اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گونه‌های زیستی در معرض نابودی‌اند

تنوع زیستی حق همگان / سهل‌انگار نباشیم

وضعیت تنوع زیستی در دنیا مساعد نیست پس باید برای این مهم که حقی برای آیندگان است، بها قائل شده و در حفظ آن بکوشیم.

تنوع زیستی حق همگان / سهل‌انگار نباشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تنوع زیستی معمولاً به انواع حیات و زندگی در کره زمین که شامل ژن، گونه، زیست‌بوم و فرآیندهای اکولوژیکی می‌شود، اطلاق می‌شود.

هر ساله 22 ماه می روز جهانی «تنوع زیستی» نامگذاری می‌شود که امسال با اول خرداد ماه مصادف شده است.

در همین راستا در ایران نیز مانند سایر کشورها فعالیت‌هایی در رابطه با حفظ تنوع زیستی انجام می‌گیرد.

امسال «آب و تنوع زیستی» به عنوان شعار روز جهانی تنوع زیستی انتخاب شده و این امر نشانگر اهمیت آب و خطری است که در خصوص بحران آب در دنیا احساس می‌شود.

کنوانسیون تنوع زیستی در سال 1992 در کشور برزیل منعقد شده و ایران نیز در سال 1997 به این کنوانسیون ملحق و مفاد آن را برای اجرا پذیرفته است.

حفاظت و استفاده پایدار از منابع تنوع زیستی و تسهیل دسترسی و تسهیم منافع حاصل از آن از جمله اهداف این کنوانسیون به شمار می‌رود.

با نگاهی به وضعیت محیط زیست می‌توان دریافت که رشد جمعیت در دنیای کنونی، بهره‌برداری بی‌رویه و توسعه روزافزون فعالیت‌های اقتصادی انسان‌ها و وابستگی معیشتی آنان به طبیعت پیرامون خود از مواردی است که تنوع زیستی را کاهش می‌دهد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به روز تنوع زیستی اظهار کرد: تنوع زیستی یعنی همه چیز در کنار هم، چرا که همه چیز در کنار هم معنی پیدا می‌کند و به تنهایی معنایی ندارد، در محیط زیست باید همه چیز از حشره گرفته تا پستاندار، خزنده، گونه‌های گیاهی و... وجود داشته باشد.

سیدعادل عربی با بیان اینکه تنوع زیستی در قسمت‌های مختلف کره خاکی متفاوت است، افزود: تنوع زیستگاه، میزان مواد غذایی، تغییرات طبیعی، وضعیت جغرافیایی اکولوژیکی و توپوگرافی و شرایط محیط  همگی باعث تنوع زیستی یک منطقه می‌شود که از قطب به سمت استوا غنای تنوع زیستی بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وضعیت تنوع زیستی در دنیا مساعد نیست باید بدانیم که تنوع زیستی حقی برای آیندگان است و در حفظ آن بکوشیم.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان بیان داشت:‌ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت هشدار داده که بیش از یک سوم گونه‌های جانوری و گیاهی در تمام دنیا در معرض خطر انقراض قرار دارد.

وی ادامه داد:‌ طبق گزارش این اتحادیه در مجموع 47 هزار و 677 گونه گیاهی و جانوری وارد لیست قرمز این اتحادیه شده که از این تعداد 17 هزار و 291 گونه که برابر با 36 درصد است با تهدیدات جدی مواجه هستند.

عربی با بیان اینکه خطر انقراض، 70 درصد گونه‌های گیاهی را به شدت تهدید می‌کند، گفت:‌ دوزیستان نیز با بیشترین خطر انقراض روبرو هستند و علت این امر به بحث تخریب زیستگاه، کم‌آبی و عدم شناخت از آن‌ها بازمی‌گردد.

وی یادآور شد: جدیدترین لیست قرمز گونه‌های جانوری و گیاهی نشان می‌دهد که تمام گونه‌ها از پستانداران تا خزندگان و دوزیستان، ماهیان، گیاهان و... در معرض خطر و نابودی قرار دارند که در حال حاضر 875 گونه که برابر با دو درصد از مجموع این تنوع زیستی است منقرض شده یا در حال انقراض هستند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان عنوان کرد: کمترین راه برای حفاظت از محیط زیست این است که همان گونه که برای خود حق زندگی و زیست قائل هستیم برای موجودات زنده نیز این حق را محفوظ بداریم.

وی تصریح کرد:‌ حفظ تنوع زیستی بحث جهانی است و به نهاد خاصی برنمی‌گردد بلکه تمام مردم مسئول هستند و تک تک انسان‌ها در حفاظت از آن وظیفه دارند و اگر کوتاهی کنیم در واقع خود ما ضرر کرده‌ایم.

عربی با اشاره به عوامل مؤثر در کاهش تنوع زیستی یادآور شد: عوامل طبیعی و عوامل مصنوعی از قبیل خشکسالی، سیل، زلزله، انسان‌ها و... در بحث تنوع زیستی مؤثر هستند.

وی با اشاره به تنوع زیستی در استان همدان اظهار کرد:‌ با توجه به مشاهدات صورت گرفته حداقل 21 گونه پستاندار، 151 گونه پرنده، 38 گونه خزنده، شش گونه دوزیست، 33 گونه ماهی و یک هزار و 540 گونه گیاهی در استان همدان مشاهده شده است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان تأکید کرد:‌ کل‌بز، قوچ و میش از گونه‌های شاخص استان همدان و آسیب‌پذیر هستند.

به گفته وی حفاظت از مناطق استان به عنوان منطقه تحت مدیریت و حفاظت شده یا شکار ممنوع از جمله برنامه‌هایی است که اداره کل حفاظت از محیط زیست استان در راستای حفاظت از گونه‌های آسیب‌پذیر انجام می‌دهد.

عربی با بیان اینکه هفت گونه جانوری در استان همدان آسیب‌پذیر و یک گونه نیز در معرض تهدید است، اضافه کرد: خفاش نعل‌اسبی در معرض تهدید و افعی زنجانی، لاک‌پشت مهمیزدار، دلیجه کوچک، میش مرغ، گونه پازند، گونه قوچ و میش ارمنی و زرده‌بر جزو گونه‌های آسیب‌پذیر هستند.

وی با بیان اینکه هر فعالیتی که توسط انسان صورت می‌گیرد به تبع آن تأثیراتی در پی دارد، گفت:‌ باید در این زمینه اولویت‌سنجی شود چرا که در برخی از موارد ناگزیر به انجام هستیم.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان ابراز داشت: کشاورزی از جمله اموری است که لازمه زندگی محسوب می‌شود و قطعاً بر تنوع زیستی تأثیرگذار است و ما باید نهایت سعی خود را داشته باشیم تا تأثیر منفی آن را کاهش دهیم چرا که از طریق کشاورزی نیازهای اولیه ما تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه کشاورزی بدون مطالعه قطعاً باعث افت آب‌های زیرزمینی، آلودگی آب‌ها و خاک و فرسایش خاک می‌شود، افزود: تخریب اراضی ملی و تبدیل آن به دیم‌زار از جمله اقداماتی است که تخریب زیستگاه را در پی دارد.

عربی عنوان کرد: از مسائل دیگری که بر تنوع زیستی تأثیر دارد استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و حفر غیر مجاز چاه‌ها است.

وی با اشاره به رابطه تنوع زیستی و آلودگی محیطی زیست ابراز داشت:‌ قطعاً آلودگی رابطه مستقیمی با کاهش تنوع زیستی دارد و هر قدر میزان آلودگی بیشتر باشد در کاهش تنوع زیستی قدم برداشته‌ایم.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان گفت:‌ در مجموع وضعیت استان همدان با توجه به ظرفیت آن خوب است اما روند آن نگران کننده است.

وی تصریح کرد: اداره کل محیط زیست به تنهایی و بدون مشارکت مردم نمی‌تواند در حفاظت از محیط زیست موفق عمل کند.

عربی در پایان با اشاره به اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی توسط اداره کل محیط زیست و تأکید بر همکاری مردم خاطرنشان کرد: مطابق اصل 50 قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و مختص سازمان محیط زیست نیست.

===========

مریم صابری یگانه

===========

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول