اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم خبر داد

مشاهده کرکس مصری برای نخستین بار در قم/ پرنده‌ای که از ابزار استفاده می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: برای نخستین بار گونه‌ای از کرکس مصری در استان قم مشاهده شده و به ثبت رسمی رسیده است.

مشاهده کرکس مصری برای نخستین بار در قم/ پرنده‌ای که از ابزار استفاده می‌کند

محمودعلی رکنی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه برای نخستین بار گونه‌ای از کرکس مصری در استان قم مشاهده شده و به ثبت رسمی رسیده است اظهار کرد: کرکس مصری از جمله گونه‌های در خطر انقراض در جهان و ایران است.

وی افزود: کرکس‌های مصری در دشت‌های مسیله، کهک و گازران و برخی دیگر از مناطق استان مشاهده شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه تاکنون و بر اساس پایش‌های صورت گرفته 20 بهله از این‌گونه کرکس در استان قم مشاهده شده است گفت: کرکس‌های مصری در واقع سومین گونه از خانواده کرکس‌ها در ایران به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: کرکس مصری جثه‌ای کوچک در حدود 53 تا 65 سانتیمتر داشته و به رنگ سیاه و سفید است؛ مشخصه این نوع کرکس باریک‌تر بودن منقار نسبت به سایر لاشخورهاست و چندان هم به صورت اجتماعی زندگی نمی‌کنند اما در برخی مواقع دو یا سه پرنده بر سر یک لاشه با یکدیگر نزاع می‌کنند.

رکنی خاطرنشان کرد: کرکس مصری بیشتر در مناطق دشتی و استپی، کوهستان‌ها و کناره‌های جنگل‌ها زندگی کرده و لانه‌اش را بر روی صخره‌های بلند بنا می‌کند و ویژگی جالب توجه در مورد این حیوان استفاده از ابزار یعنی سنگ برای شکستن تخم سایر پرندگان مانند هوبره و شترمرغ است.

انتهای پیام/78004/ط20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول