اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فارس گزارش می‌دهد/

برگزاری سه نشست درباره سوریه طی یک هفته/ اختلاف اعراب درباره سطح حضور در نشست ژنو ۲

هفته گذشته موضوع بحران سوریه یکی از اصلی ترین محورهای گفت‌وگوها و نشست‌های برگزار شده در خاورمیانه بود و در حالی این نشست‌ها به عنوان مقدمه‌‌ای برای کنفرانس ژنو 2 عنوان شده بودند که دمشق در هیچ‌کدام از آنها نماینده‌ای نداشت.

برگزاری سه نشست درباره سوریه طی یک هفته/ اختلاف اعراب درباره سطح حضور در نشست ژنو ۲

به گزارش خبرگزاری فارس هفته گذشته موضوع بحران سوریه یکی از اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگوها و نشست‌های برگزار شده در خاورمیانه بود.

در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو 2 و به منظور آماده سازی برای این کنفرانس سه نشست در اواخر هفته در امان، استانبول، و قاهره برگزار شد.

شرکت کنندگان در نشست «دوستان سوریه» در اردن اعلام کردند که نتیجه اصلی نشست قریب‌الوقوع بین‌المللی ژنو 2 درباره سوریه باید مبتنی بر تشکیل یک دولت انتقالی تام الاختیار باشد.

این نشست چهارشنبه گذشته در «امان» پایتخت اردن با شرکت نمایندگانی از 11 کشور جهان با هدایت آمریکا و انگلیس برگزار شد و 5 ساعت به طول انجامید.

در این نشست همچنان بر طرح براندازی رژیم «بشار اسد» با استفاده از سازوکارهای پیشنهادی ترکیه، قطر و عربستان تاکید شد و کشورهای شرکت‌کننده در این نشست تاکید کردند که از کنفرانس ژنو 2 حمایت می‌کنند و خواستار افزایش پشتیبانی از معارضان سوریه تا تشکیل دولت انتقالی شدند.

از سوی دیگر، با وجود اینکه ایران اعلام کرده که هیچ نیروی در سوریه ندارد اما در نشست  امان، از ایران و حزب‌الله لبنان خواسته شد تا نیروهای خود را هرچه سریعتر از سوریه خارج کنند زیرا حضور مسلحانه آنها در سوریه، تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه است. حاضران در این نشست حضور جنگجویان القاعده از 18 کشور جهان در سوریه را که با حمایت آمریکا، فرانسه و انگلیس فعالیت می‌کنند، نادیده گرفتند.

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره روز گذشته برگزار شد که در این نشست اختلاف‌های داخلی کشورهای عضو در مورد سوریه بیش از پیش نمایان شد به این ترتیب که کشورهای عربی درباره نحوه حضور در نشست ژنو 2 برای حل بحران سوریه با یکدیگر اختلاف دارند و به دو گروه تقسیم شده‌اند.

گروه اول به رهبری مصر و با حضور الجزایر، عراق، امارات عربی متحده و اردن در کنار نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب بر حضور قدرتمند در نشست ژنو 2 که فرصتی برای پایان خونریزی ها در سوریه است، تاکید دارند.

در سوی دیگر قطر که یکی از حامیان اصلی تروریست‌ها در سوریه است و کشورهای همسو با دوحه تاکید دارند که مخالفان نمی‌توانند به نتیجه‌ای در نشست ژنو 2 دست پیدا کنند.

ائتلاف معارضان خارج نشین سوری نیز در استانبول نشستی با محوریت بررسی چگونگی حضور هیئت معارضان در نشست ژنو 2 برگزار کردند.

در این نشست سه روزه علاوه بر بررسی مذاکرات ژنو 2، قرار است ائتلاف معارضان سوریه درباره رئیس جدید نیز گفت‌وگو کنند.

نگرانی از حملات ارتش سوریه به شهر القصیر در روزهای اخیر و از دست دادن این پایگاه نیز از اهداف اصلی برگزاری نشست ائتلاف معارضان در استانبول عنوان شده بود.

مخالفان سوری همچنین درباره چگونگی حضور در گفت‌وگوهای ژنو 2 با یکدیگر اختلاف دارند و جناح اخوان المسلمین تلاش می‌کند تا جناح لیبرال را از گردونه رقابت خارج کند.

این سه نشست درحالی تحت عنوان مقدمه و زمینه‌ای برای کنفرانس ژنو 2 برگزار شده است که هیچ نماینده‌ای از حکومت سوریه به این نشست‌ها دعوت نشده است و اجرای هیچ برون رفتی بدون حضور دمشق امکان پذیر نیست.

در همین راستا هفته آینده نشستی در تهران با حضور وزرای خارجه، مقامات و شخصیت‌های بلندپایه و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

این نشست که هشتم خرداد ماه در تهران برگزار خواهد شد بر واگذاری هرگونه تصمیم گیری به مردم سوریه بدون هرگونه دخالت خارجی در بحران بحران سوریه تأکید خواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول