اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع)

جلد سوم مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی منتشر شد

سومین جلد مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به چاپ رسید.

جلد سوم مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جلد سوم مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی با 12 مقاله در قالب دوازده فصل تدوین شده است.

این کتاب به عناوینی چون بررسی جایگاه مسجد در نزد افکار عمومی، بررسی وضعیت موجود بهره‌گیری از روش‌های تبلیغی مبلغان، تحلیل منابع مصارف مالی خدمات پشتیبانی اعزام مبلغ، بررسی وضعیت موجود اعزام مبلغ، بررسی جایگاه قانونی توانمندسازی سازمان‌ها و مراکز آموزش قرآن کریم، بررسی شیوه‌ها و راهکارهای علمی تأمین منابع غیر دولتی و ترسیم برنامه مطلوب توسعه فرهنگ دینی پرداخته است.

کتاب مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی در فصل اول با شیوه توصیفی به «بررسی نقطه نظرات مخاطبان پیام‌های دینی مساجد و صاحب‌نظران امور مساجد در خصوص جایگاه مسجد در نزد افکار عمومی و شیوه‌های محوریت‌بخشی و اعتلای آن» می‌پردازد.

در مقدمه این فصل آمده است: «تبلیغات در سراسر زندگی تاریخ بشر وجود داشته و همواره بخشی از حیات انسانی را تشکیل داده است. با توجه به اینکه رسانه‌های ارتباطی و تبلیغی (اعم از سنتی و نوین) و شیوه‌های ارتباطی از دوره‌ای به دوره‌ای دیگر فرق می‌کند در صورتی می‌توان از این رسانه‌ها و شیوه‌های تبلیغی به شکل بهینه بهره جست که ویژگی‌ها، توانایی‌ها و کاربردهای هر یک از رسانه‌ها و شیوه ارتباطی را بازشناخت که در این تحقیق بخشی از این ویژگی‌ها و توانایی‌ها به ویژه در حوزه تبلیغات دینی، مورد بررسی قرار می‌گیرد».

در مقدمه فصل سوم با اشاره به هدف پژوهش آمده است: «این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی اکتشافی و به دنبال شناخت رویکردهای موجود در خصوص سهم هر یک از نهادهای دولتی و مشارکت‌های مردمی در امر تبلیغات دینی است و سعی دارد تا نقاط قوت و ضعف هر یک از رویکردها را از نظر صاحب نظران و نخبگان، به چالش بکشد.»   

مسئله تحقیق فصل چهارم در حیطه «عدم اطلاعات و کمبود دانش» جای می‌گیرد زیرا کمبود آگاهی فزاینده‌ای در حیطه فوق احساس می‌شود و عمده هدف این تحقیق «شناخت نحوه اعزام و بهره‌گیری از روش‌های اصولی و نیز ارائه الگوی مطلوب سازماندهی و مدیریت اعزام مبلغ از نظر کمی و کیفی» است.

در بخشی از مقدمه فصل پنجم این کتاب برای دستیابی به یک الگوی ساختار و مدیریت مناسب برای تدوین سیاست و هماهنگی آمده است: «صاحب نظران قرآنی معتقدند برای ساماندهی به فعالیت‌های آموزش قرآن بهتر است یک ستاد مرکزی به منظور سیاستگذاری کلان برای مراکز قرآن‌آموزی، هماهنگی میان سازمان‌های آموزشی قرآن، پشتیبانی و حمایت از این مراکز و سازمان‌ها تشکیل شود.»

در فصل ششم هدف اصلی تحقیق بررسی شیوه‌ها و راهکارهای علمی تأمین منابع غیر دولتی و ارتقاء سطح مشارکت عمومی در نهضت قرآن‌آموزی و به صورت اختصاصی اوقاف، عموم مردم، شهرداری‌ها، شوراهای شهر و روستا و تشکل‌ها از حیث سهم آنها در مشارکت عنوان شده است.

از جمله اهداف تحقیق فصل هفتم می‌توان به شناسایی اهداف اصول و مبانی توسعه فرهنگی غرب، مطالعه و تبیین اصول و مبانی و اهداف توسعه فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، نقد و اصول و مبانی و اهداف توسعه فرهنگی در غرب و اسلام اشاره داشت. 

فصل هشتم این کتاب در صدد بیان چالش‌هایی است که جامعه امروز در زمینه توسعه فرهنگ دینی با آن روبه رو است و نیز شناسایی و ارزیابی و تبیین این موانع و چالش‌ها هدف اساسی این فصل است اما فصل نهم به بیان این مسئله پرداخته است که «توسعه فرهنگ دینی و ارزش‌های اخلاقی جزو اصلی‌ترین اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است».

«شناسایی و تعیین ظرفیت‌های ملی در تعیین و توسعه فرهنگ دینی، شناسایی و تعیین موانع و محدودیت‌های ملی در تعیین و توسعه فرهنگ دینی، شناسایی و تعیین راهکارها و روش‌های تعیین و توسعه فرهنگ دینی با تأکید بر رویکرد مشارکت‌های اجتماعی» از جمله اهداف فصل یازدهم و «ارائه برنامه مناسب توسعه فرهنگ دینی متناسب با شرایط و مقتضیات زمان، ارائه شیوه‌های تعیین و توسعه فرهنگ دینی انگیزشی و پیشنهادات لازم برای پیاده کردن برنامه» از اهداف تحقیق فصل دوازدهم بیان شده است.

پژوهشکده باقرالعلوم (ع) سومین جلد مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی تألیف مؤسسه عرش پژوه را در 646 صفحه به قیمت 35 هزار تومان به چاپ رسانده است.

انتهای پیام/78001/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول