به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، جواد آهنگری امروز در دیدار اعضای شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان با نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز، به جایگاه و پیشینه روابط عمومی در شیوه حکومتداری اسلامی اشاره کرد و با بیان این که مهمترین و بهترین ماخذ و منبع روابط عمومی، در حقیقت قرآن کریم است، گفت: در قرآن کریم صدها بار بر لزوم انتقال آگاهیهای حوزه مسئولیت به مردم و دعوت امت به برقراری رابطه اجتماعی تاکید شده و بعد از آیات نورانی کلام وحی، سیره عملی و نظری حکومت اسلامی پیامبر(ص)، سراسر مردممداری و مردمیاری است.
وی، روز روابط عمومی را روز تولد ارتباط جوامع انسانی خواند و افزود: روابط عمومی به مثابه آیینه تمامنمای انتظارات و مطالبات برحق مردم از سازمانهای خدمترسان بوده و در صورتی که بر محوریت تفکر، مشارکت و اطلاعمداری شکل بگیرد، در نشاط و پویایی هر چه بیشتر سازمانها و دستگاههای اجرایی موثر خواهد بود.
آهنگری، نامگذاری 27 اردیبهشت، به عنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در تقویم جهانی را حاکی از اهمیت و حساسیت این مقوله در عصر حاضر دانست و با بیان این که تحولات بخش روابط عمومی، همواره مورد رصد کشورها و دولتهاست، افزود: امروز در دورهای به سر میبریم که به عنوان عصر انقلاب و انفجار اطلاعرسانی نامیده میشود و سرعت بیش از حد و حجم عظیم مبادله، در کنار انباشت اطلاعات و رویکردهای جدید ارتباطات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، روابط عمومی سنتی را با چالش جدی مواجه ساخته است.
عبور از روابط عمومی سنتی و تحقق روابط عمومی نوین
مدیر روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی با مقایسه شاخصهای مختلف روابط عمومی نوین و سنتی، تصریح کرد: روابط عمومی در عصر حاضر، حیاتیترین و ضروریترین بخش یک سازمان به شمار رفته و هدف آن، ایجاد کانال ارتباطی درونسازمانی و برونسازمانی است که وظیفه مدیریت مشکلات را بر عهده دارد و به عنوان نظامی هشدار دهنده روند آتی حوادث را پیشبینی میکند.
وی با بیان این که امروزه به علت پیچیدگی موضوع روابط عمومی و گسترش جامعه در ابعاد مختلف، حساسیت و اهمیت کار روابط عمومی دوچندان شده است، یادآور شد: مدیرانی که خود و سازمان متبوع خود را با تغییرات جدید وفق دهند و نیاز واقعی مخاطبان را شناسایی کنند، موجبات تعالی سازمان را در راستای نیل به اهداف سازمانی فراهم خواهند کرد.
آهنگری اظهار داشت: در نظام روابط عمومی، مدیران روابط عمومی سعی کردهاند در حد توان خود، پاسخگویی به افکار عمومی را با صداقت و واقعگرایی مدنظر قرار دهند؛ چرا که بر این باورند که اگر اطلاعرسانی مغایر با واقعیتها و همراه با افراط و تفریط باشد، به هیچ وجه نمیتوان اعتماد مردم را جلب کرد.
وی همچنین به توسعه امکانات رسانهای و تاثیر آن در رویکردهای روابط عمومی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد شتاب گرفتن تغییر رویکردهای روابط عمومی، گذر از روابط عمومی سنتی و ورود به روابط عمومی نوین و تحلیلگر بودهایم.
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومیهای آذربایجان شرقی گفت: امروز مجموعه کارگزاران، مدیران و کارشناسان صدیق و زحمتکش روابط عمومی، با وجود همه بیمهریها، کمبودها و علیرغم عدم بهرهمندی از منابع مالی و انسانی کافی، با به کارگیری روشهای خلاقانه و مبتکرانه، نارساییها و کمبودها را پوشش داده و در راه تحقق آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی گام بر میدارند.
مشارکت روابط عمومیها در تحقق حماسه سیاسی
وی در ادامه با بیان این که اطلاعرسانی یکی از دغدغههای مقام معظم رهبری بوده و ایشان اطلاعرسانی را امری هنرمندانه نامیدهاند، افزود: نامگذاری سال 92 به سال حماسه سیاسی و اقتصادی، رسالت عملی روابط عمومیها را مضاعف کرده و شورای هماهنگی روابط عمومیهای استان نیز از اولین روزهای آغاز مراحل اجرایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، با برگزاری جلسات هماندیشی با اصحاب رسانه و همچنین با تعامل مداوم و سازنده با ستاد انتخابات استان، سعی در تحقق حماسه سیاسی داشته است.
آهنگری همچنین به نقش روابط عمومی دستگاههای مختلف استان در جریان زلزله ارسباران اشاره کرد و یادآور شد: روابط عمومیهای بخشهای مختلف استان، همگام سایر فعالان عرصه رسانه، از نخستین روزهای بعد از وقوع زلزله، به صورت شبانهروزی، علاوه بر اجرای وظایف اصلی اطلاعرسانی در حوزه عملکرد دستگاههای اجرایی متبوع خود، با ورود مستقیم به حوزه امداد، نجات و بازسازی، مجاهدت عملی خود را در خدمت به مردم مناطق آسیبدیده، اثبات کردند.
انتهای پیام/60001/ق40/پ3003