اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران گلستان:

گلستان در زمره پرحادثه‎ترین استان‌های کشور است

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: این استان به دلایل اقلیمی، محیطی و جوی در زمره حادثه‎خیزترین استانهای کشور محسوب می‎شود.

گلستان در زمره پرحادثه‎ترین استان‌های کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قاسم سمیعی ظهر امروز در جمع دوستداران محیط زیست استان گلستان اظهار داشت: سیل، آتش‌سوزی، زلزله و خشکسالی از جمله حوادث طبیعی هستند که گلستان در سطح کشور رتبه‌های اول حادثه‌خیزی آنها را یدک می‎کشد.

وی تصریح کرد: گلستان، در موضوع حوادث سیل و آتش‌سوزی گلستان جزو پنج استان اول، در حادثه‌خیزی زلزله جزو هشت استان اول و در امر خشکسالی نیز جزو 15 استان مبتلا به خشکسالی محسوب می‎شود.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به این حوادث غیرمترقبه، باید گلستان را از لحاظ حادثه‌خیزی جزو استان‌های درجه یک به شمار آورد که پیشگیری و مقابله از اولویت‌های اصلی آن محسوب می‎شود.

تأثیرگذاری شرایط اقلیمی بر تشدید رانش در گلستان 

سمیعی با اشاره به  عوامل حادثه‎خیزی سیل در استان افزود: از مهم‌ترین عوامل طبیعی برای بروز سیل می‎توان به شدت، میزان و تداوم بارش، نوع خاک، شیب و نوع  پوشش طبیعی اشاره کرد.

به گفته وی، عواملی چون فقدان سیستم هشدار‎دهی و آموزش مقابله با سیل، خشکسالی، افزایش دامنه  سیل، بروز جریان‌های گلی، واریزه‌ای و حمل درختان و استفاده خارج از ظرفیت طبیعی حوضه آبخیز از دیگر عوامل تشدیدکننده سیل‎خیزی در استان به شمار می‌روند.

سمیعی؛ عدم رعایت حریم و بستر رودخانه‎ها و مسیل‌ها، عدم تناسب دهانه پل‎ها با بستر رودخانه‎ها، فقدان بازسازی مناطق آسیب‎دیده و تشدید تخریب در سیل‎های بعدی، بارش‎های رگباری شدید ناشی از تغییرات اقلیمی و ضعف قانون برای اعمال مدیریت جامع در حوضه‎ها را از دیگر دلایلی عنوان کرد که در خسارت‎بار بودن سیل در استان ایفای نقش می‎کنند.

وی با اشاره به عوامل رانش در استان نیز اذعان داشت: شرایط زمین‌شناسی (سازندهای حساس) و توپوگرافی حوزه‌ها، شرایط اقلیمی و عدم احداث دیوارهای ضامن در مناطق رانشی را می‎توان به عنوان دلایل تشدیدکننده رانش زمین در استان  نام برد.

مقاوم‌سازی اماکن روستایی وشهری بر دامنه ایمنی استان افزوده است

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به دیگر حادثه‎هایی که استان را تهدید می‎کند، گفت: وجود گسل‌های فعال در استان، عدم رعایت کامل مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها و وجود بافت‌های فرسوده و غیرمقاوم در سطح شهرها و روستاها از عواملی است که آسیب‌پذیری استان را در موضوع زلزله مضاعف می‌سازد.

سمیعی تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری مناسبی در راستای مقاوم‌سازی اماکن مسکونی روستایی و شهری انجام پذیرفته که ضریب ایمنی استان را در این حوزه افزایش داده است.

وی، کاهش بارندگی، کاهش رطوبت، افزایش دما، وزش باد گرم و افزایش عمق لاش برگ در سطح جنگل به علت فعالیت کم میکروارگانیسم‌ها را از دلایل مهم آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان عنوان کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به مشکل خشکسالی در گلستان به عنوان یک مشکل دایمی یادآور شد: عواملی چون پراکنش نامناسب بارندگی، کاهش بارندگی، تغییر نوع بارش (باران به جای برف)،افت آب‌های زیرزمینی، قنوات و چشمه ها، کمبود کانال‌های آبیاری مناسب در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی و کمبود ذخیره‌سازی آب کشاورزی موجب شده تا استان بیش از گذشته وجود خشکسالی را احساس کند.

خشکسالی دغدغه دایمی گلستان است

سمیعی ادامه داد: خشکسالی از دغدغه‌های استان است و در کارگروه مرتبط برنامه‎هایی برای مقابله و کاهش اثرات این بلای طبیعی تدوین شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که برنامه‎های اداره‌کل مدیریت بحران استان بتواند در کاهش اثرات این بلایای طبیعی و افزایش ایمنی هرچه بیشتر شهروندان گلستانی مؤثر باشد.

استان گلستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 700 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد؛ این استان به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، هرساله شاهد حوادث و بلایای طبیعی متعدد در این منطقه شمالی کشور است.

انتهای پیام/83002/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول