اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی ساعات گذشته در آب‌های هرمزگان

39 مسافر دریایی نجات یافتند / موتور لنج با کالا و سرنشینانش نجات یافت

با ورود به موقع شناورهای مرکز جستجو و نجات دریایی طی ساعات گذشته در آبهای هرمزگان دو سانحه دریایی به خوبی مدیریت و جان 45 نفر نجات داده شد.

39 مسافر دریایی نجات یافتند / موتور لنج با کالا و سرنشینانش نجات یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، وقوع سوانح دریایی همواره یکی از چالش‌های حمل و نقل دریایی به ویژه در بخش مسافری به شمار می‌رود.

طی سال‌ همواره در آبهای ایران اتفاقاتی رخ می‌دهد که بعضا سبب مرگ مسافران و یا سرنشینان شناورهای تجاری و باری مختلف نیز می‌شود.

هرمزگان طی ماه‌های اخیر به ویژه در حوزه شناورهای مسافری با نوسازی و بهبود سیستم و ناوگان مسافری خود در حد شناورهای پیشرفته توانسته است امکان بروز سوانح و تلفات را در این بخش به حد صفر برساند به نحوی که طی نوروز امسال علی‌رغم جابجایی بیش از شش میلیون نفر حتی یک سانحه نیز پیرامون مسافرت‌های دریایی و ناوگان حمل و نقلی مسافری دریایی در آبهای این استان گزارش نشد.

اما وقوع حوادث همیشه نیز بسته به کیفی‌سازی سیستم‌ها و امکانات نیست و بعضا بروز حوادث و سوانح از کنترل هر بخشی خارج است که در این راه نیز کشورها و سازمان‌های مرتبط با دریا و ایمنیٍ حمل و نقل دریایی با تعریف قوانین و مقررات همواره در پی تقویت بخش‌های امداد و نجات و توسعه ناوگان مربوطه نیز در این بخش هستند.

طبق گزارش‌های واصله از مرکز جستجو و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان که طی سال‌های گذشته با افزایش شناورهای ناجی که مخصوص و ویژه نجات و امداد دریایی است، در وضعیت مناسبی در آبهای هرمزگان به سر می‌برد، در ساعات اخیر طی بروز مشکل در سیستم رانش یکی از شناورهای مسافری مسیر قشم بندرعباس منتهی به بنادر حقانی و ذاکری، این مرکز وارد عمل شده و با انتقال شناورِ حامل مسافران سبب سالم رسیدن تمامی و هر 39 مسافر این شناور به بندر ذاکری قشم می‌شود.

همچنین طی ساعات گذشته گزارش شده است یک موتور لنج تجاری دچار سانحه شده نیز با شش سرنشین و بیش از 450 تن کالا شامل مواد غذایی در 25 مایلی جزیره تنب بزرگ توسط شناورهای مرکز مذکور نجات یافته‌اند.

در حال حاضر مسیرهای دریایی واقع در هرمزگان شامل کیش به بندر چارک و بندر آفتاب و بالعکس، بندر حقانی به بندر ذاکری و بندر باهنر به بنادر قشم و هرمز به عنوان پر تردد ترین مسیرهای مسافری دریایی کشور به شمار می‌روند و سالانه حدود 20 میلیون مسافر از این مسیرها در قالب گردشگر و یا عبور و مرورهای کاری و روزمره جابجا می‌شوند.

علاوه بر این حجم جابجایی، با توجه به اینکه در محدوده آبهای هرمزگان 14 جزیره از جمله ابوموسی، قشم، کیش، هرمز، سیری و لاوان نیز وجود دارد، شناورهای تجاری و باری به مقصد این جزائر و کشورهای حوزه خلیج فارس همواره در تردد هستند از همین روست که اهمیت امداد و نجات در آبهای هرمزگان از جایگاهی ویژه‌ای برخوردار شده است.

انتهای پیام/88001/ق30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول