اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از حال و هوای معنوی اعتکاف گزارش می‌دهد

کربلای ایران، میزبان میهمانان خدای رحمان

مراسم معنوی اعتکاف فرصت مناسبی برای راز و نیاز و خلوت کردن با خداوند یکتا است که همه ساله از 13 تا 15 رجب در مساجد شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

کربلای ایران، میزبان میهمانان خدای رحمان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اعتکاف فرصت ‏بسیار مناسبى است تا انسانى که در پیچ و خم‏‌هاى زندگی مادى غرق شده، دوباره به خود بازگردد و اعمال و رفتار گذشته را بازبینی کند و از خداوند متعال بخواهد فرصتی دیگر در اختیارش قرار دهد تا بتواند کاستی‌های معنوی خود را جبران کند.

اعتکاف فرصت بسیار مغتنمی است تا بنده در سه روز حضور مداوم در مسجد، علاوه بر کسب معنویت، مروری بر گذشته خود داشته باشد و با رها شدن از قید و بند دنیا، برای یک‌سال خود برنامه ریزی کند تا بتواند مسیر تقرب الهی را بهتر بپیماید.

آرى! اعتکاف فصلى است ‏براى گریستن، براى ریزش باران رحمت، براى شستن آلودگی‌هاى گناه، براى تطهیر صحیفه اعمال، براى نورانى ساختن دل و صفا بخشیدن به روح.

همه ساله همزمان با سراسر کشور، از 13 تا 15 رجب در مساجد شهرهای مختلف خوزستان نیز با حضور اقشار مختلف مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان آیین معنوی اعتکاف انجام می‌شود.

*اعتکاف در 43 مسجد دزفول

رئیس اداره تبلیغات اسلامی دزفول از برگزاری مراسم اعتکاف در 43 مسجد شهرستان دزفول خبر داد.

حجت‌الاسلام مرتضی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: امسال مراسم باشکوه و پربرکت اعتکاف در 43 مسجد این شهرستان و شهرهای حومه آن آغاز شد.

بیگدلی درباره مساجد در نظر گرفته شده برای اعتکاف افزود: 43 مسجد برای برگزاری مراسم پربرکت اعتکاف آماده هستند که از این تعداد 21 مسجد در سطح شهرستان و 22 مسجد در روستاها و شهرهای اطراف دزفول واقع هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: 14 مسجد، خاص خواهران در نظر گرفته شده که هفت مسجد واقع در شهر و هفت مسجد در روستاها و شهرهای حومه دزفول و پنج مسجد به صورت مشترک برای برپایی این مراسم آماده شده‌اند.

*حضور 2 هزار و 250 نفر

وی از میزان حضور خواهران در مراسم اعتکاف گفت: سال گذشته میزان حضور خواهران 53 درصد و آقایان 47 درصد بود که حضور خانم‌های جوان و نوجوان در این مراسم بیشتر دیده می‌شد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 2 هزار نفر در این مراسم شرکت و از برکات معنوی این مراسم استفاده کردند که پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد افزایش و به 2 هزار و 250 نفر برسند.

وی بیان کرد: برنامه‌های زیادی از جمله سخنرانی، کلاس‌های بحث و گفتمان، مداحی و روضه‌خوانی برای معتکفان در نظر گرفته شده است.

*برگزاری آیین اعتکاف در 14 مسجد شوش

کارشناس امور فرهنگی و قرآن اداره تبلیغات اسلامی شوش از برپایی مراسم روح‌بخش اعتکاف در 14 مسجد شوش خبر داد.

مصطفی فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: به دلیل استقبال زیاد مردم، تعداد مساجد در نظر گرفته شده برای برپایی اعتکاف امسال در این شهرستان افزایش یافت.

فتاحی خاطر نشان کرد: امسال آیین معنوی و پر برکت اعتکاف در 14 مسجد در نقاط مختلف این شهرستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در آمارهای ثبت‌نام کنندگان افزود: امسال تعداد متقاضیان برای حضور در این آیین باشکوه بیشتر از سال گذشته بوده است.

کارشناس امور فرهنگی و قرآن اداره تبلیغات اسلامی شوش در مورد شرکت کنندگان در این مراسم اظهار کرد: حضور پرشور خواهران و برادران در آیین اعتکاف در سال گذشته برابر بوده و امسال حضور برادران پررنگ‌تر است.

فتاحی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ایام‌البیض بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی این مراسم بر عهده اداره تبلیغات اسلامی و برنامه‌های اجرایی و فرهنگی آن بر عهده مساجدی است که اعتکاف در آن‌ها برگزار می‌شود.

*حضور معتکفان در 7 مسجد رامهرمز

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رامهرمز از حضور معتکفان ماه رجب در دو مسجد شهری و پنج مسجد روستایی این شهرستان خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدجواد حسینوند راهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامهرمز اظهار کرد: اعتکاف فرصت مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم مادیات غرق شده، کمی فکر کند و خود را باز یابد و دل را از غیر خدا بکند.

وی افزود: به منظور حضور معتکفان، مسجد امام خمینی ویژه برادران و مسجد جامع را ویژه خواهران در شهر رامهرمز در نظر گرفتیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی رامهرمز اضافه کرد: در مساجد بخش‌های سلطان‌آباد، رود زرد و ابوالفارس و روستاهای کهله و ابوذر اعتکاف در حال انجام است.

حسینوند راهی در پایان گفت: با توجه به اینکه معتکف احیاگر سنن نبوی و در زمره عاشقان علوی، از نفس‌گریزان و برای خدا اشک‌ریزان خواهد بود.

*برگزاری اعتکاف در شهر ربیع

سرپرست امور مساجد و تشکل‌های مذهبی شهرستان کارون از برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در شهر ربیع خبر داد.

عباس فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان کارون اظهار داشت: همزمان با فرا رسیدن ایام البیض، مراسم معنوی اعتکاف در شهر ربیع از توابع شهرستان کارون برگزار خواهد شد.

به گفته سرپرست امور مساجد و تشکل‌های مذهبی شهرستان کارون، مراسم معنوی اعتکاف در مسجدالرسول (ص) شهر ربیع برگزار می‌شود و مومنان طی سه با خدای خود خلوت می‌کنند.

فلاحی افزود: بیش از 30 نفر برای حضور در اعتکاف ثبت نام کرده‌اند که مقدمات حضور این عزیزان برای اعتکاف فراهم شده است.

سرپرست امور مساجد و تشکل‌های مذهبی شهرستان کارون در ادامه به بیان برنامه‌های اعتکاف امسال پرداخت و گفت: برنامه‌های ما بر اساس چهار محور اعتقادی، معنوی، اخلاقی و سیاسی انجام می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: انجام اعمال اعتکاف به صورت دسته جمعی از جمله برنامه‌هایی است که در طول سه روز حضور مومنان در این خانه خدا انجام خواهد شد.

وی گفت: اعتکاف فرصت خوبی  برای نزدیک شدن بندگان به خداوند متعال است که امیدواریم ما هم بتوانیم به نحو شایسته‌ای به میهمانان الهی خدمت کنیم.

*برگزاری مراسم در 4 مسجد شهرستان کارون

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کارون از برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در چهار مسجد این شهرستان خبر داد.

عبدالله سخراوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوت عبدالله اظهار کرد: مراسم معنوی اعتکاف در چهار مسجد شهرستان کارون برگزار می‌شود.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کارون در ادامه به معرفی مساجد میزبان معتکفان در شهرستان کارون پرداخت و گفت: مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) اسلام‌آباد، مسجد خدادادی کوی شریعتی یک و مسجد حضرت امیرالمومنین(ع) شهر کنعان سه مسجدی هستند که برادران در آن‌ها معتکف شدند.

به گفته مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کارون مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) کوی گندمگار نیز در ایام‌البیض میزبان خواهران معتکف است.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های ما بر اساس چهار محور اعتقادی، معنوی، اخلاقی و سیاسی انجام می‌شود افزود: انجام اعمال اعتکاف به صورت دسته جمعی از جمله برنامه‌هایی است که در طول سه روز حضور مومنان در این چهار مسجد انجام خواهد شد.

وی دعوت از سخنرانان را یکی دیگر از برنامه‌های اعتکاف شهرستان کارون عنوان کرد و افزود: حجت‌الاسلام میر احمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز و مدیر حوزه‌های علمیه استان خوزستان یکی از افرادی است که برای معتکفان به ایراد سخن می‌پردازد.

*اعتکاف طلاب حوزه علمیه امیدیه

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوالفضل العباس(ع) امیدیه از معتکف شدن همه طلاب این مدرسه علوم دینی خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدتقی نهیرات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در امیدیه اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده همه طلاب حوزه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوالفضل العباس(ع) امیدیه در مراسم معنوی اعتکاف حضور می‌یابند.

وی هدف از این کار را بالا بردن بنیه معنوی طلاب حوزه علمیه بیان کرد و افزود: برای استفاده بهتر از فرصت معنوی اعتکاف، برنامه های زیادی انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه به بیان برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ایام اعتکاف طلاب امیدیه‌ای پرداخت و گفت: برگزاری مناجات‌های دسته جمعی یکی از اعمالی است که در طول حضور در مسجد انجام خواهیم داد.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوالفضل العباس(ع) امیدیه اضافه کرد: مراسم معنوی شب زنده‌داری نیز با حضور طلاب برگزار می‌شود و دعاها و مناجات‌های مخصوص ایام اعتکاف زمزمه می‌کنند.

وی به برگزاری کلاس‌های درس حوزه علمیه در زمان اعتکاف اشاره کرد و گفت: به منظور فاصله نگرفتن از درس، کلاس‌هایی با حجم کمتر در این سه روز برگزار خواهد شد.

*آیین اعتکاف در 8 مسجد آبادان

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی آبادان گفت: آیین اعتکاف در 8 مسجد این شهرستان برگزار می‌شود.

علی هراس‌بندی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن ماه رجب و برگزاری مراسم اعتکاف در این ماه برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص انجام شده است.

وی ادامه داد: در این راستا پیش‌بینی‌های لازم برای حضور جوانان معتکف شهرستان در طول ایام‌البیض در مساجد نیز انجام شده است.

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی آبادان با اشاره به برگزاری مراسم اعتکاف در هشت مسجد این شهرستان، خاطرنشان‌ کرد: در سال گذشته یک‌هزار و 200 نفر معتکف شدند و برای سال‌جاری نیز پیش‌بینی همین میزان معتکف شده است.

*برپایی آیین اعتکاف در 12 مسجد شوشتر

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شوشتر از برگزاری آیین معنوی اعتکاف در 12 مسجد شوشتر خبر داد.

حجت‌الاسلام حیدر شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ثبت‌نام متقاضیان شرکت در مراسم اعتکاف از طریق سامانه اینترنتی انجام شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شوشتر درباره مساجد در نظر گرفته شده برای اعتکاف در شوشتر تصریح کرد: 12 مسجد در نقاط مختلف این شهرستان برای برگزاری آیین معنوی و پربرکت اعتکاف در نظر گرفته شده است و تلاش شده تا در همه مناطق شهری مساجدی برای این مراسم سراسر معنوی در نظر گرفته شود.

وی درباره مساجدی که اعتکاف در آن‌ها برگزار می‌شود گفت: مسجد دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد ثامن الحجج(ع)، مسجد علامه شیخ، مسجد امام حسین(ع)، مسجد امام حسن عسکری(ع)، مسجد صاحب الزمان(عج)، مسجد جزایری، مسجد شاه زید، مسجد امام رضا(ع)، مسجدمرتضی علی و مسجد شیخ شاهد حضور انسان‌هایی هستند که از هر گونه قید و بند دنیوی خود را رها کرده و آمده‌اند تا با خالق خود مناجات کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شوشتر اعلام کرد: با توجه به شرکت کنندگان مراسم اعتکاف در سال‌های قبل عموما 65 درصد از معتکفان در این مراسم بانوان و 35 درصد آقایان هستند.

وی بیان کرد: بیشتر شرکت کنندگان در این مراسم معنوی را خانم‌های نوجوان و جوان 14 تا 35 سال تشکیل می‌دهند.

شهریاری با اشاره به اینکه فقط ستاد اعتکاف برنامه‌ریزی فرهنگی این مراسم را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: از نظر مالی برپایی این مراسم باشکوه و معنوی عموما مردمی است و هیچ نهادی برنامه تدارکاتی برعهده نمی‌گیرد.

*برگزاری اعتکاف در هفتکل

مراسم معنوی اعتکاف همچون سال های گذشته در مساجد شهرستان هفتکل در حال برگزاری است.

مومنین شهرستان هفتکل طی سه روز حضور در مساجد شهر با خدای خود خلوت می کنند و برای تقرب به درگاهش اعمالی را انجام می‌دهند.

امسال نیز مسجد جامع حضرت حجت(عج) برای برادران و مسجد حضرت امام سجاد(ع) کوی اسلام‌آباد نیز برای خواهران در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/72010/ر40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول