اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

تأکید مقامات هند و افغانستان بر افزایش همکاری‌های استراتژیک

حامد کرزی در دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر هند بر گسترش همکاری‌های استراتژیک بین 2 کشور تأکید کرد.

تأکید مقامات هند و افغانستان بر افزایش همکاری‌های استراتژیک

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از «اطلاعیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان» رئیس جمهور افغانستان سه‌شنبه شب جداگانه با «پراناب موکرجی» رئیس جمهور و «مان موهان سینگ» نخست وزیر هند در شهر دهلی نو دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدارها هر 2 طرف در مورد روابط دوجانبه، دور نمای امنیت و ثبات افغانستان پس از سال 2014 میلادی و مسائل منطقه‌ای بحث و تبادل‌نظر کردند.

در دیدار رهبران افغانستان و هند، 2 طرف ابعاد همکاری‌های بین 2 کشور را در عرصه‌های امنیتی، دفاعی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار دادند.

طرفین بر تعهد مشترک خود برای اجرایی کردن و ارتقای همکاری‌های استراتژیک در چارچوب موافقتنامه همکاری‌های استراتژیک بین افغانستان و هند تأکید کردند.

رهبران 2 کشور متعهد شدند تا در تمام عرصه‌های یاد شده، همکاری‌های خود را به سود مردم، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان و هند و همچنین ثبات منطقه‌ای، گسترش دهند.

حامد کرزی 2 روز پیش برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات هندی به این کشور سفر کرد و با حضور در دانشگاه «ال.پی.یو: دکترای افتخاری این دانشگاه را از رئیس جمهور هند دریافت کرد.

یکی از مهم‌ترین اهداف سفر رئیس جمهور افغانستان به هند دستیابی به توافقات امنیتی با این کشور عنوان شده است.

هند از جمله 10 کشوری است که با افغانستان پیمان استراتژیک امضا کرده است و افغانستان در چاچوب موافقتنامه استراتژیک امضا شده به دنبال افزایش همکاری‌های نظامی و امنیتی با این کشور است.

کشور هند از جمله کشورهای کمک کننده به افغانستان است که تا کنون حدود 2 میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، پس از انتخابات ریاست جمهوری پاکستان و پیروز «حزب مسلم لیگ نواز» به رهبری «نواز شریف»، فضای ضد پاکستانی در افغانستان مقامات افغان را وا داشته هر چند به شکل دیپلماتیک و نمایشی با استفاده از بازی‌های سیاسی روابط خود را با هند بزرگنمایی کنند.

طی یک دهه اخیر و بخصوص اکنون و پس از انتخابات پارلمانی پاکستان، سیاست و عملکرد هند با حفاظت اطلاعاتی کامل صورت گرفته است از اینرو تبیین موضع این کشور در قبال بحران افغانستان دشوار است و شفافیت موجود در سیاست پاکستان را ندارد با این حال و به اذعان کارشناسان در حد کلیات می‌توان گفت سیاست هند در افغانستان در تضاد آشکار با سیاست پاکستان و همسویی نسبی با سیاست‌های روسیه و چین قرار داد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول