اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مرز باشماق مریوان مطرح شد

گلایه‌های کامیون‌داران در حاشیه سفر رئیس‌ کل گمرکات

جمعی از رانندگان وسایل حمل و نقل مستقر در مرز باشماق در زمان حضور رئیس ‌کل گمرکات در این مرز به بیان مشکلات خود پرداختند.

گلایه‌های کامیون‌داران در حاشیه سفر رئیس‌ کل گمرکات

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، سفر رئیس ‌کل گمرکات کشور به استان کردستان و بازدید وی از مرز باشماق مریوان خیلی‌ها را بر آن داشت تا مشکلات خود را با مسئولان و خبرنگاران در میان بگذارند که در این میان رانندگان کامیون از جمله افرادی بودند که از مشکلات مرز باشماق گلایه داشته و آنها را با خبرنگار فارس در میان گذاشتند.

صادق یکی از رانندگان اهم مشکلات همکاران خود را سلیقه‌ای عمل کردن گمرکات عراق در ترخیص کالاهای طرف ایرانی، نپذیرفتن استاندارد ایران از سوی آنها، نبود بیمه کارگری، سهمیه اندک گازوئیل و ندادن جایزه صادرات وعده داده شده عنوان کرد.

در همین زمینه اکبر، یکی دیگر از رانندگان با بیان اینکه متولی مشخصی در گمرک برای پاسخگویی به رانندگان وجود ندارد، اظهار کرد: باری که سند دارد را به عنوان قاچاق اعلام می‌کنند و اجازه تردد به کامیون را نمی‌دهند.

وی افزود: چگونه است که گمرک سنندج بار را تأیید می‌کند، اما در مرز باشماق آن را قاچاق به حساب می‌آورند.

راننده دیگری که خود را عطاالله معرفی می‌کند، می‌گوید: باری که به شکل قانونی وارد کشور می‌شود قاچاق محسوب می‌کنند و ما ناچار هستیم مدت‌ها معطل شویم که این مسئله علاوه بر خوابیدن بار در مرز موجب پرداخت هزینه‌های اضافی توسط رانندگان می‌شود.

کامیون‌دار دیگری مدعی است: پارکینگ‌ها پر بوده‌اند و برای حضور رئیس ‌کل گمرکات آن را خلوت کرده‌اند.

وی تأکید می‌کند: حتی روزهای گذشته صف طویلی از کامیون‌ها در مرز تشکیل شده بود که به هر شکل ممکن آن‌ را به گونه‌ای رفع و رجوع کردند.

*کردستان گمرک محور غرب باشد

همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج در خصوص مشکلات مرز باشماق گفت: طی 50 سال گذشته عبور کالاها از مرز باشماق مالرو بود، اما اکنون با شتاب گرفتن فعالیت‌ها باید نیازسنجی شود.

محمدسعید نقشی‌زادیان با بیان اینکه برخی مواقع اقلیم کردستان از ورود کالا خودداری می‌کند، اظهار کرد: در این مواقع تاجران باید با دور زدن کالاهای خود را بفرستند که این موضوع خود مشکلات دیگری را به دنبال دارد.

وی ادامه می‌دهد: شتاب گرفتن فعالیت‌ها در مرز باشماق مریوان به ویژه از نظر صادرات و ترانزیت حرکتی است که استان‌های همجوار این پیشرفت را نداشته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن سنندج با بیان اینکه باید گمرک کردستان به عنوان گمرک محور غرب مطرح باشد، اظهار کرد: با آزادسازی ورود خودروهای سبک و سنگین و با وجود واردکنندگان و صادرکنندگان توانمند آینده روشنی برای این مرز پیش‌بینی می‌شود.

نقشی‌زادیان با اشاره به اینکه باید تسهیلاتی برای صادرکنندگان مرز باشماق وجود داشته باشد، خاطر‌نشان کرد: در مرز پرویزخان دیب‌زنی وجود ندارد و در عوض تسهیلات روان‌سازی موجود است در حالی که در مرز باشماق این مطلب برعکس است.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان از این قضیه مأیوس هستند، اظهار کرد: شعار حماسه اقتصادی می‌طلبد فضای کسب و کار مناسبی فراهم شود، چون در صورت ادامه این وضعیت برخی کارگران بیکار می‌شوند.

انتهای پیام/79012/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول