اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون محیط زیست کردستان:

جزیره‌ای بودن زیستگاه‌ها تهدیدی برای تنوع زیستی است

معاون نظارت و پایش اداره‌ کل محیط زیست کردستان گفت: جزیره‌ای بودن زیستگاه‌ها به عبارتی عدم وجود یکپارچگی در زیستگاه‌ها از عوامل تخریب محیط زیست و در نتیجه کاهش تنوع ‌زیستی است.

جزیره‌ای بودن زیستگاه‌ها تهدیدی برای تنوع زیستی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، طیب محمودی ظهر امروز به مناسبت اول خردادماه روز جهانی تنوع زیستی در نشستی با خبرنگاران استان در سنندج شعار امسال را تنوع زیستی آب دانست و اظهار کرد: تنوع زیستی در کل به معنای تغییرپذیری در موجودات زنده است.

وی به مزیت‌های تنوع زیستی اشاره کرد و افزود: حفظ ترکیب گازهای اتمسفر، تعدیل آب و هوا، ارتقای حاصلخیزی خاک، از بین بردن بقایا و ضایعاتی همچون لاشه حیوانات از جمله مزایای تنوع زیستی است.

این مسئول مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزیت تنوع زیستی را تامین غذای انسان ذکر کرد و ادامه داد: تنوع ‌زیستی مهم‌ترین منبع تامین‌ کننده غذای تمامی موجودات زنده روی کره زمین به شمار می‌آید.

معاون نظارت و پایش اداره ‌کل محیط زیست کردستان با بیان اینکه انقراض گونه‌ها از زمان‌های قدیم هم بوده است و دیدگاه‌های متفاوتی در این رابطه وجود دارد، خاطرنشان کرد: عوامل ایجاد انقراض گونه‌ها اعم از گیاهی و جانوری در زمان قدیم با حال حاضر متفاوت است.

محمودی ادامه داد: شرایط اقلیمی در زمان‌های گذشته بیشتر عامل انقراض گونه‌ها بوده است ولی اکنون انسان به دلیل استفاده نادرست از طبیعت و محیط موجب انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رشد جمعیت خود به‌ خود موجب ایجاد آلودگی و در نتیجه تخریب محیط زیست و منابع‌ طبیعی می‌شود که این امر زمینه‌ای برای انقراض گونه‌هاست.

این مسئول با بیان اینکه با افزایش جمیعت سرانه مصرف روند روبه رشدی پیدا خواهد کرد، اضافه کرد: تهیه مواد اولیه برمی‌گردد به تنوع زیستی که با افزایش جمعیت و در نتیجه سرانه مصرف تنوع زیستی را دچار تهدید می‌کند.

معاون نظارت و پایش اداره ‌کل محیط زیست کردستان به عوامل تخریب کننده محیط‌ زیست اشاره کرد و گفت: جزیره‌ای بودن زیستگاه‌ها و به عبارتی عدم وجود یکپارچگی در زیستگاه‌ها از عوامل تخریب محیط زیست و در نتیجه کاهش تنوع‌ زیستی است.

محمودی اضافه کرد: زمانی‌ که زیستگاهی به صورت جزیره‌ای شود جانواران قادر به استفاده صحیح از زیستگاه زمستانی و تابستانی نخواهند بود.

وی شکار بی‌رویه را از دیگر عوامل تهدید گونه‌های جانوری خواند و تصریح کرد: حضور حیوانات اهلی در زیستگاه حیات‌ وحش نیز از دیگر عوامل تهدید تنوع جانوری و گیاهی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های متوالی که موجب کاهش تنوع زیستی و در نتیجه منجر به از بین رفتن گونه‌های جانوری که از گیاهان تغذیه می‌کنند، می‌شود از دیگر عوامل تهدید کننده تنوع زیستی به شمار می‌رود.

معاون نظارت و پایش اداره‌ کل محیط زیست کردستان تصریح کرد: عدم پراکنش صحیح منابع آبی نیز اثرات منفی بر روی تنوع زیستی ایجاد می‌کند.

محمودی خاطرنشان کرد: فقر حاکم بر جوامع روستایی که باعث استفاده بیش از حد روستاییان از منابع موجود در زیستگاه‌های جانوری و گیاهی شده از دیگر عوامل مهم کاهش تنوع زیستی است.

وی با تاکید بر اینکه پایه و اساس حفاظت وجود نیروهای حفاظت کننده است، اظهار کرد: از دیگر دلایل تخریب تنوع زیستی نبود امکانات و تجهیزات برای حفظ تنوع‌ زیستی است.

محمودی افزود: در کردستان با ارتقای مناطق و زیستگاه‌های استان به مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع قدم اساسی در حفظ گونه‌ها برداشته شده است.

معاون نظارت و پایش اداره ‌کل محیط زیست کردستان ادامه داد: در سفر دوم هیئت دولت به استان ساخت 12 پاسگاه محیط‌بانی برای کردستان مصوب شد که 7 پاسگاه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

محمودی اضافه کرد: با بهره‌برداری از 12 پاسگاه ذکر شده تعداد پاسگاه‌های محیط‌بانی استان به 16 پاسگاه ارتقا می‌یابد.

وی یادآورشد: علاوه بر تعداد پاسگاه‌های موجود در استان 3 کانکس در شهرستان‌های بیجار و قروه برای حفاظت و حراست از محیط زیست در کنار پاسگاه‌ها ارائه خدمت می‌کنند.

انتهای پیام/79003/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول