اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل آبفار گیلان:

روستاییان گیلان الگوی مصرف آب را رعایت کنند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان با تأکید بر ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب در سطح روستاها، گفت: مشترکان آب روستایی باید با رعایت الگوی مصرف و مدیریت بهینه از اسراف و هدر رفتن آب جلوگیری کنند.

روستاییان گیلان الگوی مصرف آب را رعایت کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدعلی فرامینی در جلسه آبفار استان صرفه‌جویی در مصرف آب مشترکان روستایی را مورد تاکید قرار داد.

وی اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما روستاییان استان گیلان باید با رعایت الگوی مصرف صحیح آب از بروز هرگونه مشکل در زمان اوج مصرف جلوگیری کنند.

این مسئول، شرایط اقلیمی گیلان را دارای آب‌های سطحی بسیار و به لحاظ آب‌های زیر زمینی شرایط مناسبی ندانست.

وی افزود: با توجه به میزان بارش نزولات جوی مناسب اما نامتوازن در طول سال، در زمان‌های اولیه بارش درصد بالایی از آنها به صورت سطحی به رودخانه‌ها و در نهایت به دریا سرازیر می‌شوند که این موضوع موجب ایجاد مشکلات کم‌آبی و حتی در برخی موارد بی‌آبی تعدادی از روستاها می‌شود.

این مسئول آبرسانی سیار را یک امر فوریتی در چنین شرایطی ذکر کرد و ادامه داد: برای تأمین و توزیع آب شرب، احداث سدها و تصفیه‌خانه‌های مناسب و حفر چاه عمیق و احداث مخازن ذخیره آب باید در اولویت قرار گیرد.

وی اذعان کرد: هشدار مسئولان در زمینه بروز بحران احتمالی خشکسالی در کشور و گیلان موجب شده تا در آستانه فصل گرما برنامه‌های مقابله با بحران کم‌آبی اتخاذ و اجرایی شود.

فرامینی با اشاره به اینکه طبق آمار و ارقام منتشر شده، در کره زمین 5.2 درصد‌ آب شیرین قابل دسترسی است، تصریح کرد: ایران از جمله کشورهای خشک جهان محسوب می‌شود.

وی بحث تأمین آب مردم شامل ساکنان شهرها و روستاها را دارای اهمیت زیادی دانست.

مدیر عامل آبفار گیلان، با بیان اینکه همواره در یک دهه گذشته شاهد بحران خشکسالی در کشور و استان بوده‌ایم، افزود: رشد روزافزون جمعیت و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی به چالشی مهم برای تأمین آب آشامیدنی مردم تبدیل شده است.

وی، تغییرات اقلیمی را بر کاهش میزان بارش‌های جوی تاثیرگذار خواند و یادآور شد: خشکسالی یکی از بلایای طبیعی است که خسارات زیادی به زندگی انسان و اکوسیستم ‌های طبیعی وارد می‌کند.

فرامینی خشکسالی را یک ناهنجاری اقلیمی خواند و گفت: خشکسالی یکی از مخرب‌ترین پدیده‌های آب و هوایی محسوب می‌‌شود.

وی اضافه کرد: این پدیده طبیعی پیامدهای زیانبار و پرهزینه‌ای را بر منطقه زیر نفوذ خود بر جای می‌گذارد و هر منطقه‌ای به نسبت موقعیت طبیعی خود تاثیرات این پدیده مخرب را تجربه می‌کند.

مدیر عامل آبفار گیلان آسیب به پیکره اقتصادی را از پیامدهای مهم خشکسالی دانست و متذکر شد: با توجه به استمرار شرایط خشکسالی در سال جاری و اثرات سال‌های گذشته، شایسته است در مناطق مختلف با توجه به شرایط محلی اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسبی مبنی بر ذخیره‌سازی آب و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ استفاده مطلوب آن صورت گیرد.

وی با تأکید بر ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب در سطح روستاها، خاطرنشان کرد: مشترکان آب روستایی باید با رعایت الگوی مصرف آب و مدیریت بهینه آن از اسراف و هدر رفتن آب جلوگیری کنند.

فرامینی، آبرسانی سیار را آبرسانی موقت و تولید و توزیع آب‌های بسته‌بندی شده را از اقدام‌های مهم اجرایی در مواقع بروز کم‌آبی در روستاها ذکر کرد.

به گفته وی، گیلان دارای دو هزار و 697 روستا است که بالغ بر 890 هزار نفر در یک‌هزار و 658 روستا از آب آشامیدنی مطلوب و بهداشتی برخوردار هستند.

انتهای پیام/2300/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول