اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی اردیبهشت ماه صورت گرفت

برخورد با 4 واحد متخلف زیست‌محیطی در همدان

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت:‌ طی اردیبهشت ماه چهار واحد متخلف در زمینه اجرای قوانین زیست‌محیطی شناسایی و با آنها برخورد شد.

برخورد با 4 واحد متخلف زیست‌محیطی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قربانعلی محمدپور صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای اجرای مقررات زیست‌محیطی در بخش محیط زیست انسانی طی اردیبهشت ماه سال جاری اقداماتی برای حفظ محیط زیست صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به اجرای قوانین و مقررات زیست‌محیطی افزود: در این راستا یک نفر در حوزه قضایی شهرستان رزن به اتهام تخلیه پسماند کارگاه موزائیک‌سازی به پرداخت 500 هزار ریال جزای نقدی و توقف یک هفته خودرو متخلف محکوم شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تصریح کرد: طی اردیبهشت ماه پرونده یک واحد لبنی واقع در شهرک صنعتی شهرستان اسدآباد نیز به اتهام آلودگی آب به حوزه قضایی شهرستان اسدآباد معرفی و اقدامات لازم برای رفع آلایندگی صورت گرفت.

وی بیان داشت:‌ یک واحد لبنی نیز واقع در شهرستان کبودراهنگ به اتهام آلودگی آب به مراجع قضایی شهرستان ارجاع داده شد که به موجب رأی صادره محکوم به پرداخت 50 میلیون ریال جزای نقدی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: پرونده یک باب واحد سیلیس‌کوبی در حوزه شهرستان ملایر نیز به اتهام ایجاد آلودگی هوا بر اساس رأی صادره از دادگاه عمومی جوکار به پرداخت مبلغ 8 میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و در پیش بودن تابستان و احتمال خطر حمله گرگ در برخی از نواحی استان از جمله ناحیه شمال استان روستاییان از تحریک گرگ‌ها بپرهیزند.

محمدپور عنوان کرد: در سال‌های اخیر گزارش‌های پراکنده‌ای مبنی بر حمله گرگ به انسان و دام‌های روستائیان داشتیم.

وی با اشاره به صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر احتمال وقوع حمله گرگ به مناطق مسکونی، انسان و به ویژه کودکان و دام‌ها افزود:‌ مردم این مناطق ضمن هوشیاری و مراقبت ویژه از کودکان و دام‌ها از فراهم کردن زمینه‌های حمله گرگ‌ها خودداری کرده و از آسیب رساندن به این حیوانات و به ویژه توله‌ها جلوگیری کنند.

محمدپور ابراز داشت:‌ یکی از دلایل تمرکز یافتن حمله گرگ‌ها به انسان‌ها در فصل تابستان در مناطق اقلیم همدان تغییرات فصلی و تخریب در زیستگاه‌های این حیوانات است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی اراضی ملی که زیستگاه گرگ‌ها محسوب می‌شود، فعالیت‌های کشاورزی صورت گرفته است، ادامه داد: در فصل تابستان پر بار بودن اراضی کشاورزی و تراکم بالاتر زباله‌ها و پسماندهای انسانی، به ویژه پسماندهای مراکز دام و طیور در اطراف روستاها، این مناطق را به زیستگاه مناسبی برای ماده‌های بالغ که نیاز به تأمین منابع غذایی دارند تبدیل کرده است.

محمدپور ابراز داشت: از دلایل دیگر حمله گرگ‌ها می‌توان به دو رگه‌گیری بین گرگ و سگ اشاره کرد که طی چند سال اخیر گزارش‌های مستندی در سازمان حفاظت محیط زیست موجود است که جوامع محلی مانند گله‌داران و چوپان‌ها با عقاید غلط و غیر کارشناسی اقدام به زنده‌گیری گرگ‌های ماده کرده و به منظور جفتگیری آنها را در کنار سگ‌های نر قرار می‌دهند و گرگاس یا همان «سگ گرگ» را به وجود می آورند که خلق و خوی گرگ را دارد.

وی ادامه داد: برای گرگی که در جوامع انسانی است، باز هم خطر و امکان حمله آن به انسان‌ها وجود دارد و کسانی که اقدام به این کار می‌کنند باید از هیبرید کردن سگ و گرگ پرهیز کنند و با دفن بهداشتی زباله و پسماندها و عدم تخریب زیستگاه این حیوانات زمینه‌های حمله گرگ به انسان‌ها را به حداقل برسانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با تأکید بر جلوگیری از تحریک گرگ‌ها در حواشی روستاها گفت: روستاییان از تحریک گرگ‌ها به طور جدی خودداری کنند چرا که تحریک آنها به روش‌های مختلف می‌تواند زمینه حمله به انسان را فراهم کند.

وی یادآور شد: گرگ‌ها قلمرو بسیار وسیعی داشته و یک گرگ می‌تواند در طول روز 25 کیلومتر مسافت را طی کند بنابراین با تجاوز انسان به قلمرو آنها احتمال حمله به انسان و دام‌های آنها افزایش می یابد.

محمدپور تأکید کرد: به علت تخریب زیستگاه و قلمرو گرگ‌ها و در نهایت همپوشانی محیط زیست انسان و گرگ‌ها، احتمال حمله گرگ‌ها به انسان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دو فصل تابستان و زمستان بیشترین احتمال حمله گرگ‌ها است، بیان داشت: توصیه می‌شود روستاییان در این فصل‌ها کودکان و افراد ناتوان را در نواحی مختلف روستا تنها نگذارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تصریح کرد: در فصل تابستان و تولد توله گرگ‌ها، مادران گرگ‌ها برای تأمین غذای مورد نیاز توله گرگ‌ها اقدام به یافتن غذا می‌کنند و ممکن است به دام‌های روستاییان در نواحی نزدیک به زیستگاه‌ها حمله‌ور شوند و در فصل زمستان نیز به علت کاهش غذا، گرگ‌ها به نواحی نزدیک روستا می‌روند.

وی ادامه داد: گرگ‌ها در منطقه روستا و شهر وارد نمی‌شوند و تنها به نواحی نزدیک به روستاهایی که در نزدیک دامنه کوه یا زیستگاه‌ها است امکان دارد، وارد شوند که در صورت تحریک نکردن آنها، به راحتی مهار می‌شوند.

محمدپور از روستاییان خواست از رها کردن کودکان در نواحی مختلف روستا جلوگیری کنند چرا که گرگ‌ها توانایی تشخیص دفاع و عدم دفاع فرد مورد نظر را دارند و با اطمینان از عدم توانایی دفاع آنان، حمله‌ور می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه محیط زیست در صورت مشاهده و گزارش برای مهار و یا دفع گرگ‌ها در مناطق مورد نظر حاضر می‌شوند و در صورتی که گرگ مورد نظر هار باشد دفع و در غیر این صورت با روش‌های مختلف مهار شده و به قلمرو خود بازگردانده می‌شود.

انتهای پیام/89006/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول