اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

سهم 92 درصدی بنادر ایران در صادرات و واردات

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت بنادر کشور تا پایان برنامه پنجم به 210 میلیون تن افزایش می‌یابد، گفت: سهم بنادر ایران در صادرات و واردات کشور بیش از 92 درصد است.

سهم 92 درصدی بنادر ایران در صادرات و واردات

به گزارش خبرگزاری فارس از لنگرود، سید عطاءالله صدر در آغاز عملیات اجرایی ساخت بندر چند منظوره چمخاله با اشاره به فعالیت توسعه‌ای و زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی از وجود بالغ بر 200 بندر کوچک و بزرگ در کشور خبر داد.

*فعالیت 11 بندر بزرگ بازرگانی در شمال و جنوب ایران/سهم 92 درصدی بنادر در صادرات و واردات کشور 

وی افزود: وجود 11 بندر بزرگ بازرگانی در شمال و جنوب ایران ظرفیت بنادر تجاری کشور به 184 میلیون تن در سال رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب طرح‌های توسعه‌ای در حمل و نقل دریایی، اذعان کرد: ظرفیت بنادر کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه به 210 میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه حدود 90 درصد تجارت بین‌المللی در سطح جهانی از طریق دریا انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در ایران حدود 92 درصد صادرات و واردات کشور از طریق بنادر صورت می‌گیرد.

صدر، این ظرفیت بنادر را نشان دهنده جایگاه مهم حمل و نقل دریایی ایران دانست و یادآور شد: ما باید این ظرفیت را در بنادر خود محقق کنیم.

*سازمان بنادر متولی حمل و نقل دریایی کشور

وی ایجاد ظرفیت‌های توسعه‌ای در پس‌کرانه بنادر با مشارکت بخش خصوصی را از دیگر اقدام‌های سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، متذکر شد: سازمان بنادر و دریانوردی متولی حمل و نقل دریایی کشور است.

وی اضافه کرد: این سازمان نسبت به ساخت اسکله، ایجاد موج‌شکن، لایروبی و حوضچه‌ها و کانال‌ها و آماده‌سازی بنادر برای پهلوگیری کشتی‌ها و ساخت محوطه‌های بندری اقدام می‌کند.

به گفته صدر، پس از اقدام‌های مذکور سازمان بنادر، بخش خصوصی در محوطه‌های بندری به صورت BOT و یا مشارکتی سرمایه‌گذاری کرده و با ساخت انبار سیلو، مخازن سوخت، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی پس‌کرانه بندری را توسعه می‌دهد.

*آغاز ساخت بندر چمخاله در لنگرود

وی با تصریح بر اینکه عملیات اجرایی بندر چند منظوره چمخاله از امروز آغاز شده است، خاطرنشان کرد: بندر چمخاله در فاز نخست با ظرفیت 600 هزار تن در سال عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، افزود: ظرفیت بندر چمخاله در فازهای بعدی به 2 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و ما باید این ظرفیت‌ها را بیشتر کرده و اقتصاد خود را احیا کنیم.

وی مدت زمان ساخت بندر چند منظوره چمخاله را در 18 ماه عنوان کرد و یادآور شد: فاز نخست این بندر با 150 میلیارد ریال اجرایی می‌شود.

صدر یک سوم مرزهای کشور را آبی و دو سوم مرزها را خشکی ذکر کرد و متذکر شد: بیشترین سهم صادرات و واردات کالا از طریق بنادر ایران صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/2300/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول