اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وقتی فرشیان عرشی می‌شوند

اعتکاف دوری از لذت‌گرایی و مهار حس‌ خودمحوری و عذرخواهی از گناه است و زمانی که فرشیان عرشی می‌شوند و نوای دل‌های شکسته به خدا می‌رسد.

وقتی فرشیان عرشی می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ایام بیض «روزهای 13، 14 و 15 رجب» در پیش است زمانی که فرشیان عرشی می‌شوند و نوای دل‌های شکسته انسان‌هایی که برای بخشیده شدن آمده‌اند، به خدا می‌رسد.

اعتکاف با تمام فضیلتش انسان‌های کوچک و بزرگ و پیر و جوان را به خود می‌خواند و درهای عذرخواهی از گناهان را به روی بندگان باز می‌کند تا از دنیایی که پر از تجملات فریب‌دهنده است دل بکنند و توجه به یکتای بی‌همتا جلب شود.

اعتکاف فرصت طلایی برای دوری از دورنگی‌ها و یکرنگ شدن با عرشیان است، لحظه‌هایی که بنده خدا را می‌خواند و طلب بخشش می‌کند.

برخی لحظه‌ها فراموش نشدنی هستند و اعتکاف یکی از همان لحظه‌هایی است که هرگز از یاد نمی‌رود و خیر و برکاتش همواره با انسان است.

در فضیلت اعتکاف همین بس که در روایتی از پیامبر (ص) ذکر شد و فرمودند «کسی که در شب سیزدهم ماه رجب 10 رکعت نماز بخواند یعنی در رکعت اول حمد یک مرتبه و سوره عادیات نیز یک مرتبه و در رکعت دوم حمد یک مرتبه سوره تکاثر هم یک مرتبه بخواند و بقیه رکعت‌ها را هم به همین نحو تمام کند، خداوند متعال گناهان او را می‌آمرزد و اگر عاق والدین هم باشد خداوند سبحان از او راضی می‌شود و همچنین در قبر نکیر و منکر به او نزدیک نمی‌شوند و او را نمی‌ترسانند و بر پل صراط مانند برق خاطف «سریع» عبور می‌کند و نامه اعمالش را به دست راستش می‌دهند و میزان اعمالش سنگینی می‌کند و در بهشت فردوس هزار شهر به او اعطا می‌شود».

در اعتکاف ایمان، عقل، نیت قربت، روزه گرفتن کمتر از سه روز نباشد، شرط است و روزه فرد روزه‌دار در ادامه اعمال روز سیزدهم رجب ثواب زیادی دارد.

*اعتکاف جلابخش روح است

یکی از افراد بازاری و ثبت‌نام شده برای اعتکاف امسال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت دلیل حضورش در این مراسم معنوی را نزدیک شدن به معبود عنوان کرد.

این فرد که نخواست نامش مطرح شود، اظهار کرد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر لحظه آن مرتکب گناه خواسته و یا ناخواسته می‌شویم بنابر این برگزاری مراسم اعتکاف فرصتی برای جلابخشی روح انسان از این همه گناه است.

وی با بیان اینکه اعتکاف نزدیکی بین انسان و خدا را بیشتر می‌کند، اذعان کرد: غرق شدن در تجملات زندگی ما را از خود و خدا دور می‌کند و سه روز در سال معتکف شدن، موجب می‌شود کمی به خود بیاییم و بدانیم که دنیای دیگری هست و باید همه ما روزی در جهان آخرت پاسخگوی اعمال بد و خوب خود باشیم.

*اعتکاف برقراری ارتباط نزدیک با خداوند است

دانشجویی که برای ثبت‌نام در مراسم اعتکاف مراجعه کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هر سال در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنم و تأثیر بسیار خوبی در زندگی بنده داشته است.

وی اعتکاف را رابطه انسان با خدا دانست و گفت: همواره ما در نمازهای خود با خدا رابطه برقرار می‌کنیم اما در اعتکاف احساس می‌کنیم به خدا نزدیک‌تر هستیم زیرا به چیزی به جز او نمی‌اندیشیم و اسیر زرق و برق دنیا نمی‌شویم.

این دانشجوی ادبیات فارسی، با توصیه به همگان برای از دست ندادن فرصت توبه کردن، افزود: اعتکاف بهترین فرصت برای توبه کردن به درگاه خداوند است و خدا در اعتکاف گناهان را زودتر می‌بخشد و برکت ناشی از این بخشش در زندگی فرد نمایان‌تر می‌شود.

*برگزاری مراسم اعتکاف در 90 مسجد گیلان

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان نیز درباره برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در این استان، اظهار کرد: اعتکاف در 90 مسجد گیلان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سید حسین گلمیرزاده با بیان اینکه تاکنون بیش از پنج هزار و 300 نفر برای اعتکاف در گیلان ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: ثبت‌نام تا اول خرداد امسال ادامه دارد.

وی سه هزار نفر از افراد ثبت‌نام شده را خانم‌ها ذکر کرد و گفت: شرکت کنندگان در 90 مسجد گیلان از 13 تا 15 ماه رجب معتکف می‌شوند.

این مسئول از حضور 450 نفر مبلغ و 100 نفر عوامل فرهنگی در مراسم‌های اعتکاف استان خبر داد و اذعان کرد: سال گذشته 12 هزار و 813 نفر در گیلان معتکف شدند.

به گفته وی، سال گذشته 70 درصد اعتکاف کنندگان زیر 30 سال سن داشتند و 37 درصد معتکفین برای بار نخست، 29 درصد برای بار دوم، 15 درصد برای بار سوم و 19 درصد بیش از سه بار در مراسم اعتکاف شرکت کرده بودند.

گلمیرزاده، آغاز ثبت‌نام معتکفان گیلانی را از 24 اردیبهشت عنوان کرد و یادآور شد: سال گذشته بیش از 70 درصد شرکت‌کنندگان در مراسم اعتکاف زیر 30 سال بودند.

وی، ترویج فرهنگ نماز، بحث تحکیم خانواده و خلق حماسه سیاسی را از رویکردهای مورد توجه در اعتکاف امسال ذکر کرد.

معاون فرهنگی مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان اعتکاف را یکی از عرصه‌های خلق حماسه سیاسی خواند و تصریح کرد: اعتکاف یکی از ثمرات انقلاب است که ما را در برابر آسیب‌های اجتماعی حفاظت می‏‌کند.

وی اعتکاف را بهترین فرصت برای قلب‏های پاک و آماده جوانان دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم حرکت برای تحقق حماسه سیاسی را از مراسم‌های اعتکاف آغاز کنیم.

انتهای پیام/2300/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول