اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چرایی تأخیر در ساخت فرهنگسرای دفاع مقدس قزوین

فرهنگسرای آسمانی انتظار زمین را می‌کشد

به گفته مسئولان اختصاص زمین و مهم‌تر از آن همت همه‌جانبه مدیران، لازمه اجرای طرحی مهجور مانده به نام «فرهنگسرای دفاع مقدس» در قزوین است.

فرهنگسرای آسمانی انتظار زمین را می‌کشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با توجه به ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد از سوی کشورهای استکباری برای انحراف جوانان ایران اسلامی از یک سو و محروم شدن جامعه از نعمت وجود بسیاری از یادگاران دوران دفاع مقدس به واسطه کهولت سن و یا آثار ناشی از ایثارگری‌های آنان در جنگ تحمیلی از سوی دیگر، به نظر می‌رسد حفظ دستاوردهای جنگ مسئولیت بزرگی است که بر عهده تمام مسئولان استانی و کشوری قرار دارد.

همان جنگ هشت ساله‌ای که مقام معظم رهبری از آن به عنوان گنج تعبیر کرده‌اند و استخراج آن وظیفه قطعی و حتمی همه مردم و مسئولان است.

در این راستا ایجاد فرهنگسراهای دفاع مقدس که تا پیش از این از آن‌ها با نام باغ‌موزه یاد می‌شد، به عنوان یکی از موضوعات مؤکد مقام معظم رهبری در استان‌های گوناگون کشور از جمله قزوین در دستور کار قرار گرفته است؛ اما با گذشت چند سال از طرح این موضوع در استان، همچنان کلنگ احداث آن بر زمین نخورده است.

*زمینی نبوده تا کلنگ بخورد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین مشکل اصلی در مسیر ایجاد فرهنگسرای دفاع مقدس را نبود زمین و بودجه عنوان می‌کند.

حمزه قربانی با اشاره به طرح موضوع ایجاد این فرهنگسرا در استان از هشت سال پیش و پیگیری جدی آن از سه سال پیش تاکنون، می‌گوید: در سومین دور از سفر هیئت دولت به استان اختصاص 200 میلیارد ریال برای اجرای این طرح به تصویب رسید؛ اما پس از پیگیری‌های متعدد در سال 90 و در نتیجه تصویب پرداخت 50 میلیارد ریال از این مبلغ، به دلیل وجود مشکل در تهیه زمین، این مبلغ به استان پرداخت نشد.

قربانی، تأمین بودجه برای آغاز اجرای طرح را نیازمند حمایت استانداری می‌داند و تصریح می‌کند: در این صورت با پیگیری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌توان کارهای اولیه اجرا را در سال جاری انجام داد و ابتدای سال آینده ساخت آن را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه این فرهنگسرا بناست در زمینی به مساحت 12 هکتار در بوستان فدک ایجاد شود، اظهار می‌دارد: مقرر شده بود که فرمانداری قزوین پنج میلیارد ریال اعتبار برای تملک زمین به شهرداری اختصاص دهد که با تزریق دو میلیارد ریال از این مبلغ، بیش از چهار هکتار از آن به وسیله شهرداری از مالکان خریداری شد.

این مسئول، تملک بقیه زمین را در گرو تأمین اعتبار می‌داند و می‌افزاید: با توجه به تهیه توپوگرافی و نقشه زمین با پرداخت دو میلیارد ریال به مشاور طرح، اداره کل حفظ آثار قزوین در صورت دریافت سند زمین، اخذ بودجه آغاز اجرای طرح را پیگیری می‌کند.

قربانی با بیان اینکه ملی بودن طرح و تأمین هزینه‌های آن از محل اعتبارات ملی، ضرورت همکاری تمام دستگاه‌های متولی فرهنگ را ایجاب می‌کند، ادامه می‌دهد: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به تنهایی توان و امکانات انجام این کار را ندارد؛ اما در صورت اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی استان، می‌تواند ظرفیت‌های موجود را در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح بسیج کند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن محتوا برای تمام قشرها در این مجموعه، تأکید می‌کند: همان گونه که در استان‌های موفق در اجرای این طرح همچون همدان و تهران، تمام دستگاه‌های اجرایی این استان‌ها همکاری داشتند؛ عملی شدن همه این برنامه‌ها در استان قزوین نیز نیازمند تأمین بودجه و ظرفیت‌هایی است که با همکاری کل مجموعه استان محقق می‌شود.

*عدم همراهی برخی مسئولان، علت تأخیر است

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین نیز اعتقاد دارد: انجام کارهایی نظیر ایجاد فرهنگسرای دفاع مقدس است هویت و اصالت ایران را معنا می‌بخشد.

سردار سالار آبنوش در این باره به خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: با وجود ضرورت اجرای طرح یاد شده، استان قزوین در این زمینه جزو آخرین استان‌ها به شمار می‌رود که علت اصلی آن وجود مشکلات اداری و عدم پیگیری لازم از سوی تعدادی از مسئولان برای رفع این مشکل است.

آبنوش با تأکید بر ضرورت ایجاد این فرهنگسرا می‌افزاید: مسئولان به برکت جان و خون ایثارگران در چنین جایگاه‌هایی قرار گرفته‌اند و از همین رو اختصاص بخشی از وقت خود به این موضوع کمترین کاری است که می‌توانند برای پاسداشت ایثارگری‌ها انجام دهند.

وی با تأکید بر لزوم عملکرد انقلابی در اجرای طرح‌هایی همچون ایجاد فرهنگسرای دفاع مقدس، ادامه می‌دهد: همان گونه که برای برخی از برنامه‌ها اعتبارات هنگفت در نظر گرفته می‌شود، در صورت اعمال رفتارها و برنامه‌های انقلابی تمام توجیه‌های مطروحه به راحتی قابل حل است.

فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) قزوین با مردمی خواندن طرح فرهنگسرای دفاع مقدس بیان می‌کند: از آنجا که بودجه مردم هر شهر از سوی اعضای شورا و مدیران شهری آن، مدیریت می‌شود، صرف بخشی از بودجه مردم برای اجرای این گونه طرح‌های مردمی، در صورت خلق حماسه سیاسی در انتخابات پیش رو امکان‌پذیر است.

آبنوش، آگاهی مسئولان از اهمیت موضوع را از مسائل مهم در این زمینه عنوان و اذعان می‌کند: چنانچه مسئولان مرتبط بازدیدی از استان‌های همجوار داشته باشند، با دیدن اقدامات انجام شده در این حوزه در می‌یابند که استان قزوین در زمینه ایجاد فرهنگسرای دفاع مقدس تا چه میزان عقب‌تر است.

*استانداری، آماده تأمین اعتبار

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز معتقد است که مسئولان استان و در رأس آن‌ها شخص استاندار قزوین اعتقاد و تأکید خاصی بر تسریع در روند این مهم دارند.

منوچهر حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار می‌دارد: از همین‌رو ضمن در نظر گرفتن مکان مناسبی از لحاظ موقعیت و مساحت در بوستان فدک به عنوان یکی از پرتجمع‌ترین و توریستی‌ترین نقاط شهر به منظور بهره‌مندی تمام مردم از معارف این فرهنگسرا، تلاش می‌شود با برگزاری برنامه بازدید از فرهنگسراهای استان‌های موفق از جمله همدان و اصفهان، مدیران نیز نسبت به اهمیت موضوع آگاه‌تر شوند.

حبیبی با مهم دانستن اجرای این طرح به ویژه برای حفظ جوانان از گزند تهاجم فرهنگی بیگانگان، آمادگی استانداری قزوین را به منظور تأمین اعتبارات عمرانی اولیه برای ایجاد فرهنگسرای دفاع مقدس در استان اعلام می‌کند.

وی علاوه بر تأمین اعتبار مورد نیاز، تهیه زمین را وظیفه دیگر استانداری قزوین در این زمینه عنوان و خاطرنشان می‌کند: وزارت دفاع و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مسئولیت تهیه طرح فرهنگسرا و اجرای آن را در زمینی بر عهده دارند که از سوی استانداری تأمین می‌شود.

حبیبی ادامه می‌دهد: از آنجا که جذب بودجه اجرای طرح، نیازمند تهیه زمین و تحویل آن به اداره کل حفظ آثار قزوین است، باید در درجه نخست مشکل تأمین زمین رفع شود.

همچنین به گفته داوود میراشه، مدیر بوستان فدک تاکنون 4.2 هکتار از زمین‌های ضلع جنوب شرقی یادمان شهدای گمنام در این بوستان، تملک و سند آن به نام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین صادر شده و 1.8 هکتار نیز در دست تملک است.

بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که در جلسه‌ای با موضوع بررسی چگونگی اجرای طرح احداث فرهنگسرای دفاع مقدس و با حضور حبیبی، قربانی، میراشه، ابوالفضل یاری مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه استانداری، نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی و نیز عبدالعلی دربندی‌زاده معاون خدمات شهری شهردار که در تاریخ هجدهم اردیبهشت ماه سال جاری در دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین به اجرا درآمد، مقرر شد زمین فرهنگسرا تا پایان تیر ماه سال جاری سنددار شود.

در این جلسه مقرر شد سند شش هکتار از این زمین تا پایان اردیبهشت ماه و بقیه تا پایان تیر ماه سال جاری به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قزوین برای پیگیری دریافت بودجه اجرای طرح از وزارت دفاع تحویل شود.

اختصاص چهار میلیون ریال اعتبار برای تملک باقیمانده زمین فرهنگ‌سرا از منابع ممکنه استانداری و واریز این مبلغ به حساب شهرداری تا پایان شهریور ماه از دیگر موارد مقرر در این جلسه بود.

بنابر این گزارش، بدون شک اتحاد و همدلی مسئولان در ایجاد فرهنگسرای دفاع مقدس قزوین می‌تواند از کودکان و نوجوانان استان قزوین نسلی بسازد که چفیه بر دوش، پا جای پای جوانان غیرتمند ایران زمین در سی سال پیش می‌گذارند؛ کودکان و نوجوانانی که حضورشان در مراسم استقبال و تشییع لاله‌های گمنام دفاع مقدس چه در سرمای زمستان و چه در روزهای تعطیل بهاری، کمتر از خلق حماسه نیست.

==============

گزارش از آسیه بهرامی

==============

انتهای پیام/77011/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول