اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بیانیه «دوستان سوریه» در امان بر حذف «بشار اسد» تاکید کرد

نشست به اصطلاح «دوستان سوریه» در «امان» با تاکید بر برکناری رئیس جمهور سوریه و حمایت از معارضان به پایان رسید.

بیانیه «دوستان سوریه» در امان بر حذف «بشار اسد» تاکید کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «نهرین نت»، در سایه تداوم پیروزی‌های ارتش سوریه در مقابله با گروه‌های تروریستی در «القصیر» و «البرزة»، شرکت کنندگان در کنفرانس موسوم به «دوستان سوریه» که سفیر سوریه در اردن آن را نشست «دوستان اسرائیل» می‌داند، اعلام کردند که نتیجه اصلی نشست قریب‌الوقوع بین‌المللی ژنو دو درباره سوریه باید مبتنی بر تشکیل یک دولت انتقالی تام الاختیار باشد.

این نشست دیروز، چهارشنبه در «امان» پایتخت اردن با شرکت نمایندگانی از 11 کشور جهان با هدایت آمریکا و انگلیس برگزار شد و 5 ساعت طول کشید.

در این نشست همچنان بر طرح براندازی رژیم «بشار اسد» با استفاده از سازوکارهای پیشنهادی ترکیه، قطر و عربستان تاکید شد و کشورهای شرکت‌کننده در این نشست تاکید کردند که از کنفرانس ژنو 2 حمایت می‌کنند و خواستار افزایش پشتیبانی از معارضان سوریه تا تشکیل دولت انتقالی هستند.

در این بیانیه پایانی این نشست آمده است: 11 دولت شرکت‌کننده در این نشست منتظرند که کنفرانس ژنو که قرار است در ژوئن برگزار شود، به تشکیل دولت انتقالی و افزایش حمایت از معارضان منتهی شود.

در ادامه این بیانیه و در تاکید بر هدف اصلی آمریکا و انگلیس در سوریه، آمده است: «بشار اسد»، رژیمش و تمام نزدیکان او که دستهایشان به خون آغشته شده است نباید هیچ نقشی در آینده سوریه ایفا کنند.

از سوی دیگر، به رغم آنکه ایران اعلام کرده است که هیچ نیروی در سوریه ندارد اما در نشست دیروز امان، از ایران و حزب‌الله لبنان خواسته شد تا نیروهای خود را هرچه سریعتر از سوریه خارج کنند زیرا حضور مسلحانه آنها در سوریه، تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه است. حاضران در این نشست حضور جنگجویان القاعده از 18 کشور جهان در سوریه را که با حمایت آمریکا، فرانسه و انگلیس فعالیت می‌کنند، نادیده گرفتند.

در این بیانیه همچنین درباره پیامدهای خطرناک استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی دولت سوریه هشدار داده شده است.

از دیگر ادعاهای طرح شده در بیانیه پایانی نشستی امان این است که نیروهای اسد در ماه جاری شهر «بانیاس» را پاکسازی ناد کرده‌اند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین درباره افزایش خشونت‌ها و تشدید آنها از سوی دو طرف درگیر در سوریه ابراز نگرانی کردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول