اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فارس گزارش می‌دهد

خداحافظی هرمزگان با مدارس کپری / احداث 12 باب مدرسه جدید در بشاگرد

هرمزگان در حالی طبق گفته مسئولان رده بالای خود در شرف خداحافظی همیشگی با مدارس کپری در آغاز سال تحصیلی جدید است که سازمان نوسازی مدارس این استان امور احداث 12 باب مدرسه جدید در مناطق زلزله‌زده بشاگرد را آغاز کرده است.

خداحافظی هرمزگان با مدارس کپری / احداث 12 باب مدرسه جدید در بشاگرد

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، منطقه بشاگرد که طی سال‌های گذشته از شهرستان میناب جدا و به عنوان شهرستانی مستقل همواره مورد توجه بخش‌های توسعه‌ای قرار داشته است، 19 اردیبهشت ماه سال جاری به کانون زمین‌لرزه‌های متعدد تبدیل شد و وقوع زمین‌لرزه‌ها در این منطقه کماکان ادامه دارد.

طی زمین‌لرزه‌های واقع شده و طبق گزارش استاندار هرمزگان در شهرستان بشاگرد که حدود هزار و 400 واحد مسکونی تخریب و آسیب جدی دید، سهم فضاهای آموزشی نیز با توجه به وضعیت خاص و تاریخی منطقه قابل تامل بود.

این گزارش که حاصل بررسی‌های خبرنگار فارس با همکاری سازمان نوسازی مدارس هرمزگان است، نشان می‌دهد که ساخت مدارس و فضاهای آموزشی در سال‌های اخیر در این نقطه از کشور وارد مرحله‌ای تازه شده و این واقعیت هنگام بروز بلایای طبیعی به خوبی قابل مشاهده است.

در حال حاضر شهرستان 40 هزار نفری و کوهستانی بشاگرد در مجموع از 372 کلاس درس در قالب 175 فضای آموزشی برخوردار است.

هر چند که در زمین‌لرزه‌های اخیر بشاگرد هیچ کدام از ساختمان‌های مدارس و فضاهای آموزشی در لیست "تخریب شده‌های کامل" قرار ندارد، اما 12 فضای آموزشی موجود در منطقه که قدمت احداث آن به قبل از سال 65 برمی‌گردد، بالای 35 درصد آسیب دیده است.

همچنین طبق اطلاعات موجود از تعداد 30 فضای آموزشی که بین سال‌های 66 تا 75 در بشاگرد ساخته شده، 23 مدرسه آسیب دیده است که طبق ارزیابی‌ها 11 فضا تخریبی و 12 فضای دیگر نیاز به مقاوم‌سازی دارد، این تعداد نیز بین 15 تا 30 درصد آسیب دیده‌ است.

از تعداد 97 فضا نیز که بین سال‌های 76 تا 85 ساخته شده تعداد 50 مدرسه آسیب دیده است.

از این تعداد نیز تنها یک مدرسه که به کانون زمین‌لرزه نزدیک بوده است تخریبی و 49 فضای دیگر نیاز به تعمیر و مقاوم‌سازی پیدا کرده است و آسیب‌دیدگی آنها بین 10 تا 15 درصد است.

همچنین در آماری قابل توجه از 30 فضا و مدرسه ساخته شده که بعد سال 85 مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌ است تنها یک مدرسه دچار آسیب‌دیدگی شده که خسارت آن یک درصد برآورد شده است.

از تعداد مدارس یاد شده، 12 مدرسه در لیست تخریبی‌ها قرار گرفته که در همین راستا نوسازی مدارس هرمزگان آمادگی خود را برای ساخت مجدد این مدارس تا آغاز سال تحصیلی جدید اعلام کرده است.

تعمیرات در راستای ضرورت ارتقا ایمنی صورت می‌گیرد

رضا مدرس مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در همین راستا گفت: از مجموع 175 فضا و 372 کلاس درس در این شهرستان، شش فضا با 25 کلاس درس آسیب دیده که 35 درصد آن مربوط به مدارس احداثی قبل از سال 65 بوده است.

مدرس اضافه کرد: اگر چه در این حادثه هیچ فضای آموزشی به طور کامل تخریب نشده، اما به لحاظ  ضرورت ارتقای ایمنی، احداث 12 فضای آموزشی و تعمیر و بهسازی 52 واحد برای شهرستان بشاگرد در نظر گرفته شده است.

تجهیزات مدارس تخریبی نیز با مشکل روبرو شده است

رضا ملانسب فرماندار بشاگرد نیز در این راستا با بیان اینکه 12 مدرسه آسیب‌دیده مذکور قابلیت تعمیر ندارد، بر احداث مجدد این تعداد فضای آموزشی تا آغاز سال تحصیلی جدید تاکید کرد و افزود: تجهیزات و امکانات موجود در این مدارس نیز آسیب دیده است و قابلیت استفاده مجدد ندارد که در این راستا نیز باید توجه لازم صورت گیرد.

وی در ادامه یادآور شد: حدود 52 مدرسه نیز در بشاگرد هر چند در حال حاضر قابلیت استفاده را دارد، اما نیاز به تعمیرات و بهسازی دارد.

ملانسب همچنین خواستار تسریع در روند ساخت یک خوابگاه شبانه‌روزی در این شهرستان شد.

هیچ مدرسه کپری در هرمزگان باقی نخواهد ماند / کار تعمیر و احداث فضاهای آموزشی از سایر حوزه‌ها زودتر تمام می‌شود

ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان نیز در ادامه با بیان اینکه از فرصت سه ماه تابستان باید در مسیر رفع مشکلات موجود و توسعه زیرساخت‌ها استفاده مطلوب شود تا امر آموزش و پرورش بدون کمترین وقفه و مشکل در نهایت اطمینان دنبال شود، اظهار داشت: همه دستگاه‌های مسئول باید آموزش و پرورش را به عنوان یک اولویت مبنایی مدنظر داشته باشند.

رئیس شورای آموزش و پرورش استان همچنین با اشاره به وقوع زلزله اخیر در شهرستان بشاگرد خاطر نشان کرد: این حادثه غیرمترقبه اگر چه تلخ و ناگوار بود، اما باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد که در این راستا دولت با تصویب کمک 150 میلیارد تومانی انصافا برای بشاگرد سنگ تمام گذاشته است.

به گفته عزیزی، به موازات رفع کمبودها و مشکلات شهرستان در بخش‌های مختلف اولویت ساخت 12 مدرسه که آسیب جدی دیده است و همچنین تعمیر 52 واحد آموزشی یک الزام است که بدون وقفه باید انجام شود.

وی یادآور شد: توسعه زیر ساخت‌های جدید در شهرستان بشاگرد بر پایه سیاست تجمیع صورت می‌گیرد و از این پس چهار منطقه سردشت، گوهران، درنگ مدو و صحرا مشمول عمران و آبادانی خواهد بود و مواهب آن نیز در خدمت مردم شهرستان قرار خواهد گرفت.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هم اکنون 11 مدرسه کپری در استان وجود دارد، گفت: با تمهیدات صورت گرفته از ابتدای سال تحصیلی 92 هیچ مدرسه‌ای با شکل کپری در استان وجود نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نوسازی مدارس و آموزش و پرورش هرمزگان تاکنون بارها قابلیت‌های خود را نشان داده‌اند، گفت: پیش بینی می‌شود کار بهسازی، نوسازی مدارس و همچنین اتمام پروژه‌های جدید‌ آموزشی در مناطق زمین‌لرزه زده بشاگرد، زودتر از بخش‌ها به اتمام برسد.

حال که هرمزگان در مدتی نسبتا مناسب موفق به کیفی‌سازی فضاهای آموزشی و حتی حذف مدارس کپری شده است، باید امیدوار بود که کودکان و نوجوانان این دیار آینده‌ای هر چه روشن‌تر را برای خود متصور باشند.

============

گزارش از امیر توانگر

============

انتهای پیام/88001/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول