اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین خبر داد

افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی در قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: مدرسه امید به عنوان مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قزوین افتتاح ‌شد.

افتتاح مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، اسدالله بیرانوند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مدرسه امید با هدف حفظ میراث فرهنگی مرمت شده است، اظهار داشت: این مدرسه به عنوان مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین انتخاب شده که امروز به صورت رسمی افتتاح ‌شده است.

این مسئول با بیان اینکه امروز 10 طرح به مناسبت هفته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قزوین افتتاح می‌شود، اذعان داشت: از این آمار هشت طرح مربوط به صنایع دستی و گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: افتتاح سفره‌خانه سنتی و فاز دوم مجتمع تفریحی و رفاهی باران دو طرح‌ گردشگری است که امروز به مناسبت هفته میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قزوین به صورت رسمی افتتاح شده است.

بیرانوند با بیان اینکه مدرسه امید قدیمی‌ترین مدرسه استان قزوین در سال 1320 هجری قمری تأسیس شده است، بیان کرد: حاج ملا علی معروف به قاضی ارداقی نخستین مدیر این مدرسه بوده که در زمان محمدعلی شاه دستگیر و کشته شد.

وی با اشاره به اینکه مرحوم شیخ محمد خوشنویس دومین مدیر مدرسه امید بوده است، ابراز داشت: به مرور زمان فضاهای آموزشی این مدرسه گسترش می‌یابد و به نام‌های امید عالی، دبیرستان شاپور و پهلوی نام‌گذاری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اذعان داشت: مرکز اسناد و کتابخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دلیل زحمات دکتر دبیر سیاقی در تحقیق، پژوهش و آموزش، این مرکز به نام ایشان نام‌گذاری می‌شود.

بیرانوند ادامه داد: دکتر دبیر سیاقی 80 متن ادبی و تاریخی را تصحیح و به نگارش در آورده که دیوان منوچهری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاهی از جمله آثار ایشان است و اکنون در قزوین‌پژوهی و آموزش زبان فارسی فعالیت می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان اینکه یک هزار و 224 اثر ثبت شده در استان قزوین وجود دارد، متذکر شد: 124 اثر بنای تاریخی قزوین نیاز به مرمت دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به اینکه مرمت بازار قزوین، مساجد و مدارس از برنامه‌های سال جاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، ابراز داشت: مرمت هر بنایی موجب توسعه شهر قزوین می‌شود بر این اساس مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تحقق این اقدام تلاش می‌کنند.

رونمایی از مناره غربی مسجد جامع قزوین

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی شیخ بهایی در تهران برگزار می‌شود، عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نمایندگانی را به این جشنواره معرفی کرده تا در این جشنواره تقدیر شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: موزه سنگ و سفال رسماً در قزوین افتتاح می‌شود تا این موزه مکانی برای پژوهش تاریخ استان قزوین باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه مناره غربی مسجد جامع قزوین که در سال گذشته به دلیل اتصال سیم برق دچار حریق شد، اظهار داشت: اکنون این مناره مرمت شده که امروز رونمایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ابراز داشت: سالن آمفی‌تئاتر خانه دائی در خیابان نادری که از آثار تاریخی قزوین است با ظرفیت 120 نفر به مناسبت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/77009/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول