اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس:

مشکل تصفیه کارخانه ماسه‌شویی قره‌آغاج حل شد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از استقرار واحد تصفیه در کارخانه ماسه‌شویی قره‌آغاج خبر داد.

مشکل تصفیه کارخانه ماسه‌شویی قره‌آغاج حل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حمزه ولوی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس اظهار داشت: پساب خروجی کارگاه ماسه‌شویی، آب رودخانه قره‌آغاج حسین‌آباد بخش ارژن را غیرقابل استفاده کرده بود که محیط زیست در چند مرحله برخورد کرد و حتی توقف کار را خواستار شد.

وی افزود: در حال حاضر بنابر مهلت تعیین شده واحد تصفیه در این کارخانه استقرار یافته و مشکل پساب کارخانه که به داخل رودخانه سرازیر بود و باعث نابودی آبزیان رودخانه، چهارپایان عشایر و محصولات کشاورزی منطقه شده بود حل شده است.

ولوی تصریح کرد: رودخانه قره‌آغاج یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان فارس است و محیط زیست نظارت لازم را در مورد حفظ محیط زیست آن انجام می‌دهد.

یوزپلنگ، گورخر و پرندگان شکاری گونه‌های در معرض خطر فارس

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: یوزپلنگ، پلنگ، پرندگان شکاری و برخی از انواع ماهی‌ها در زمره گونه‌های در معرض خطر استان فارس هستند.

وی افزود: از سه نقطه که در ابتدای کار در نظر گرفته شده بود و هر نقطه آن بیش از 10 هزار هکتار مساحت داشت، دو نقطه با پارک ملی بمو تداخل و یک نقطه از گذشته معدن فعال داشت.

ولوی خاطرنشان کرد: بنابر ضوابط بهره‌برداری از معادن در منطقه بهرام گور مقرر شد محدوده بزرگ مورد نظر که به پارک ملی بمو نزدیک بود ملغی و دو نقطه کوچک در منتهی‌الیه شرقی و غربی که از منطقه حفاظت شده دور هستند، باقی بماند.

ولوی ادامه داد: یک نقطه نیز در حاشیه شمال شرقی منطقه از نظر ژئوفیزیک نمونه‌برداری شده و در صورت وجود ذخایر قابل توجه در دستور کار قرار می‌گیرد که به این ترتیب رضایت محیط زیست و الزامات ایجاد صنعت و تولید رعایت شده است.

تنوع زیستی فارس قابل توجه است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: 11 منطقه استان فارس در قالب پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است که مساحتی حدود یک‌میلیون و 180 هزار هکتار را شامل می‌شود.

وی ابراز داشت: این مناطق 9.5 درصد مساحت این استان را تشکیل داده و 17 منطقه شکار ممنوع نیز در فارس مشخص شده که با احتساب آن 18 درصد مساحت این استان به نوعی مورد حفاظت زیستی است.

ولوی که به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی سخن می‌گفت، اضافه کرد: از 517 گونه پرنده کشور 246 نوع آن در فارس وجود دارد و از نظر تعداد گونه پستانداران فارس با 52 گونه 27 درصد انواع گونه‌های پستانداران را در خود جای داده است.

به گفته وی، از 198 گونه خزنده کشور 41 گونه و از 20 گونه دوزیست کشور چهار گونه آن در فارس وجود دارد.

مصرف سم و کود عامل  آلودگی آب‌های زیر زمینی

این مسئول زیست محیطی در ادامه برخی موارد را در مورد تاثیر تنوع گونه‌ها بر پایداری برشمرد و گفت: تنوع ژن باعث ثبات گونه، تنوع گونه‌ها باعث پایداری اکوسیستم و تنوع اکوسیستم باعث پایداری حیات کره زمین می‌شود.

ولوی ادامه داد: 97 درصد آب جهان شور بوده و از سه درصد آب شیرین دنیا تنها سه‌دهم درصد قابل برداشت و مابقی به صورت یخچال است.

وی تصریح کرد: از این میزان اندک آب قابل برداشت بخش بسیاری نیز در مناطق با آب و هوای غیر خشک قرار دارد.

ولوی بیان کرد: در حال حاضر آب دشت‌های شیراز مانند اکثر نقاط کشور به دلیل برداشت بی‌رویه در حال از بین رفتن و بیلان آن منفی شده است.

به گفته وی، استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی و سموم برای افزایش تولید محصول کشاورزی باعث آلودگی ذخایر آب‌های زیرزمینی می‌شود.

ولوی به پنج دوره نابودی گونه‌ها بر روی کره زمین اشاره کرد و اینکه دوره ششم به دست انسان آغاز شده است.

شکار بی‌رویه، صید چند صد تنی ماهی و هر آنچه در آب است، تخریب زیستگاه موجودات و ساخت سازه‌های انسانی به جای آن، آلودگی آب و خاک و تغییرات آب و هوایی مهم‌ترین عواملی بود که ولوی برای رخ دادن نابودی جمعی گونه‌ها برشمرد.

انتهای پیام/ 2448/و40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول