتخابات استان یزد گفت: در انتخابات ریاست جمهوری به همراه داشتن کارت ملی در کنار شناسنامه الزامی است در حالی که همراه داشتن این مدرک شناسایی در انتخابات قبلی الزامی نبود.

الزام به داشتن کارت ملی برای انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مهدی تقوایی در نشستی خبری اظهار داشت: انتخابات در همه شعب استان یزد به صورت نیمه مکانیزه انجام می‌شود به همین دلیل داشتن مدارکی نظیر کارت ملی برای رای‌دهندگان الزامی است.

وی با اشاره به برخی از قوانین انتخاباتی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها عنوان کرد: هر فرد فقط می‌تواند در یک شعبه اخذ رای حضور پیدا کند و امکان اینکه در یک حوزه به کاندیدای ریاست جمهوری و در یک حوزه دیگر به کاندیدای شورای شهر رای دهد، وجود ندارد.

تقوایی همچنین تاکید کرد: رای دادن به اعضای شورای شهر در تمام شهرهای استان به جز مرکز استان یزد، نیازمند احراز حداقل یک‌سال سکونت در حوزه رای گیری است.

وی افزود: بر اساس قانون این احراز سکونت یک‌ساله در شهرهای بالای 100هزار ضرورت ندارد و با توجه به اینکه در استان یزد، فقط مرکز استان جمعیتی بالای 100هزار نفر دارد، احراز حداقل یک‌سال سکونت در حوزه رای‌گیری انتخابات شوراها ضروری است.

تقوایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز فعالیت ستادهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری در استان یزد اظهار داشت: راه‌اندازی ستاد و افراشتن پرچم و نصب تابلوی ستاد تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری در شهرها، نیازمند تایید فرمانداری است و روسای ستاد باید برای فرمانداری‌ها شناخته شده و قابل قبول باشند.

وی با اشاره به تعداد ستادهای تبلیغاتی مجاز عنوان کرد: در ستادهای کاندیداهای ریاست جمهوری، در هر شهر یک ستاد مرکزی و بی‌نهایت ستاد فرعی و در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به ازای هر شهرداری و منطقه شهرداری، کاندیداها می‌توانند دو ستاد شامل یک ستاد خواهران و یک ستاد برادران داشته باشند.

تقوایی، تعداد این ستادها در روستاها را نیز یک مورد اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به حضور نمایندگان کاندیداها بر سر شعب اخذ رای خاطرنشان کرد: برای کاندیداهای ریاست جمهوری به ازای هر دو شعبه یک نماینده و در مورد شوراها، در مناطقی که بیش از 10 نامزد وجود دارد، به ازای هر پنج شعبه، یک نفر می‌تواند به عنوان نماینده نامزد در شعب اخذ رای حضور پیدا کند.

تقوایی بر خودداری از تجمع نمایندگان در شعب تاکید کرد و افزود: حضور نمایندگان نباید سبب شلوغی بی‌دلیل شعبه‌های اخذ رای و ایجاد زحمت برای مردم و برگزارکنندگان انتخابات باشد.

جانشین رئیس ستاد انتخابات استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعب سیار اخذ رای در استان یزد اظهار داشت: در استان یزد 161 شعبه سیار روستایی برای برگزاری مشترک انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، 28 سیار روستایی ویژه انتخابات ریاست جمهوری، یک سیار شهری ویژه ریاست جمهوری و 33 سیار شهری ویژه هر دو انتخابات در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع 223 شعبه سیار در کل استان یزد پیش‌بینی شده و این شعب به هر مکانی که نیاز باشد، حتی دورافتاده‌ترین مزارع در روستاهای استان یزد نیز مراجعه خواهند کرد.

تقوایی ادامه داد: در شهرها نیز هر شخصی به دلیل بیماری و ... امکان خروج از منزل را نداشت، می‌تواند با تماس با فرمانداری‌ها، خواستار اعزام شعب سیار به محل شوند که این اعزام وظیفه قانونی مجریان انتخابات است.

تقوایی همچنین در پاسخ به سئوال فارس در مورد عدم همخوانی عکس کاندیداها با چهره کنونی آنها افزود: قانون در این مورد اشاره روشنی ندارد اما افراد باید آنچه که هستند را برای مردم در معرض نمایش بگذارند و اینکه شخصی اکنون در میانسالی به سر می‌برد اما تصاویری از دوران جوانی خود را در پوسترهای تبلیغاتی منتشر می‌کند، اقدام شایسته‌ای نیست اما خلاف قانون نیز نیست.

وی همچنین در مورد سئوال دیگر فارس در مورد نحوه برخوردهای قانونی با کاندیداهای شورای شهر که مرتکب تخلف شده‌اند و رای نیز آورده‌اند، بیان کرد: بر اساس میزان گزارش‌ها و تاثیرگذاری تخلف بر آرا، با شخص خاطی برخورد می شود و حتی ممکن است این برخوردها تا ابطال رای یک صندوق یا یک شعبه نیز پیش برود.

تقوایی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تلاش رسانه‌ها برای ایجاد فضایی آرام و به دور از تنش و چالش در تبلیغات کاندیداها شد و افزود: تلاش رسانه‌ها باید کمک به مجریان انتخابات برای فراهم سازی بستری مناسب برای حضور گسترده مردم در انتخابات باشد.

انتهای پیام/2464/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول