اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

آمارسزارین در خراسان شمالی در حال افزایش است‌

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از افزایش سزارین در استان به عنوان یک معضل یاد کرد و گفت: بر اساس آمار این شیوه زایمان همچنان در استان در حال افزایش است.

آمارسزارین در خراسان شمالی در حال افزایش است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، نادر نیک‌پرست عصر امروز در همایش گرامیداشت روز ماما گفت: هم‌اکنون 33 درصد زایمان‌ها در خراسان شمالی به شکل سزارین انجام می‌شود.

وی بر  فرهنگسازی در باره آثار سزارین در جامعه تاکید کرد و افزود: باید 85 تا 90 درصد زایمان‌ها به شکل طبیعی ‌صورت بگیرد.

این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی آمار بالای سزارین ‌را موجب  عدم بهره‌گیری از ظرفیت ماماها و همچنین ‌تضعیف جایگاه آنان دانست.

وی با اشاره به آمار دیگری از وضعیت سزارین در کشور هم تصریح کرد: آمار سزارین در کشور به 40 درصد و حتی در برخی بیمارستان‌های دولتی به 80 درصد هم می‌رسد.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی سازمان جهانی بهداشت رقم مطلوب سزارین‌ها را کمتر از 15 درصد  می‌داند.

وی با تاکید بر اینکه باید 85 تا 90 درصد زایمان‌ها به شکل طبیعی انجام بگیرد گفت:

بر اساس آمار، زایمان توسط افراد دوره ندیده طی سال‌های‌‌‌ 84‌ تا 85 ، 13 درصد بوده و در سال 91 به نیم درصد در استان رسیده است.

‌نیک‌پرست همچنین با اشاره به شمار ماماها در استان اظهار کرد‌: هم‌اکنون 180 ماما در عرصه بهداشت، 80 نفر در حیطه درمان و 10 ماما در عرصه آموزش استان فعالیت می‌کنند.

‌در این آیین که در تالار شهید لنگری بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد برگزار شد، از چهار مامای نمونه استانی و 16 مامای نمونه شهرستانی با اهدای لوح و هدایای تقدیر شد.

انتهای پیام/63002/ش20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول