اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان:

مدیریت مصرف آب باید حوضه‌ای باشد/ مدیریت مصرف آب راهکار حیات زنده‌رود

رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مدیریت مصرف آب راهکاری برای حیات زنده‌رود است و مدیریت مصرف آب باید به صورت حوضه‌ای باشد و مدیریت مصرف آب نباید به صورت استانی صورت بگیرد.

مدیریت مصرف آب باید حوضه‌ای باشد/ مدیریت مصرف آب راهکار حیات زنده‌رود

  به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمیدرضا صفوی شامگاه پنج‌شنبه در نخستین همایش ملی مدیریت محیط زیست شهری و توسعه پایدار با رویکرد پایداری آب در رودخانه زاینده‌رود با بیان اینکه کشور ایران تا سال 2050 در ردیف کشو‌رهایی قرار می‌گیرد که با کاهش 20 تا 40 درصدی منابع آبی مواجه می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر هر ساله در سطح کشور و به ویژه استان اصفهان با کمبود منابع آبی مواجه است.

وی با اشاره به اینکه همچنین در سال 2050 کمربند‌های موجود در سطح کشور با 36 درصد کمبود آب مواجه می‌شوند، اضافه کرد: در سال 2025 نیز کشور ایران در تنش کامل آبی قرار می‌گیرد و مرز تنش آبی در کشور هر ساله به ازای هر نفر 10 هزار متر مکعب است.

رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری به ازای هر نفر 12 هزار متر مکعب، در اصفهان 900 متر مکعب و در استان خوزستان نیز به ازای هر نفر هشت هزار متر مکعب آب وجود دارد، تصریح کرد: در شرایط فعلی منابع و مصارف آبی در استان برابر نیست.

وی با اشاره به اینکه با کم شدن میزان آب اختلافات در زمینه منابع آبی افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: برداشت‌های بی‌رویه سبب نمایان شدن خشکسالی‌ها و مشکلات زیست محیطی موجود در سطح جامعه می‌شود.

صفوی با بیان اینکه افزایش جمعیت و تکنولوژی‌ها سبب تغییر کاربری اراضی می‌شوند، تأکید کرد: این عوامل بر روی تأمین و نیاز آبی استان تأثیر‌گذار بوده و برای برطرف شدن مشکل خشکسالی و کم‌آبی باید در راستای مدیریت مصرف و تطبیق با وضعیت موجود تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه طی 50 سال گذشته آب یک کالای رایگان بوده که در اختیار تمام مردم قرار داشته است، افزود: اما طی دو دهه گذشته آب به یک کالای اقتصادی تبدیل شده و در حال حاضر نیز آب به کالایی نادر تبدیل شده است.

رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در گذشته بحث خود‌کفایی کشور مطرح بوده، اما در حال حاضر موضوع امنیت غذایی مطرح است، گفت: چرخه آب در حوزه زاینده‌رود بسیار پیچیده است و در حال حاضر با 800 میلیون متر مکعب کمبود آب مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه عدم تأمین حق‌آبه تالاب گاوخونی، خشکسالی رودخانه، کاهش سطح کمی و کیفی آب‌های زیر‌زمینی، افزایش جمعیت و برداشت‌های بی‌رویه از نشانه‌‎های کمبود آب در حوزه زاینده‌رود است، اظهار کرد: وزارت نیرو در بالادست 50 میلیون متر مکعب آب تخصیص می‌دهد، اما 230 میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کند.

صفوی با تأکید بر اینکه برطرف شدن مشکل کمبود آب نیازمند استفاده از اقدامات سازه‌‌ای و مدیریت مصرف است، ادامه داد: تغییرات اقلیمی دیگر عوامل منجر به کاهش منابع آبی بوده و ساخت تونل از راهکار‌های ایجاد آب‌های جدید در رودخانه است.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب باید حوضه‌ای باشد و مدیریت مصرف آب نباید به صورت استانی صورت بگیرد، تصریح کرد: تخصیص‌های خارج از حوضه نیز باید باز‌بینی و بازگردانده شوند.

رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان اضافه کرد: در بخش‌های صنعتی باید تغییرات کلان ایجاد شود و مردم باید در راستای مصارف خود در بخش‌های مختلف صرفه‌جویی کنند.

انتهای پیام/63004/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول