اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

1/ یک گام تا خلق حماسه سیاسی در البرز

مردم البرز به رئیس‌جمهور ولایی و با بصیرت رای می‌دهند

برای خلق حماسه سیاسی مردم استان البرز یک گام بیشتر در پیش ندارند و با انتخاب رئیس جمهوری ولایی و با بصیرت بار دیگر با آرمان‌های اسلام و انقلاب تجدید میثاق خواهند کرد.

مردم البرز به رئیس‌جمهور ولایی و با بصیرت رای می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، ملت ایران در آستانه امتحان بزرگ دیگری هستند و باید اداره قوه مجریه را برای چهار سال به کاندیدای مورد نظر خود بسپارند.

از سوی دیگر انتخابات سراسری شوراهای اسلامی شهر و روستا در دوره چهارم نیز همزمان در روز 24 خرداد برگزار خواهد شد و در این روزها مردم ایران از جمله شهروندان البرزی در حال تحقیق برای انتخاب کاندیدای اصلح هستند.

* اختیارات و وظایف رئیس‌جمهور در ایران 

نظام جمهوری اسلامی ایران یک حکومت مردم‌سالاری دینی است. این نظام از یک سو پایه‌های اقتدار خود را با اتکا به حمایت‌های مردمی بنا نهاده و از سوی دیگر اساس حاکمیت بر پایه تعالیم و احکام الهی استوار است.

در راس این نظام فقیه عالم، مدبر، شجاع و با تدبیر قرار دارد که مردم ایران بنا به اعتقادات عمیق مذهبی خویش، ولی‌فقیه را ولی امر خود می‌دانند.

قانون اساسی که به تصویب بیش از 98 درصد ملت ایران رسیده، پس از رهبری معظم انقلاب اسلامی فرد دوم را رئیس‌جمهور تعیین کرده است.

بر اساس اصل‏ یکصد و سیزدهم این قانون "پس‏ از مقام‏ رهبری‏، رئیس‏‌جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیماً به‏ رهبری‏ مربوط می‌شود، بر عهده‏ دارد."

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران پس از کسب اکثریت آرا در مقابل نمایندگان مجلس و روسای دیگر قوا قسم یاد می‌کند که پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشد و این وظایف و اهمیت مسئولیت او را دوچندان می‌کند.

بنابراین باید برای انتخاب دومین فرد عالی‌رتبه کشور که وظیفه حراست از نظام و کشور و قانون اساسی و حقوق مسلم مردم را بر عهده دارد، حساسیت زیادی قائل بود و به طور قطع بدون آگاهی و داشتن بصیرت این مهم محقق نمی‌شود.

* ویژگی‌های رئیس‌جمهور از دیدگاه ولی امر مسلمین

طی ادوار گذشته به ویژه چند ماه اخیر رهبری معظم انقلاب اسلامی با بیان رهنمودهای مختلف‌ ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور اصلح را بیان فرمودند که ملت ایران برای شناخت کاندیدای اصلح می‌توانند از این رهنمودها بهره فراوان ببرند.

معظم‌له در تاریخ اردیبهشت سال 1376 و در دیدار جمعی از خانواده‌‌هاى ایثارگران با ایشان تاکید فرمودند: "ملت باید تلاش خود را بکند، باید زحمت بکشد و دنبال اصلح بگردد. من مکرر عرض کرده‌‏ام که مسئله، مسأله‏ دین و خدا و اداى تکلیف است. همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهى است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهى است. قبلاً هم گفتیم که تفاضل ولو کم باشد، در این قضیه بسیار است. باید بگردید، بین خودتان و خدا حجت پیدا کنید. یعنى بتوانید از راهى بروید که اگر خداى متعال پرسید شما به چه دلیل به این فرد راى دادید، بتوانید بگویید به این دلیل. بین خودتان و خدا، دلیل و حجتى فراهم کنید و بعد با خیال راحت بروید رای بدهید."

ایشان همچنین در تیر سال 68 نیز طی پیامی به ملت ایران تاکید فرمودند: "انتخاب فرد اصلح و داراى تقوا و تدبیر براى مقام مهم ریاست جمهورى که در قانون اساسى جدید، داراى اختیارات وسیع در اداره‌ کشور است، وظیفه‌اى شرعى و عقلى و انقلابى است و کوتاهى در این امر یا در حضور در پاى صندوق‌هاى رأى، خسارت‌هاى جبران‌ناپذیرى به بار خواهد آورد."

وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید دارند که باید مردم با بصیرت و آگاهی کاندیدای اصلح را انتخاب کنند، مسئولیت بزرگی بر عهده ملت قرار می‌گیرد و حال باید دید که این رئیس‌جمهور اصلح دارای چه ویژگی‌هایی است.

ولی امر مسلمین این پرسش را نیز با ظرافت پاسخ‌ داده‌اند. در دی ماه سال گذشته ایشان به در پیش بودن انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری اشاره و تاکید فرمودند که "به عنوان نمونه آن کسانى که وارد میدان می‌شوند، باید کسانى باشند که در خود توانایىِ کشیدن این بار را بیابند. صلاحیت‌هایى را هم که در قانون اساسى است و شوراى محترم نگهبان بر روى آن‌ها تکیه خواهد کرد، در خودشان ملاحظه کنند و واقعا وابسته و دلبسته به نظام و قانون اساسى باشند. بخواهند قانون اساسى را اجرا کنند. چون رئیس‌جمهور سوگند می‌خورد که قانون اساسى را اجرا کند. قسم دروغ که نمی‌شود خورد.

از سوی دیگر رهبری معظم انقلاب اسلامی امسال در حرم مطهر امام هشتم (ع) به این موضوع اشاره و تاکید فرمودند: آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعف‌هایی که وجود دارد. این را همه توجه کنند. رئیس‌جمهور هر دوره‌ای باید امتیازات کسبی و ممکن‌‌الحصول رئیس‌‌جمهور قبلی را داشته باشد، ضعف‌های او را نداشته باشد. هر کسی بالاخره نقاط قوتی دارد و نقاط ضعفی دارد. روسای جمهور چه رئیس‌جمهور امروز، چه رئیس‌جمهور فردا نقاط قوتی دارند و نقاط ضعفی هم دارند. همه ما همین جوریم. نقاط قوتی داریم، نقاط ضعفی داریم. آن چیزهایی که امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوت محسوب می‌شود، این‌ها باید در رئیس‌‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد، این‌ها را باید در خود تأمین کند. آن چیزهایی که امروز نقاط ضعف شناخته می‌شود که ممکن است شما بگویید، من بگویم، دیگری بگوید این نقاط ضعف را باید از خود دور کند. یعنی ما در سلسله‌ دولت‌هایی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تکامل باشیم، تدریجاً بهترین‌های خودمان را بفرستیم. هر کسی می‌آید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزش‌ها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد. اینجوری باید این کشور را اداره کرد."

* مردم البرز رئیس جمهوری ولایی و با بصیرت می‌خواهند

خبرنگار خبرگزاری فارس در استان البرز طی روزهای اخیر گفت‌وگوهای میدانی متعددی با مردم ساکن این استان داشته و از آن‌ها درباره ویژگی‌های لازم برای رئیس‌جمهور ایران اسلامی را پرسیده است.

مرتضی امیریزدی از شهروندان ساوجبلاغی در این زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: انقلاب اسلامی با خون هزاران شهید و ایثار و فداکاری ده‌ها هزار آزاده و جانباز محقق شد و مردم ما برای تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی انجام دادند.

وی می‌گوید: من دوران جنگ تحمیلی را درک کرده و فراز و نشیب‌های پس از آن را دیده‌ام. این انقلاب به راحتی به جایگاه امروز نرسیده و اگر ما در جهان سربلند و با عزت هستیم و شرق و غرب توان تعرض به ما را ندارند، مرهون خون شهداست.

وی که از کسبه شهرستان ساوجبلاغ است، تاکید می‌کند: بنابراین برای تداوم عزت امروز چاره‌ای به جز ادامه راه شهدا نداریم. این شهیدان وظایف امروز ما را مشخص کرده‌اند. در تک تک وصایای بر جای مانده از شهدا آمده که پشتیبان ولی‌فقیه باشید. پشتیبان رهبری باشید. نگذارید رهبری مانند امیرالمومنین در کوفه تنها بماند. تکلیف امروز ما هم همین است. انتخاب فردی که یاور ولایت باشد. ولایی بودن مهمترین ویژگی‌ است که یک رئیس‌جمهور در ایران اسلامی باید داشته باشد.

* رئیس‌جمهور باید عدالت‌مدار باشد

محمدحسین صفری یکی از جوانان شهرستان کرج نیز در این زمینه به خبرنگار فارس در کرج می‌گوید: رئیس‌جمهور باید عادل باشد. عدالت در همه امور و آن‌ هم در عمل و نه تنها در حرف.

وی معتقد است: انسان‌ها با هم برابر هستند. پدران ما انقلاب کردند تا همه با هم برابر باشند و زیبنده انقلاب نیست که امکانات کشور تنها در دست عده‌ای خاص باشد و باقی مردم برای رسیدن به حداقل زندگی مطلوب با سختی روبه‌رو باشند.

ابراهیمی تاکید می‌کند: من به رئیس جمهوری رای می‌دهم که عدالت‌مدار باشد. عدالت را در کارها رعایت کند و تنها رئیس‌جمهور قشر مرفه و پولدار نباشد. البته ولایی بودن و اینکه کارنامه او نشان دهد که حامی ولایت است نیز برای من در انتخابم اهمیت بسیار بالایی دارد.

* لزوم پرداختن به گفتمان انقلاب

شیرین صداقت یکی دیگر از شهروندان کرجی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: من دارای 4 فرزند و داماد و عروس و چندین نوه هستم. من دوران پیش از انقلاب را دیده‌ام و خیلی راحت می‌توانم وضعیت امروز را با گذشته مقایسه کنم.

وی افزود: در اکثر انتخابات پس از انقلاب شرکت کردم و خدا را شاکرم که در بسیاری از این انتخاب‌ها اشتباه نکردم. مانند رای دادن به شهید رجایی. قاطعانه می‌گویم که ما نیازمند شهید رجایی‌ها و شهید بهشتی‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: ما باید اهداف انقلاب را یک بار دیگر در مقابل خود قرار داده و ببینم کدام یک از این کاندیداها می‌توانند آن اهداف را محقق کنند و اساساً کدام یک از این‌ها به دنبال تحقق اهداف انقلاب هستند.

خانم قیامی می‌گوید: همه مردم سیاسی نیستند و مانند شما خبرنگارها از مسائل اطلاع ندارند. به نظر من باید در این شرایط ببینم حضرت آقا چه می‌گویند. ولی امر ما ایشان است. ایشان در ماه‌های اخیر صحبت‌هایی را بیان فرموده و گفته‌اند که یک رئیس‌جمهور باید چه روحیه و چه کارنامه‌ای داشته باشد. ما باید این توصیه‌ها را نگاه کرده و بعد ببینیم که این موارد به کدام یک از کاندیداها بیشتر شباهت دارد و بعد به او رای بدهیم.

خبرنگار فارس در استان البرز با افراد زیادی در یک هفته اخیر گفت‌و‌گوهایی به صورت میدانی انجام داده است. نکته جالب توجه اینکه اکثر مصاحبه‌شونده‌ها ویژگی‌هایی را برای یک نامزد اصلح عنوان می‌کنند که در راس همه آن‌ها پیروی از ولایت است.

برخی از مصاحبه‌‌شونده‌ها معتقدند که ولایی بودن بر تمام ویژگی‌های دیگر ارجحیت دارد. مثلاً اگر رئیس جمهوری متخصص و کارآمد بود،‌ اما در خط ولایت حرکت نمی‌کند، نمی‌تواند ایران اسلامی را در شرایط بحرانی به درستی اداره کند. بنابراین ما به رئیس جمهوری ولایی رای خواهیم داد.

انتهای پیام/2302/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول