اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توازن در توسعه فضای سبز شهری در مناطق مختلف قم

قم به شهری سبز در دل کویر تبدیل می‌شود

نکته کلیدی در توسعه و گسترش آبادانی و فضای سبز شهری و همچنین کاهش آلودگی هوا این است که همه شهروندان باید سعی کنند در حد توان در نگهداری محیط زیست و فضای سبز شهری برای خود و دیگر شهروندان کوشا باشند.

قم به شهری سبز در دل کویر تبدیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آب و هوای شهر قم در طبقه بندی اقلیمی کشور در زمره آب و هوای نیمه بیابانی (جزو اقلیم کویری و خشک) به شمار آمده و چون نزدیک به منطقه بیابانی مرکز ایران است، تابستان‌های آن گرم و خشک و زمستان‌های آن کم و بیش سرد است. اختلاف دمای سالانه نسبتاً زیاد است و در اغلب اوقات خشکی هوا غلبه دارد.

یکی از مشکلات جدی که این شهر همواره با آن مواجه بوده وجود ریزگرد است و بر اساس مطالعات انجام شده توسط اداره کل منابع طبیعی استان قم، روزانه حدود 500 تن گرد و غبار بر روی شهر قم فرود می‌آید که مخاطرات فراوانی برای مردم قم و زائران حرم کریمه اهل بیت (ع) به همراه دارد که علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده تنفسی برای مردم و زائران، معضلات جدی را برای کشاورزان و دامداران این استان به ویژه شهر مقدس قم بوجود آورده است.

این مشکل جدی شهر قم ناشی از کمبود بارش‌های جوی و خشکسالی بی‌سابقه در سال‌های اخیر و به تبع آن خشک شدن رودخانه‌ها و کاهش میزان باغات پیرامونی شهر و کمبود فضای سبز و پارک‌های محله‌ای در سطح شهر می‌باشد.

از سوی دیگر با گسترش شهرها و تبدیل شدن زمین‌های زراعی و باغات به آپارتمان‌های مسکونی و کاهش و حذف فضای حیاط منازل که محلی برای تأمین فضای سبز خانه‌ها به شمار می‌رفت، نیاز بیشتری به فضاهای سبز عمومی احساس می‌شود تا هم باعث جلوگیری از نفوذ ریزگردها به شهر شده و هم فضای شاداب و دلنشینی به شهر بدهد.

این مهم متأسفانه به صورت جدی در قم دنبال نشده بود و فقط مناطقی از شهر که به اصلاح مناطق مرفه‌نشین محسوب می‌شدند از نعمت ایجاد پارک‌ها و بوستان‌ها بهره‌مند می‌شدند و در سایر مناطق شهر به ندرت این فضاها با استانداردهای لازم دیده می‌شد.

با تغییر مدیریت شهری نگاه وی‍ژه‌ای به بحث ایجاد و گسترش فضاهای سبز در محلات شهر قم به ویژه در مناطق محروم شد و برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای ایجاد بوستان‌ها و پارک‌های محلی و همچنین احداث بوستان‌هایی در مبادی شهر برای استراحت زائران و مسافران صورت گرفت.

محمد دلبری شهردار کلان شهر قم در گفتگو با خبرنگار شهر نیوز بر توسعه فضای سبز شهر قم تاکید کرده و لازمه رسیدن به این هدف را عزم جدی دستگاه‌های دولتی استان و مشارکت مردم ذکر کرد.

شهردار قم با تأکید بر اینکه تمام شهروندان باید شهرداری را در توسعه مراکز فضای سبز یاری کنند تصریح کرد: فرهنگ کاشت نهال و درخت باید در استان قم که با مشکلات عدیده‌ای از نظر آب و هوایی مواجه است نهادینه شود تا محیطی مطلوب و آرام برای خود و آیندگان فراهم کنیم.

دلبری با اشاره به اینکه کاشت درخت بهترین روش برای تلطیف هوا و جلوگیری از گرد و غبار و طوفان در شهر‌های کویری است، افزود: از شهروندان درخواست می‌کنیم تا با نگهداری و آبیاری درخت‌هایی که در معابر قرار دارند، به توسعه فضای سبز شهری و تلطیف هوا کمک کنند.

وی با بیان اینکه در احداث و توسعه فضاهای سبز باید از نظرات کار‌شناسان خبره بهره‌مند شویم افزود: امروز توسعه فضای سبز، جنگل‌کاری و ایجاد سرپناه برای زائران شهر قم، یکی از فعالیت‌های خیر و بهترین نیکوکاری‌هاست و مدیران امور شهری باید در احداث کمپ‌های زائر در بوستان‌ها و جنگل‌های حاشیه شهر اهتمام خاص داشته باشند.

چنین نگرشی باعث شد توسعه فضای سبز شهری جزء اولویت‌های اصلی شهرداری قم قرار گیرد و با اهتمام آن امروز شاهد گسترش، توسعه و تجهیز پارک‌ها و بوستان‌ها در محلات و حومه شهر هستیم.

حسین رضایی نسب مدیر عامل سازمان پار‌ک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار شهر نیوز به تشریح عملکرد شهرداری قم در خصوص افزایش سرانه فضای سبز شهر پرداخت و گفت: از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید تاکنون با اهتمام ویژه‌ای که ایشان به گسترش سرانه فضای سبز داشتند، این سرانه حدود یک متر مربع در استان افزایش یافته و از عدد 28/14 متر مربع به 28/15 متر مربع رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون 30 بوستان شهری به مجموعه بوستان‌های قم افزوده شده است و امروز یک هزار و 628 هکتار از زمین‌های سطح شهر قم به فضای سبز اختصاص یافته است.

مدیر عامل سازمان پار‌ک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اعلام این خبر که در سال جاری 20 بوستان جدید در سطح قم به بهره‌برداری خواهد رسید، ابراز داشت: از این تعداد، چهار بوستان به نام‌های شهروند، مسافر، امام علی(ع) و عدالت آماده بهره‌برداری است و مابقی نیز طبق برنامه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

رضایی با بیان اینکه سعی کردیم سطح فضای سبز را در تمام مناطق شهر متوازن کنیم، گفت: کمبود فضای سبز در برخی مناطق شهر از جمله مناطق دو و شش و برخی ناحیه‌های مناطق سه و پنج مشهود بود و سعی کردیم این کمبودها را برطرف نماییم.

وی همچنین با اشاره به وجود ریزگردها در شهر قم از احداث کمربند سبز به میزان یک هزار هکتار اطراف شهر قم خبر داد و گفت: زیرساخت‌های این طرح در حال ایجاد است و امیدواریم با اجرایی شدن آن هم طراوت و شادابی بیشتری به شهر قم بدهیم و در نهایت نیز از معضل ریزگردها تا حد توان جلوگیری کنیم.

مدیر عامل سازمان پار‌ک‌ها و فضای سبز شهرداری قم همچنین از تجهیز بوستان‌های محلات به وسایل بازی کودکان و ست ورزشی خبر داد و افزود: اعتباری معادل 8 میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده و فاز اول آن با اعتبار یک میلیارد تومان به زودی اجرایی خواهد شد.

نکته کلیدی دیگر در توسعه و گسترش آبادانی و فضای سبز شهری و همچنین کاهش آلودگی هوا این است که همه شهروندان باید سعی کنند در حد توان در نگهداری محیط زیست و فضای سبز شهری برای خود و همشهری‌های خود، کوشا بوده و همواره تلاش کنند تا با انجام کارهایی نظیر کاشتن درخت در خانه و خیابان، نشکستن شاخه‌های درختان، تخریب نکردن چمن و گل و گیاه موجود در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر و همچنین روشن نکردن آتش در غیر از مکان‌های مشخص شده توسط شهرداری، در حفظ و گسترش فضای سبز شهری که با هزینه و صرف نیروی انسانی زیاد ایجاد می‌شوند کوشا باشند.

یکی دیگر از توصیه‌ها به همشهریان ترویج فرهنگ استفاده از گل و گیاه است. شهر قم به دلیل ویژگی خاص آب و هوایی باید پیشقدم در احداث و راه‌اندازی نمایشگاه دائمی گل و گیاه باشد تا فرهنگ استفاده از گل و گیاه در این شهر کویری نهادینه شود و در نهایت ظاهری سبز، با طراوت و پرنشاط را به شهری که طبق روایت عش آل محمد (ص) است بدهد.

انتهای پیام/2258/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول